Elektrische auto
- Accu elektrische auto
- Vakantie met elektrische auto
- Wintersport met elektrische auto
- Wegenbelasting elektrische auto
- Veilig elektrisch rijden
- Regeneratief remmen
- Verbruik elektrische auto
- Tweedehands elektrische auto
- Actieradius elektrische auto
- Laadkabel elektrische auto
- Elektrische auto subsidie
- Parkeerregels elektrische auto
- Kosten opladen
- Laadpaal elektrische auto
- Banden elektrische auto
- Kosten elektrisch rijden
- Voordelen van elektrische auto’s
- Auto gehackt
Auto opladen op het werk
Je elektrische auto opladen op je werk is praktisch en vaak ook voordelig. Daar zijn de energietarieven meestal namelijk lager dan het tarief van een openbare laadpaal of jouw laadpaal thuis. Maar laden op het werk bespaart ook tijd: je maakt namelijk gebruik van de uren waarin je auto toch al stilstaat.
Auto opladen op kantoor, hoe werkt dat?
Om de laadpaal op kantoor te kunnen gebruiken, moet je je mogelijk eerst laten registreren op het netwerk. Vaak krijg je dan ook een laadpas. Het laden zelf gebeurt op precies dezelfde manier als bij elke andere laadpaal.
Regelgeving voor opladen op het werk: wanneer is een laadpaal verplicht?
Het kan zijn dat je werkgever wettelijk verplicht is om één of meer laadpalen te installeren. Dit geldt alleen in deze situaties:
Je werkgever heeft een bedrijfspand met meer dan 20 parkeerplaatsen: vanaf 1 januari 2025 moet er minimaal één laadpaal op kantoor staan.
Je werkgever laat een nieuw bedrijfspand bouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen: er moet minimaal één laadpaal op kantoor staan. Ook moet één op de vijf parkeerplaatsen alvast een aansluiting voor een laadpaal hebben, zodat hier in de toekomst mogelijk een extra laadpunt kan komen.
Je werkgever heeft een bedrijfspand met meer dan 10 parkeerplaatsen en laat dit groot verbouwen: er moet minimaal één laadpaal op kantoor staan. Behalve als de kosten voor de laadpaal meer dan 7% van de kosten voor de verbouwing zijn. In dat geval is de werkgever niet verplicht om een laadpaal te plaatsen.
Kan ik als werknemer een laadpaal op het werk aanvragen?
Is het op je werk niet of nauwelijks mogelijk om je elektrische auto op te laden? Dan kun je je werkgever vragen om een laadpaal te plaatsen. Hoe je dit het beste kunt aanpakken, is afhankelijk van of een laadpaal op kantoor verplicht is.
Je kunt je werkgever erop wijzen dat het wettelijk verplicht is om een laadpaal op kantoor te plaatsen. Bijvoorbeeld door de richtlijn van de Europese Commissie te laten zien. Hierin staan de wettelijke regels voor het installeren van laadpunten op het werk. Het is ook belangrijk dat de laadpaal aan bepaalde eisen voldoet.
Is je werkgever niet verplicht om een laadpaal te installeren, maar wil je als werknemer toch een laadpunt op het werk hebben? Dan kun je je werkgever wijzen op de voordelen van een laadpaal op kantoor. Zoals de subsidies en andere mogelijke fiscale voordelen. Het helpt als je dit samen met andere collega’s doet die ook een elektrische auto hebben.
Vaak moet je je aanvraag voor de laadpaal laten goedkeuren door minimaal vier personen binnen én buiten de organisatie, namelijk:
- de eigenaar van het bedrijfspand;
- de Chief Financial Officer (CFO);
- de facility manager;
- en de Charge Point Operator (CPO). De CPO levert en installeert de laadpunten en is verantwoordelijk voor onder andere het onderhoud.
Eigenaar bepaalt wie de laadpaal mag gebruiken
Mogelijk is je werkgever verplicht om een bepaald aantal laadpunten te plaatsen. Maar dat betekent helaas nog niet dat je automatisch recht hebt om je auto op het werk te laden. De eigenaar van de laadpaal bepaalt namelijk altijd zelf wie de laadpaal mag gebruiken. En onder welke voorwaarden dit gebeurt.
Stel: jouw werkgever is de eigenaar van de laadpaal. Op een dag beslist je werkgever dat werknemers de laadpaal alleen mogen gebruiken voor dienstvoertuigen. Die situatie moet je dan accepteren. Je kunt je werkgever dus niet dwingen om je dan toch een laadplek te bieden.
Jouw elektrische auto goed verzekerd
Gebruik je een elektrische auto voor woon-werkverkeer? Dan is het belangrijk om deze goed te verzekeren. De meeste eigenaren van elektrische auto’s kiezen ervoor om hun auto All Risk te verzekeren. Hiermee ben je niet alleen verzekerd bij schade die je veroorzaakt aan anderen, maar ook aan je eigen voertuig. Bovendien is je laadkabel standaard meeverzekerd bij een WA+ of All Risk verzekering.