Elektrische auto
- Accu elektrische auto
- Vakantie met elektrische auto
- Wintersport met elektrische auto
- Wegenbelasting elektrische auto
- Veilig elektrisch rijden
- Regeneratief remmen
- Verbruik elektrische auto
- Tweedehands elektrische auto
- Actieradius elektrische auto
- Laadkabel elektrische auto
- Elektrische auto subsidie
- Parkeerregels elektrische auto
- Kosten opladen
- Laadpaal elektrische auto
- Banden elektrische auto
- Kosten elektrisch rijden
- Voordelen van elektrische auto’s
- Auto gehackt
Wat kost het opladen van een elektrische auto?
Als je de overstap naar elektrisch rijden overweegt, dan wil je natuurlijk weten wat de kosten voor het opladen van je elektrische auto gaan zijn. De kosten voor benzine, diesel of LPG zijn makkelijk te berekenen. Maar het berekenen van de laadkosten voor de accu van je elektrische auto is iets lastiger. We helpen je op weg met rekenvoorbeelden en een kostenvergelijking.
Wat zijn de kosten van een elektrische auto per kilometer?
Wat elektrisch rijden per kilometer kost, hangt vooral van één ding af: de manier waarop je de auto oplaadt. Er zijn drie manieren waarop je een elektrische auto veilig kunt laden. Dit kan via:
je eigen laadpaal of wallbox thuis
een openbare laadpaal
een snellaadpunt
Laden kan ook via het stopcontact thuis, maar dit is niet de handigste manier. Dit kost namelijk ongeveer 8 tot 10 uur voordat de accu vol is. Bovendien is het een stuk minder brandveilig dan bijvoorbeeld een laadpaal aan huis.
Hieronder vind je drie rekenvoorbeelden waarin we voor elk van de drie laadmethodes bekijken wat elektrisch rijden per kilometer kost. In ons voorbeeld gaan we uit van één laadbeurt van 20,7 kilowattuur (kWh). Dat is wat een gemiddelde elektrische middenklassenauto per 100 kilometer verbruikt.
Laden via laadpaal thuis
Als je je elektrische auto oplaadt via een laadpaal thuis, dan is het laadtarief afhankelijk van je energiecontract. Je betaalt dan hetzelfde per kWh als voor de andere elektrische apparaten in je huis.
Veel elektrische rijders laden thuis het goedkoopst. Maar als je kort geleden een nieuw of variabel energiecontract hebt afgesloten, kan het zijn dat dit niet voor jou geldt. Daardoor is het mogelijk dat je soms goedkoper uit bent bij een openbaar laadpunt.
Als je een variabel energiecontract hebt, is het in ieder geval altijd verstandig om je energietarief in de gaten te houden en deze regelmatig te vergelijken met het tarief van je laadpasaanbieder.
Rekenvoorbeeld
Volgens het CBS kost één kWh gemiddeld € 0,28 (2023). Je betaalt dan € 4,28 voor een laadbeurt van 15,3 kWh. Dat is gemiddeld zo’n € 0,04 per kilometer.
Laden via openbaar laadpunt
Vaak betaal je bij een openbaar laadstation een hoger tarief per kWh. De aanbieder van de laadpaal moet namelijk niet alleen wat winst draaien, maar ook betalen voor de aanleg en het onderhoud van het laadpunt.
Rekenvoorbeeld
Elke aanbieder hanteert een eigen tarief. Daardoor verschillen de tarieven enorm: in 2024 liggen de kosten meestal tussen de € 0,30 tot € 0,75 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van het gemiddelde: een laadtarief van € 0,525 per kWh. Voor een laadbeurt van 20,7 kWh betaal je in dit geval zo’n € 10,87. Gemiddeld is dat zo’n € 0,11 per kilometer.
Laden via snellaadpunt
Via een openbare snellader laad je je elektrische auto het snelst op. Maar je betaalt er ook het meest voor: vaak is snelladen wel dubbel zo duur als thuisladen. Gelukkig is laden via een snellaadpunt maar heel af en toe echt nodig, bijvoorbeeld als je op autovakantie bent en zo snel mogelijk weer verder wilt.
Rekenvoorbeeld
In 2024 kost snelladen meestal tussen de € 0,65 tot € 0,90 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van een gemiddeld laadtarief van € 0,775 per kWh. Voor een laadbeurt van 20,7 kWh betaal je dan zo’n € 16,04. Dat is iets meer dan € 0,16 per kilometer.
Elektrische auto opladen en kosten per jaar
De gemiddelde laadkosten per kilometer hebben we nu berekend. Maar met welke laadkosten moet je op jaarbasis rekening houden? Het antwoord hangt af van de manieren waarop je laadt en hoe je de verschillende laadmethodes combineert.
Rekenvoorbeeld thuisladen vs openbaar laden
Rijd je jaarlijks 15.000 kilometer en laad je altijd via jouw laadpaal thuis? Dan komt dat met een tarief van € 0,39 per kWh neer op zo’n € 1.215 per jaar. Heb je geen eigen laadpaal en gebruik je altijd een gewoon openbaar laadpunt? Dan betaal je voor datzelfde aantal kilometers ongeveer € 1.635 per jaar.
Rekenvoorbeeld gecombineerd laden
De meeste elektrische rijders laden zowel thuis als openbaar. Stel dat je 70% van de tijd thuis laadt (voor € 0,39 per kWh), 20% openbaar laadt (voor € 0,525 per kWh) en 10% snellaadt (voor € 0,775 per kWh). In dat geval betaal je gemiddeld zo’n € 0,46 per kWh. Dat is iets minder dan € 0,10 per kilometer en ongeveer € 1.425 per jaar.
Het kan ook zijn dat je thuis geen laadpunt hebt. Je laadt dan bijvoorbeeld 90% van de tijd via een openbare laadpaal en 10% via een snellaadpunt. In die situatie is de gemiddelde prijs € 0,55 per kWh. Dat is iets meer dan € 0,11 per kilometer en ongeveer € 1.710 per jaar.
Kosten voor elektrische auto vs. benzine
Opladen is een stuk goedkoper dan aan de pomp staan, zelfs met de hoge energieprijzen van nu. We laten het je zien aan de hand van het rekenvoorbeeld hieronder.
Rekenvoorbeeld benzineauto
Met een middenklasse benzineauto verbruik je gemiddeld 6,7 liter per 100 kilometer (1 op 15). Als we uitgaan van een benzineprijs van € 2,27 per liter, dan komt dat neer op € 0,15 per kilometer. Rijd je 15.000 kilometer, dan betaal je zo’n € 2.281 per jaar aan benzine.
Als je deze bedragen vergelijkt met de bovenstaande bedragen voor elektrisch laden, dan zie je dat thuisladen, openbaar laden én gecombineerd laden allemaal goedkoper zijn. Alleen voor snelladen betaal je meer per kilometer.
Tips om op laadkosten te besparen
Laden is bijna altijd goedkoper dan tanken, en met een paar simpele maatregelen kun je zelfs extra besparen op je laadkosten. Met deze vijf tips worden je laadbeurten nóg voordeliger.
Heb je nog een vast energiecontract met een tarief van maximaal € 0,39 per kWh? Dan kun je een hoop geld besparen door zo vaak mogelijk thuis te laden. Dat geldt ook voor laden op werk: als jouw werkgever een laadpaal heeft, dan mag je deze als werknemer soms gratis gebruiken. In dat geval is laden op werk natuurlijk nog voordeliger dan thuisladen.
Heb je een energiecontract met dubbeltarief, namelijk een normaaltarief én een daltarief? Laad je elektrische auto dan zoveel mogelijk op tijdens de daluren. De stroom is dan het goedkoopst. De daluren zijn meestal tussen 23.00 uur en 7.00 uur op werkdagen, in het weekend en op nationale feestdagen.
Het kan ook zijn dat je een dynamisch energiecontract hebt: je stroomprijs verschilt dan per uur. Ook hiermee kun je op laadkosten besparen als je laadt wanneer de stroom het goedkoopst is.
Met een 3-fase laadpaal bespaar je mogelijk zelfs nog meer, omdat je in dezelfde tijd drie keer zoveel stroom kunt laden. (Let wel: 3-fase laden is alleen mogelijk als je auto hiervoor geschikt is.)
Moet je elektrische auto aan de snellader? Bedenk dan of het echt nodig is om de auto helemaal op te laden. Het kan namelijk zijn dat je met bijvoorbeeld 5 tot 10 minuten snelladen al thuis kunt komen. Thuis kun je je auto dan verder opladen tegen een veel goedkoper tarief.
Een laadpas van een grote aanbieder kun je vaak bij elke openbare laadpaal in Nederland gebruiken. Maar dat betekent niet dat je automatisch voor het voordeligste tarief aan het laden bent: dit is namelijk alleen zo als de laadpasaanbieder een prijsafspraak heeft met de aanbieder van de laadpaal. Alleen dan wordt het goedkoopste tarief ook werkelijk aan je doorberekend.
Het kan dus zijn dat je bij een bepaalde openbare laadpaal met de ene laadpas goedkoper uit bent dan met de andere. Je kunt dit voorkomen door vooraf op te zoeken wat het tarief is van de laadpaal waar je wilt laden. Het tarief staat meestal namelijk niet op het laadpunt zelf.
Laadpas met abonnement
Als je vaak openbaar laadt, kun je een laadpas met abonnement overwegen. Voor het abonnement betaal je dan een vast bedrag per maand, maar er zijn geen startkosten voor elke sessie. Dat is wel zo bij een laadpas zonder abonnement. Een abonnement kan daardoor goedkoper zijn. Het is dan ook altijd goed om voor jezelf uit te rekenen welke optie voordeliger is.
Voordelig laden met de laadpas van Univé
Je elektrische auto opladen voor een lage prijs? Met de Univé laaddruppel kun je voor een voordelig tarief bij 200.000 laadstations in Europa terecht.
Passen zonnepanelen binnen je budget? Dan zijn ze zeker het overwegen waard. Met zonnepanelen op het dak kun je makkelijk laden op de momenten dat je zelf zonne-energie opwekt. Hierdoor laad je een stuk goedkoper.
In Nederland hebben huishoudens met zonnepanelen gemiddeld tien panelen op het dak liggen. Hiermee kun je genoeg zonne-energie opwekken voor zo’n 30 tot 50 elektrische kilometers per dag.
Je elektrische auto verzekeren bij Univé?
Bescherm je elektrische auto en de accessoires met een elektrische autoverzekering van Univé. Een elektrische auto en een laadkabel zijn vaak erg duur. Gelukkig zijn je laadkabel en andere accessoires standaard verzekerd met WA+ en All Risk. Wil je jouw laadkabel verzekeren, kies dan voor één van deze autoverzekeringen.