Financieel
- Welke schulden effect op hypotheekbedrag
- Berekening maximale hypotheek
- Rentekorting
- Wat als je de hypotheek niet kunt betalen
- Private lease en hypotheek
- Gemeentelijke belastingen
- Vrijstelling overdrachtsbelasting
- Telefoon en hypotheek
- Box 3 hypotheek
- Rentevaste-periode
- Werkgeversverklaring
- Kan hypotheek niet betalen
- Risicoklasse
- Belastingvrij schenken
- Overbieden
- Geld lenen van ouders
- Hypotheek op een salaris
- Borgtochtprovisie
- Belastingaangifte
- Hypotheek afgelost
- Effect salarisaanpassingen
- Wat kun je meefinancieren?
- Aangifte inkomstenbelasting
- Euribor rente
- Restschuld
- Hypotheek en Ziektewet
- Schenkbelasting
- Taxatie van huis
- Huis opeten en verhuizen naar verzorgingshuis
- Splitsingsakte
- Mantelzorgwoning of kangoeroewoning
- Huis onder water
- Historische hypotheekrente
- Voor- en nadelen hypotheek ophogen
Eigen huis? Denk hieraan bij de belastingaangifte
Wanneer het weer tijd is voor de jaarlijkse belastingaangifte, is het goed om te weten wat de regels zijn omtrent je eigen huis. Wij vertellen je er graag meer over.
De hypotheekrenteaftrek
Een belangrijk fiscaal voordeel voor veel mensen is de hypotheekrenteaftrek. Vanaf 1 januari 2013 moet een nieuwe hypotheek in maximaal 30 jaar worden afgelost. Tijdens deze periode mag je de betaalde hypotheekrente opvoeren als aftrekpost bij de belastingaangifte. Als je tenminste een lineaire of annuïtaire hypotheek hebt afgesloten. Voor andere hypotheekvormen, zoals een aflossingsvrije hypotheek, die na deze datum zijn afgesloten geldt geen hypotheekrenteaftrek meer.
Als je inkomen hoger is dan € 75.518 dan betaal je 49,5% belasting maar krijg je nog maar 36,97% van de betaalde rente terug (cijfers 2024).
Plussen en minnen
Er zijn nog meer aftrekposten mogelijk voor je belastingaangifte, zeker als je onlangs een woning hebt gekocht en daar een hypotheek voor afgesloten hebt. Denk bijvoorbeeld aan de kosten die je maakt om de hypotheek te verkrijgen en soms ook erfpachtbetalingen.
Daar staan ook belastingen tegenover die je juist betaalt omdat je de eigenaar bent van een eigen woning. Het bekendste voorbeeld hiervan is het eigenwoningforfait. Dat is een percentage van de WOZ-waarde die de gemeente bepaalt voor je woning. Op basis van diezelfde waarde worden ook de gemeentelijke belastingen berekend die je betaalt. Je betaalt ook belasting over je eventuele (vakantie)woning in box 3. De huurinkomsten hiervan zijn wel onbelast.
Je ziet het: het invullen van een belastingaangifte betekent het uitzoeken van vele plussen en minnen. Daar komt ook nog bij dat de aangifte voor stellen anders kan zijn, omdat je kunt kiezen wie wat in de aangifte zet. Laat je hierover adviseren door een financieel expert.
Elke situatie is anders
Je belastingaangifte maak je op basis van jouw unieke situatie. Ook wanneer het gaat om je eigen huis kunnen er specifieke regels gelden voor de situatie waarin jij je het afgelopen jaar bevond. Op de site van de Belastingdienst kun je alle actuele wetgeving vinden, onderverdeeld per situatie:
- Je hebt je woning gekocht of verkocht
- Je hebt je woning verbouwd
- Je hebt een hypotheek afgesloten of overgesloten
- Je verhuurt (een deel van) je woning
- Je bent gescheiden of uit elkaar gegaan
- Je kapitaalverzekering eigen woning is uitgekeerd
Meer weten over de belastingaangifte en je eigen huis?
Als onafhankelijk hypotheekadviseur (en Financieel Adviseur Duurzaam Wonen) denkt Univé graag met je mee. We kunnen je snel vertellen wat er mogelijk is. Maak dan een afspraak voor hypotheekadvies met een adviseur van Univé bij jou in de buurt of kies voor een (beeld)belafspraak. We kennen de hypotheekmarkt en de lokale subsidies als geen ander. De kosten van een eerste oriënterend gesprek neemt Univé voor haar rekening.