Elektrische auto
- Accu elektrische auto
- Vakantie met elektrische auto
- Wintersport met elektrische auto
- Wegenbelasting elektrische auto
- Veilig elektrisch rijden
- Regeneratief remmen
- Verbruik elektrische auto
- Tweedehands elektrische auto
- Actieradius elektrische auto
- Laadkabel elektrische auto
- Elektrische auto subsidie
- Parkeerregels elektrische auto
- Kosten opladen
- Laadpaal elektrische auto
- Banden elektrische auto
- Kosten elektrisch rijden
- Voordelen van elektrische auto’s
- Auto gehackt
Elektrisch rijden en het milieu: feiten en fabels
Een brandstofauto stoot CO2 en stikstof uit tijdens het rijden. Dat is vervuilend voor het milieu. Een volledig elektrische auto rijdt op stroom en stoot daardoor geen CO2 of stikstof uit. Maar dat betekent niet dat een elektrische auto volledig CO2-neutraal is.
Fabel: een elektrische auto is CO2-neutraal
Hoewel een rijdende elektrische auto geen CO2 en stikstof uitstoot, is een elektrische auto niet per se volledig groen. Dit heeft onder andere te maken met de herkomst van de stroom. Als je de auto oplaadt met stroom die opgewekt is uit bijvoorbeeld kolen, is je trip nog steeds schadelijk voor het milieu.
Het aandeel van de opgewekte stroom in Nederland dat groen wordt wel steeds groter. Ruim de helft van alle opgewekte energie in Nederland komt in 2024 uit wind en zon. Daardoor zal elektrisch rijden steeds schoner worden.
Bovendien is het rendement van een elektrische auto veel beter. Met dezelfde hoeveelheid energie rijdt een elektrische auto 3 keer zo ver als een brandstofauto.
Feit: een accu produceren voor een elektrische auto is schadelijk voor het milieu
Een andere reden waarom een elektrische auto niet volledig CO2-neutraal is, is de vervuilende productie en recycling van de onderdelen. Bij de productie van een accu en elektromotor komt al zo’n 13,6 ton CO2 vrij. Dit heeft ook te maken met de steeds zeldzamer wordende grondstoffen die nodig zijn om de accu’s te kunnen maken.
Toch is dit niets vergeleken met de uitstoot van een brandstofauto: zo’n 50 ton CO2 per jaar. Onder de streep stoten elektrische auto’s, met de productie meegerekend, zo’n 60% tot 70% minder CO2 uit dan een brandstofauto.
Fabel: de accu van een elektrische auto is snel aan vervanging toe
Als de productie van een accu zoveel CO2 uitstoot, wil je natuurlijk wel dat de accu zo lang mogelijk mee gaat. Toch hoor je veel verhalen over de korte levensduur van zo’n accu. Hoewel de accu-kracht afneemt door de tijd heen, net als die van je smartphone, is de levensduur van een accu veel langer dan gedacht.
Een accu gaat tegenwoordig zo’n 10 tot 20 jaar mee. Het is voor een fabrikant volgens de wet verplicht om 8 jaar of 160.000 km garantie te geven op de accu van een elektrische auto. Sommige fabrikanten geven zelfs een levenslange garantie.
Fabel: een elektrische auto stoot geen fijnstof uit
Alle auto’s stoten fijnstof uit. Ook elektrische auto’s. Dit komt voor het grootste gedeelte door het slijten van de remmen en banden . Een elektrische auto stoot wel 25% minder fijnstof uit dan een brandstofauto. Regeneratief remmen speelt hierin een grote rol: de remschijven en remblokken gaan daardoor langer mee dan bij een brandstofauto.
Ook door rustig rijgedrag kun je de uitstoot van fijnstof verminderen. Hiermee voorkom je namelijk dat je banden sneller gaan slijten, en daardoor meer fijnstof uitstoten. In sommige auto’s, zoals een elektrische auto op sportbanden, heb je hier minder invloed op.
Conclusie: elektrisch rijden is schoner dan een brandstofauto
Hoewel een elektrische auto dus niet volledig groen is, is deze nog steeds veel groener dan een brandstofauto. Haal je de stroom voor je auto uit groene bronnen? Dat maakt de uitstoot nog veel lager. Overweeg je de overstap te maken van een brandstofauto naar een elektrische auto? Bekijk dan eens onze autoverzekeringen voor elektrische auto’s.
Meer weten over elektrisch rijden en het milieu? Neem dan ook eens een kijkje op deze pagina’s: