Financieel
- Welke schulden effect op hypotheekbedrag
- Rentekorting
- Wat als je de hypotheek niet kunt betalen
- Private lease en hypotheek
- Gemeentelijke belastingen
- Vrijstelling overdrachtsbelasting
- Telefoon en hypotheek
- Box 3 hypotheek
- Rentevaste-periode
- Werkgeversverklaring
- Kan hypotheek niet betalen
- Risicoklasse
- Belastingvrij schenken
- Overbieden
- Geld lenen van ouders
- Hypotheek op een salaris
- Borgtochtprovisie
- Belastingaangifte
- Hypotheek afgelost
- Effect salarisaanpassingen
- Wat kun je meefinancieren?
- Aangifte inkomstenbelasting
- Euribor rente
- Restschuld
- Hypotheek en Ziektewet
- Schenkbelasting
- Taxatie van huis
- Huis opeten en verhuizen naar verzorgingshuis
- Splitsingsakte
- Mantelzorgwoning of kangoeroewoning
- Huis onder water
- Historische hypotheekrente
- Voor- en nadelen hypotheek ophogen
Eigen huis? Denk hieraan bij de belastingaangifte
Als het weer tijd is voor de jaarlijkse belastingaangifte, is het goed om te weten wat de regels zijn rondom je eigen huis. Wij vertellen je er graag meer over.
De hypotheekrenteaftrek
Een belangrijk fiscaal voordeel voor veel mensen is de hypotheekrenteaftrek. Vanaf 1 januari 2013 moet een nieuwe hypotheek in maximaal 30 jaar worden afgelost. Tijdens deze periode mag je de betaalde hypotheekrente opvoeren als aftrekpost bij de belastingaangifte. Als je tenminste een lineaire of annuïtaire hypotheek hebt afgesloten. Voor andere hypotheekvormen (zoals een aflossingsvrije hypotheek) die na deze datum zijn afgesloten, geldt geen hypotheekrenteaftrek meer.
Als je inkomen hoger is dan € 76.817 dan betaal je 49,5% belasting, maar krijg je nog maar 37,48% van de betaalde rente terug (cijfers 2025). Lees meer over de hypotheekrenteaftrek in 2025.
Plussen en minnen
Er zijn nog meer aftrekposten mogelijk voor je belastingaangifte, zeker als je onlangs een woning hebt gekocht en daar een hypotheek voor afgesloten hebt. Denk aan de kosten die je maakt om de hypotheek te verkrijgen en soms ook erfpachtbetalingen.
Daar staan ook belastingen tegenover die je juist betaalt omdat je de eigenaar bent van een eigen woning. Het bekendste voorbeeld hiervan is het eigenwoningforfait. Dat is een percentage van de WOZ-waarde dat de gemeente bepaalt voor je woning. Op basis van diezelfde waarde worden ook de gemeentelijke belastingen berekend die je betaalt. Je betaalt ook belasting over je eventuele (vakantie)woning in box 3. De huurinkomsten hiervan zijn wel onbelast.
Je ziet het: het invullen van een belastingaangifte betekent het uitzoeken van vele plussen en minnen. Daar komt ook nog bij dat de aangifte voor stellen anders kan zijn, omdat je kunt kiezen wie wat in de aangifte zet. Laat je hierover adviseren door een financieel expert.
Elke situatie is anders
Je belastingaangifte maak je op basis van jouw unieke situatie. Ook als het gaat om je eigen huis, kunnen er specifieke regels gelden voor jouw persoonlijke situatie van het afgelopen jaar. Op de site van de Belastingdienst kun je alle actuele wetgeving vinden, onderverdeeld per situatie:
- Je hebt je woning gekocht of verkocht
- Je hebt je woning verbouwd
- Je hebt een hypotheek afgesloten of overgesloten
- Je verhuurt (een deel van) je woning
- Je bent gescheiden of uit elkaar gegaan
- Je kapitaalverzekering eigen woning is uitgekeerd
Meer weten over de belastingaangifte en je eigen huis?
Als onafhankelijk hypotheekadviseur (en Financieel Adviseur Duurzaam Wonen) denkt Univé graag met je mee. We kunnen je snel vertellen wat er mogelijk is. Maak een afspraak voor hypotheekadvies bij een Univé-winkel bij jou in de buurt. Of kies voor een (beeld)belafspraak. Het eerste oriënterende gesprek is altijd gratis.