Ga naar inhoud

Een gebrek aan je huurwoning, wat kun je doen?

Komt je verhuurder een bepaalde verplichting niet na? Of houdt diegene zich niet aan de afspraken in je huurcontract? Dan kun je in bepaalde gevallen de verhuurder in gebreke stellen. Mogelijk los je het probleem daarmee op.

Wat is een ingebrekestelling?

Een ingebrekestelling is een brief of e-mail waarin je iemand herinnert aan een eerder gemaakte afspraak en een laatste kans geeft om deze alsnog na te komen.

Wanneer kan ik de verhuurder in gebreke stellen?

Je kunt je verhuurder in gebreke stellen wanneer deze zich niet houdt aan een wettelijke verplichting, of aan een afspraak in jouw huurcontract.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je verhuurder achterstallig onderhoud in je woning niet oplost, terwijl dit wél onderhoud is waar de verhuurder verantwoordelijk voor is. Of dat de verhuurder de schade aan je huurwoning niet oplost.

Het is ook mogelijk dat de verhuurder je borg weigert terug te betalen, zonder goede reden. Of je verhuurder verhoogt de huur zonder dat dit mag.

Verhuurder in gebreke stellen voor achterstallig onderhoud

De verhuurder is verantwoordelijk voor groot onderhoud aan de woning. Zoals het repareren van de cv-ketel of het vervangen van een kraan. Klein onderhoud moet je als huurder zelf uitvoeren. Denk aan het witten van de binnenmuren en het ontluchten van de cv-ketel.

Op de website van de Rijksoverheid staat een overzicht met de onderhoudsplichten van verhuurders en huurders. Doet je verhuurder bepaald onderhoud niet, terwijl die hier wel verantwoordelijk voor is? Dan kun je de verhuurder in gebreke stellen.

Verhuurder in gebreke stellen voor borg

Lever je je huurwoning zonder schade op en heb je de huur altijd op tijd betaald? Dan hoor je je borg gewoon terug te krijgen. Gebeurt dit niet, dan kun je ook in dit geval de verhuurder in gebreke stellen.

In je huurcontract kun je opzoeken binnen welke tijd de verhuurder de borg aan je moet terugbetalen. Heb je hier niets over afgesproken? Dan mag je de borg na 1 maand terugvragen.

Waarom is een ingebrekestelling belangrijk?

Als je verhuurder zich niet aan een bepaalde verplichting houdt, dan is het belangrijk om een ingebrekestelling te sturen. Je staat dan namelijk sterker in je recht als de verhuurder de afspraken niet blijft nakomen. Na de ingebrekestelling kan het bijvoorbeeld mogelijk zijn om een schadevergoeding te eisen. Stuur je geen ingebrekestelling, dan kan dit meestal niet.

In gebreke stellen van de verhuurder: hoe doe ik dat?

1. Controleer je afspraken

Heb je het idee dat de verhuurder een verplichting niet nakomt? Dan is het verstandig om dit eerst in je huurcontract te controleren. Bekijk om welke afspraken of plichten het precies gaat.

2. Meld het probleem bij je verhuurder

Als de verhuurder zich inderdaad niet aan de afspraken houdt, dan kun je dit schriftelijk melden bij diegene. Bijvoorbeeld in een brief, e-mail of WhatsApp-bericht. Vergeet niet om een kopie voor jezelf te bewaren.

Leg in je melding uit op welke manier de verhuurder diens plichten niet nakomt. De verhuurder heeft 6 weken de tijd om te reageren en, als dat mogelijk is, het probleem te verhelpen.

Heeft het haast?
Als er een dringend probleem is, zoals een lekkage, dan kunt je je verhuurder verzoeken om met spoed te reageren. Goed om te weten: betaal je voor een reparatie die je verhuurder eigenlijk had moeten regelen en betalen? En doe je dit zonder overleg met de verhuurder? Dan krijg je de kosten voor de reparatie mogelijk niet terug.

3. Stuur een ingebrekestelling

Wil de verhuurder niet meewerken of reageren? Of houdt diegene zich nog steeds niet aan de afspraken? Dan kun je de verhuurder in gebreke stellen. Dit doe je per brief of e-mail.

Noem in ieder geval deze punten in je ingebrekestelling:

  • dat je de verhuurder via deze brief of mail in gebreke stelt

  • wat de gemaakte afspraak is en wanneer je deze met de verhuurder maakte

  • dat de verhuurder deze afspraak niet is nagekomen 

  • dat je de verhuurder een laatste kans geeft om de afspraken alsnog na te komen binnen een redelijke termijn (meestal is dit 2 weken, maar het kan ook korter of langer zijn)

  • dat je het contract ontbindt als de verhuurder zich na deze termijn niet aan de afspraken houdt

  • dat je de verhuurder 2 weken geeft om schriftelijk op jouw brief te reageren, als deze het niet eens is met de ingebrekestelling

  • dat je de kosten voor mogelijke verdere juridische stappen op de verhuurder zal verhalen, als het probleem niet binnen 2 weken is opgelost

Is er een gebrek aan je huurwoning en is de verhuurder hier verantwoordelijk voor? Dan kun je ook in jouw brief of mail zetten dat:

  • je de verhuurder aansprakelijk stelt voor de schade en hoeveel de schade bedraagt

  • je een schadevergoeding van de verhuurder vraagt

  • je een bewijs van de schade meestuurt met de brief (zoals foto’s of video’s waarop het gebrek, zoals de schimmel of lekkage, goed te zien is)

Stel je de verhuurder in gebreke omdat je je borg niet terugkrijgt? Dan kun je aan de brief toevoegen dat je na 2 weken wettelijke rente in rekening zal brengen, in het geval dat de verhuurder je borg niet op tijd terugbetaalt.

Wat als de verhuurder de gebreken niet herstelt?

Is de termijn waarin je verhuurder diens verplichtingen moest nakomen voorbij, maar houdt diegene zich nog steeds niet aan de afspraken? Of reageert de verhuurder niet op je ingebrekestelling? Dan kun je eventueel een huurverlaging vragen bij de Huurcommissie of via de rechter.

De verzekering voor rechtsbijstand biedt uitkomst

Heb je deskundig advies nodig bij het aanspreken van je verhuurder? Zit je met een vraag over de kleine lettertjes in jouw huurcontract? Of is er een conflict met de verhuurder ontstaan? Dan helpen de juristen van Univé Rechtshulp je graag verder met juridisch advies en mogelijk rechtshulp. 

Schakel juridische hulp in via je rechtsbijstandsverzekering. Kijk altijd eerst in de polisvoorwaarden om te weten of je in jouw situatie voor rechtshulp verzekerd bent. Voor conflicten over je woning heb je de rechtsbijstandverzekering Consument en Wonen nodig.

Direct je rechtsbijstandverzekering afsluiten

Jouw voorkeuren

Univé verzamelt persoonlijke gegevens wanneer je unive.nl bezoekt. Dat doen we met cookies. We gebruiken je gegevens om unive.nl goed te laten werken en te verbeteren. Ook kunnen we met cookies unive.nl relevanter maken voor jou. Geef hieronder aan welke cookies wij van jou mogen verzamelen. Of accepteer alle cookies.

{{category}} {{description}} {{status}}
MarketingMet deze toestemming verzamelen wij met cookies informatie over jouw bezoek aan onze website, en combineren dit met jouw klant- en contactgegevens. Zo krijgen wij een beeld van jouw interesses en voorkeuren. Met deze informatie kunnen wij content en advertenties via onze e-mails, websites en mediapartners beter afstemmen op jouw klantrelatie, voorkeuren, profiel en verwachting. De advertenties buiten onze website kun je zien bij onder meer Facebook, Google en LinkedIn doordat we versleutelde klant- en contactgegevens met hen delen en cookies en vergelijkbare technieken gebruiken.
PersonalisatiePersonalisatiecookies brengen jouw surfgedrag op unive.nl in kaart. Hiermee maken we unive.nl persoonlijker voor jou.
YouTubeCookies van YouTube zorgen ervoor dat je video’s kunt kijken op unive.nl.