Ga naar inhoud

Schade aan huurwoning

Huur je een woning en heb je schade? Denk bijvoorbeeld aan waterschade, een kapot raam of een omgewaaide schutting. Dan wil je natuurlijk weten of je de reparatie van de schade zelf moet betalen. Wij leggen je daarom uit wat je moet doen bij schade aan je huurwoning en wie hiervoor aansprakelijk is.

Aansprakelijkheid bij schade aan huurwoning

Schade aan je huurwoning is erg vervelend. Het kan in de weg zitten van je dagelijks leven en je wooncomfort verminderen. Het is daarom fijn als het zo snel mogelijk opgelost wordt. Wie dit moet oplossen en de kosten moet betalen, hangt af van de situatie:

Aansprakelijkheid huurder

Als huurder ben je verantwoordelijk voor het kleine en dagelijkse onderhoud van je huurwoning. Denk bijvoorbeeld aan het netjes houden van je tuin, vervangen van een deurklink of het schilderen van de muren. Daarnaast ben je ook verantwoordelijk voor schade die je zelf veroorzaakt. Vergeet je bijvoorbeeld de kraan uit te doen en loopt het bad over? Dan ben jij aansprakelijk voor de waterschade. Hetzelfde geldt voor schade die veroorzaakt is door mensen die je bijvoorbeeld te gast hebt.

Aansprakelijkheid verhuurder

De verhuurder is verantwoordelijk voor het grote onderhoud van je huurwoning. Denk aan het vervangen van een oven of van de ramen. Is de schade een gevolg van slecht onderhoud? Dan is de verhuurder hiervoor aansprakelijk. Ook is de verhuurder verantwoordelijk voor alle andere schade die geen gevolg is van jouw acties. Denk bijvoorbeeld aan een lekkage door hevige regen of een omgewaaide schutting door een zware storm.

Wat doe ik bij schade aan mijn huurwoning?

Als er schade is ontstaan aan jouw huurwoning, is het belangrijk om een aantal stappen te volgen. Zo weet je zeker dat je aan jouw kant alles hebt gedaan en dat het verder in handen is van de verhuurder. Heb je schade aan je huurwoning, doe dan het volgende:

1. Direct melden

Wanneer er schade ontstaat aan je huurwoning, moet je dit direct melden bij de verhuurder. Doe je dit niet op tijd en wordt de schade groter? Dan moet jij een deel van de kosten zelf betalen. Dit noemen we ook wel ‘gevolgschade’.

Meld de schade altijd schriftelijk bij je verhuurder. Zo heb je bewijs van de melding. Voeg foto’s toe van de schade en vraag de verhuurder om het te herstellen.

2. Reactie verhuurder afwachten

Geef je verhuurder de tijd om te reageren op jouw melding. Hoe lang je de verhuurder geeft om te reageren kun je zelf bepalen. Het hangt natuurlijk ook af van de situatie. Als er een gat in je dak is, moet dit met spoed worden opgelost. Andere soorten schade kunnen soms wel een paar weken wachten.

3. Vervolgstap bij geen of negatieve reactie van verhuurder

Een verhuurder kan de schademelding meteen oppakken en je verder helpen, maar hij kan soms ook niet reageren. Of hij kan bijvoorbeeld aangeven dat hij de schade niet wil repareren. In zo’n geval stuur je een aangetekende brief of een e-mail met ontvangstbevestiging naar de verhuurder.

Laat hem in de brief of e-mail opnieuw weten wat de schade is. Geef ook een samenvatting van welke stappen je al hebt gezet. Vraag de verhuurder om je schade binnen een bepaalde termijn op te lossen. Vertel hem wat je zult doen als hij de schade niet binnen deze termijn repareert. Bijvoorbeeld stoppen met betalen van huur of zelf de schade repareren.

Verhuurder repareert schade niet

Wat als je alle stappen hebt gevolgd en de verhuurder repareert de schade alsnog niet? Dan kun je een aantal dingen doen. In de aangetekende brief naar de verhuurder laat je weten welke van onderstaande maatregelen je neemt. Als de verhuurder de schade niet repareert, kun je het volgende doen:

Geen huur betalen

Geeft de verhuurder geen gehoor aan je schademelding of wil hij de schade niet repareren? Dan kun je ervoor kiezen om geen huur meer te betalen. Het bedrag dat je niet betaalt aan huur moet wel in verhouding staan tot de grootte van de schade. Repareert de verhuurder de schade daarna wel? Dan betaal je het bedrag dat je hebt ingehouden alsnog.

Lees wel eerst je huurovereenkomst door. Daarin kan soms een voorwaarde opgenomen zijn over het niet op tijd betalen van huur. Dat geeft de verhuurder het recht om je huurcontract te beëindigen.

Zelf repareren

Je kunt er ook voor kiezen om de schade zelf te laten repareren. Zo weet je in ieder geval dat het geregeld is en heb je er geen last meer van. Het bedrag dat je hebt betaald voor reparatie, houd je dan in op de huur. Lees je huurovereenkomst wel eerst goed door. Het inhouden van huur kan de verhuurder soms het recht geven om je huurcontract te beëindigen.

Huurverlaging vragen

Een andere optie is om naar de Huurcommissie of rechter te stappen. Zij kunnen dan bepalen dat je voor een bepaalde periode huurverlaging krijgt. Ook kunnen ze van de verhuurder eisen om de schade te repareren en anders een schadevergoeding te betalen. Op deze manier heeft de verhuurder geen recht om je huurcontract te beëindigen.

Of je naar de Huurcommissie of rechter stapt hangt af van de sector waarin je huurt. Huur je in de sociale sector? Ga dan naar de Huurcommissie. Huur je in de vrije sector? Stap dan naar de rechter. Naar de Huurcommissie of de rechter stappen moet je wel binnen 6 maanden na het ontstaan van de schade doen.

Juridische hulp van Univé Rechtshulp

Schade hebben aan je huurwoning is erg vervelend. Het is natuurlijk nog vervelender als de schade niet wordt opgelost. De ervaren juristen van Univé Rechtshulp vertellen je wat je rechten en plichten zijn als verhuurder. Met de rechtsbijstandverzekering Consument, Koop & Wonen kunnen zij je mogelijk helpen conflicten met de verhuurder te voorkomen of op te lossen. Kijk altijd eerst in de polisvoorwaarden om te weten of je in jouw situatie voor rechtshulp verzekerd bent.

Verzeker je direct van rechtshulp