Elektrische auto
- Accu elektrische auto
- Vakantie met elektrische auto
- Wintersport met elektrische auto
- Wegenbelasting elektrische auto
- Veilig elektrisch rijden
- Regeneratief remmen
- Verbruik elektrische auto
- Tweedehands elektrische auto
- Actieradius elektrische auto
- Laadkabel elektrische auto
- Elektrische auto subsidie
- Parkeerregels elektrische auto
- Kosten opladen
- Laadpaal elektrische auto
- Banden elektrische auto
- Kosten elektrisch rijden
- Voordelen van elektrische auto’s
- Auto gehackt
Elektrische auto opladen op het werk
Je elektrische auto opladen op je werk is praktisch en vaak ook voordelig. De energietarieven op het werk zijn meestal lager dan die van een openbare laadpaal of jouw laadpaal thuis. Daarnaast bespaar je tijd: je kunt je elektrische auto opladen tijdens de uren dat deze toch al stilstaat.
Hoe werkt auto opladen op het werk?
Om een laadpaal op het werk te gebruiken, moet je je soms eerst aanmelden op het netwerk. Vaak krijg je dan ook een laadpas. Het opladen zelf werkt net zoals bij andere laadpalen. Je sluit je auto aan en het laden begint automatisch.
Wanneer is een laadpaal op het werk verplicht?
Het kan zijn dat je werkgever wettelijk verplicht is om één of meer laadpalen te installeren. Dit hangt af van de situatie:
- Meer dan 20 parkeerplaatsen: als het bedrijfspand meer dan 20 parkeerplaatsen heeft, moet er vanaf 1 januari 2025 minimaal één laadpaal op het werk zijn.
- Nieuwbouw met meer dan 10 parkeerplaatsen: bij een nieuw bedrijfspand moet er minimaal één laadpaal zijn en moet 1 op de 5 parkeerplaatsen alvast een aansluiting voor een laadpaal hebben. Zo kan hier in de toekomst extra laadpunten komen.
- Grote verbouwing: als een pand met meer dan 10 parkeerplaatsen flink wordt verbouwd, moet er ook minimaal één laadpaal zijn. Dit geldt niet als de kosten van de laadpaal meer dan 7% van de verbouwingskosten zijn.
Kan ik als werknemer een laadpaal op het werk aanvragen?
Is het op je werk niet of nauwelijks mogelijk om je elektrische auto op te laden? Dan kun je je werkgever vragen om een laadpaal te plaatsen. Hoe je dit doet, hangt af van je situatie:
Als je werkgever verplicht is om een laadpaal te plaatsen, kun je ze wijzen op de wettelijke regels. Bijvoorbeeld op de richtlijnen van de Europese Commissie. Hierin staat dat bedrijven met grote parkeerplaatsen laadpunten moeten installeren. En dat de laadpalen moeten voldoen aan alle eisen.
Is een laadpaal niet verplicht, maar wil je toch een laadpunt op je werk? Dan kun je je werkgever overtuigen met de voordelen van een laadpaal op het werk. Zoals subsidies en belastingkortingen. Het is handig om dit samen met collega's te doen die ook een elektrische auto hebben.
Je aanvraag moet meestal goedgekeurd worden door minimaal vier personen binnen én buiten de organisatie, namelijk:
- de eigenaar van het bedrijfspand;
- de Chief Financial Officer (CFO), ook wel de financieel verantwoordelijke;
- de facility manager;
- en de Charge Point Operator (CPO). De CPO levert en installeert de laadpunten en is verantwoordelijk voor onder andere het onderhoud.
Wie mag de laadpaal gebruiken?
Ook als de laadpaal verplicht is, bepaalt de eigenaar wie deze mag gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld de werkgever zijn. Als de laadpaal bijvoorbeeld alleen bedoeld is voor dienstvoertuigen, mag je werkgever besluiten dat je je eigen auto hier niet mag opladen. Deze situatie moet je dan accepteren. Je kunt je werkgever dus niet dwingen om je dan toch een laadplek te bieden.
Jouw elektrische auto goed verzekerd bij Univé
Gebruik je een elektrische auto voor woon-werkverkeer? Dan is het belangrijk om je elektrische auto goed te verzekeren. De meeste eigenaren van elektrische auto's kiezen ervoor om hun auto All Risk te verzekeren. Hiermee ben je niet alleen verzekerd bij schade die je veroorzaakt aan anderen, maar ook aan je eigen auto. Bovendien is je laadkabel standaard meeverzekerd bij een WA+ autoverzekering of All Risk autoverzekering.