Ga naar inhoud

Parkeren bij een laadpaal voor elektrische auto’s: wat zijn de regels?

Je kent het misschien wel: je wilt je elektrische auto opladen bij een openbare laadpaal, maar de plek is bezet. Soms staat er een auto met een volle accu of zelfs een brandstofauto. Mag dat eigenlijk wel? Wat zijn hier de regels voor?

Regels voor het parkeren elektrische auto’s bij een oplaadpunt

De regels voor het parkeren bij laadpalen zijn niet altijd duidelijk en verschillen per gemeente. In principe is een laadpaal bedoeld voor het opladen van elektrische en hybride plug-in auto’s. Gebruik je de laadpaal niet om te laden? Dan mag je er niet staan. Kijk altijd goed naar de tekst op het onderbord bij de laadpaal. Deze is leidend.

Parkeerborden voor elektrische auto en de betekenissen van de 3 borden

Bord 1 en 2: beide betekenen hetzelfde: je mag je elektrische auto of plug-in hybride er alleen parkeren tijdens het laden.

Bord 3: je mag hier je elektrische auto of plug-in hybride parkeren, ook als je die niet aan het opladen bent.

Hoe zit het met laadpaalkleven?

‘Laadpaalkleven’ is het onnodig bezet houden van een laadpunt. Dit is erg vervelend, zeker als alle laadplekken bezet zijn en anderen willen opladen. De Hoge Raad bepaalde in 2022 dat laadpaalkleven niet verboden is. Volgens de uitspraak parkeer je een elektrische auto of plug-in hybride bij een laadpaal met als doel opladen. Het maakt daarbij niet uit of de auto op dat moment niet meer wordt opgeladen omdat de accu vol is. Toch is dit niet sociaal.

Parkeer je je elektrische of hybride auto op een openbare laadplek zonder deze aan de lader te koppelen? Dan kun je hier wel een boete voor krijgen. Dit geldt ook voor brandstofauto’s.

Maatregelen voor laadpaalkleven

Om laadpaalkleven zoveel mogelijk tegen te gaan, hanteren veel laadpaalexploitanten een stilstandtarief. Dit is een extra bedrag dat je betaalt bovenop de stroomkosten. Dit is meestal € 0,05 per minuut. In landen zoals Duitsland en Oostenrijk geldt dit ook. Houd hier dus rekening mee als je met je elektrische auto naar het buitenland rijdt.

elektrische auto staat geparkeerd bij een laadpaal langs de weg

Tips om zelf laadkleven met je elektrische auto te voorkomen

Om laadkleven te voorkomen, moet je je auto dus snel verplaatsen na het laden. Maar dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat als je ’s nachts je auto aan een publieke laadpaal in de straat hangt? Of als je afspraak uitloopt, terwijl je auto al volgeladen is? Met deze tips voorkom je problemen:

  1. Gebruik je laadapp: controleer in de app van je laadpas de status van het laden.
  2. Laad de accu niet helemaal vol: het is beter voor je accu om deze tot 80% op te laden. Je kunt je auto dus gerust eerder verplaatsen.
  3. Laad op het werk: kun je gebruikmaken van een laadpaal op kantoor? Laad je auto dan tijdens het werk op. Op die manier riskeer je geen boete als je auto iets te lang bij de laadpaal staat. Bijvoorbeeld omdat je net in een vergadering zit. Daarnaast begrijpen je collega’s het vast als het niet meteen lukt om je auto ergens anders te zetten. 
  4. Laad je auto thuis: heb je de ruimte en het budget voor een laadpaal aan huis? Overweeg dan een privélaadpaal op je eigen terrein te plaatsen. Je kunt dan laden wanneer je wilt en hoelang je maar wilt. Daarnaast is thuis laden ook vaak goedkoper.

Moet ik tijdens het parkeren van mijn elektrische auto ook parkeergeld betalen?

Gebruik je een openbare laadpaal in een gebied waar betaald parkeren geldt? Dan moet je ook parkeergeld betalen voor de tijd dat je auto op de laadplek staat. Dit geldt alleen niet als je een parkeervergunning hebt voor dat gebied. Dan mag je daar natuurlijk gratis staan.

Meer lezen over elektrische auto