Ga naar inhoud

Banden voor elektrische auto’s: zijn ze anders dan ‘normale’ banden?

Wist je dat de banden van een elektrische auto anders zijn dan die van een brandstofauto? Technisch werkt een elektrische auto namelijk anders. Denk bijvoorbeeld aan sneller optrekken. Dat vraagt om autobanden die zo’n nieuwe uitdaging aankunnen. Daardoor kan het ook zijn dat de banden sneller slijten. Wat precies de verschillen zijn met ‘normale’ banden en hoe het zit met bandenslijtage, lees je hieronder.

Waarom zijn banden voor elektrische auto’s anders?

Banden voor elektrische auto’s zijn anders door verschillende factoren. Zo zijn elektrische auto’s zwaarder dan brandstofauto’s door de grote accu. De banden moeten dit gewicht dus beter kunnen dragen. Ook kunnen elektrische auto’s veel sneller optrekken dan brandstofauto’s. De banden moeten de druk door dit grote snelheidsverschil wel aankunnen.

Verschillen tussen ‘normale’ banden en banden van elektrische auto’s

Brandstofauto’s en elektrische auto’s verschillen technisch behoorlijk van elkaar. Daarom kun je autobanden van een brandstofauto niet gebruiken voor een elektrische auto, of andersom. Dit zijn de grootste verschillen:

  • Banden van elektrische auto’s hebben een smaller loopvlak.
  • Banden van elektrische auto’s zijn groter in diameter en dus ook groter.
  • Banden van elektrische auto’s hebben een andere rubbersamenstelling. De structuur is ook sterker.

Waar moeten banden voor elektrische auto’s aan voldoen?

Banden van elektrische auto’s moeten voldoen aan een paar eisen:

  1. Stil rijden: de banden moeten stil zijn voor optimaal rijcomfort.
  2. Sterke zijwangen: de banden moeten extra sterke zijwangen hebben om het gewicht van de auto te kunnen dragen.
  3. Goede grip: ze moeten genoeg contactpunten met het wegdek hebben om grip te houden bij snel optrekken.
  4. Lage rolweerstand: de banden moeten zo makkelijk mogelijk rollen. Oftewel, een lage rolweerstand hebben. Dit zorgt ervoor dat jouw elektrische auto zoveel mogelijk actieradius behaalt.

Heeft een elektrische auto meer bandenslijtage?

Een elektrische auto vraagt meer van de autobanden dan een brandstofauto. Daardoor kunnen de banden van een elektrische auto sneller slijten. Maar dit hoeft lang niet altijd zo te zijn. Zo zijn er automerken, zoals Kia, die eco-banden onder hun auto’s zetten. Dit zijn hardere banden, en gaan daardoor langer mee. Andere automerken hebben zelfs speciale banden laten ontwikkelen voor een model, zoals de Renault Zoë.

Maar er zijn ook automerken, zoals Tesla, waarbij de banden wel sneller slijten. Dit heeft ook veel te maken met rijgedrag. Door bijvoorbeeld minder snel op te trekken, vraag je minder van je banden en gaan ze langer mee. In dat geval verschilt de slijtage amper met die van de banden van een brandstofauto.

Wanneer moet ik mijn banden voor elektrische auto verwisselen?

Controleer regelmatig de profieldiepte van je banden. Hier kun je namelijk aan zien of je toe bent aan nieuwe banden. Gebruik hiervoor een profielmeter. Deze kun je in de groeven van de band steken. Is de profieldiepte 2 millimeter of minder? Dan zijn de banden van je elektrische auto aan vervanging toe. De gemiddelde levensduur van een autoband op een normaal wegdek is zo’n 65.000 kilometer. Twijfel je of je banden toe zijn aan vervanging? Laat ze dan controleren bij jouw garage.

Tips om de banden van je elektrische auto langer mee te laten gaan

Met deze tips verleng je de levensduur van de banden van je elektrische auto:

Een te hoge of te lage bandenspanning versnelt de slijtage. Controleer deze dus regelmatig.

Zo slijten je banden minder snel.

Onverwachte stops of bochten vragen veel van de banden.

Bijvoorbeeld bij een garage. Zo ben je er altijd op tijd bij als er iets toch niet goed is.