Financieel
- Welke schulden effect op hypotheekbedrag
- Berekening maximale hypotheek
- Rentekorting
- Wat als je de hypotheek niet kunt betalen
- Private lease en hypotheek
- Gemeentelijke belastingen
- Vrijstelling overdrachtsbelasting
- Telefoon en hypotheek
- Box 3 hypotheek
- Rentevaste-periode
- Werkgeversverklaring
- Kan hypotheek niet betalen
- Risicoklasse
- Belastingvrij schenken
- Overbieden
- Geld lenen van ouders
- Hypotheek op een salaris
- Borgtochtprovisie
- Belastingaangifte
- Hypotheek afgelost
- Effect salarisaanpassingen
- Wat kun je meefinancieren?
- Aangifte inkomstenbelasting
- Euribor rente
- Restschuld
- Hypotheek en Ziektewet
- Schenkbelasting
- Taxatie van huis
- Huis opeten en verhuizen naar verzorgingshuis
- Splitsingsakte
- Mantelzorgwoning of kangoeroewoning
- Huis onder water
- Historische hypotheekrente
- Voor- en nadelen hypotheek ophogen
Aangifte inkomstenbelasting en hypotheek
Elk jaar vul je netjes je aangifte inkomstenbelasting in. Maar hoe zit dat als er iets veranderd is in je woonsituatie? We vertellen je er graag meer over en geven handige tips die je helpen bij het invullen van je aangifte.
Eigenwoningforfait
Als je eigenaar bent van een woning, moet je in box 1 een extra bedrag optellen bij je inkomen. Hierover betaal je belasting. Dat extra bedrag heet het eigenwoningforfait. Het wordt bepaald door de WOZ-waarde op 1 januari van het jaar vóór het jaar waarover je aangifte doet. Deze waarde staat op de beschikking die je van de gemeente hebt gehad. Of kijk op het WOZ-waardeloket van de overheid. Dan weet je zeker dat je het juiste bedrag gebruikt voor je aangifte.
Wat zijn je aftrekbare kosten?
In box 1 mag je bepaalde kosten aftrekken die je hebt gemaakt voor het aflossen, aanpassen of opnemen van je hypotheek. Denk daarbij aan administratiekosten of advies- en bemiddelingskosten. Maar ook de kosten voor de notaris en een verplichte taxatie zijn fiscaal aftrekbaar. Kijk voor een compleet overzicht op de site van de Belastingdienst.
Hypotheek aangepast of afgelost?
Wanneer je de hypotheek hebt aangepast in het jaar waarover je aangifte doet, of je hebt hem (deels) afgelost, dan moet je hiervoor een vergoeding betalen aan de geldverstrekker. Deze vergoeding is aftrekbaar in box 1.
Bijzondere situatie: verhuizing of scheiding
Als je verhuist of bent gescheiden, wissel je halverwege het jaar van woonadres en misschien ook van hypotheek. In dat geval wordt de belastingaangifte ook iets complexer. Je hebt bijvoorbeeld tijdelijk twee woningen gehad. En hoe bereken je het eigenwoningforfait als je verhuisd bent? Gelukkig geeft de site van de Belastingdienst ook daar netjes antwoord op.
Meer weten over je hypotheek en belastingaangifte?
Als onafhankelijk hypotheekadviseur (en Financieel Adviseur Duurzaam Wonen) denkt Univé graag met je mee. We kunnen je snel vertellen wat er mogelijk is. Maak dan een afspraak voor hypotheekadvies met een adviseur van Univé bij jou in de buurt of kies voor een (beeld)belafspraak. We kennen de hypotheekmarkt en de lokale subsidies als geen ander. De kosten van een eerste oriënterend gesprek neemt Univé voor haar rekening.