Elektrische auto
- Accu elektrische auto
- Vakantie met elektrische auto
- Wintersport met elektrische auto
- Wegenbelasting elektrische auto
- Veilig elektrisch rijden
- Regeneratief remmen
- Verbruik elektrische auto
- Tweedehands elektrische auto
- Actieradius elektrische auto
- Laadkabel elektrische auto
- Elektrische auto subsidie
- Parkeerregels elektrische auto
- Kosten opladen
- Laadpaal elektrische auto
- Banden elektrische auto
- Kosten elektrisch rijden
- Voordelen van elektrische auto’s
- Auto gehackt
Wat kost een elektrisch rijden?
Als je een goede vergelijking wilt maken tussen de kosten van een elektrische-, hybride- of brandstofauto, dan is het belangrijk dat je alle autokosten meeneemt. Zo heb je te maken met aanschafkosten, onderhoudskosten en de verbruikskosten. Een overzicht van al deze kosten voor een elektrische auto vind je op deze pagina.
Aanschafprijs elektrische auto
Elektrische auto’s zijn op dit moment in de aanschaf over het algemeen duurder dan auto’s met een brandstofmotor. Als je een middenklasse brandstofauto vergelijkt met een middenklasse elektrische auto, dan loopt het prijsverschil zo op tot € 15.000,-. Dit prijsverschil is goed te verklaren door het kostbare accupakket in een elektrische auto. Wel wordt de elektrische auto steeds betaalbaarder in Nederland en komen er ook steeds meer tweedehands elektrische auto’s op de markt.
Tot 2025 kun je gebruik maken van een aanschafsubsidie voor een elektrische auto. Deze subsidie is aan te vragen voor particulieren die een elektrische auto aanschaffen of privé leasen. In 2023 is de subsidie voor een nieuwe elektrische auto € 2.950,- en in 2024 € 2.550,-. Voor een tweedehands elektrische auto is de subsidie in 2023 en 2024 € 2.000,-.
Onderhoudskosten elektrische auto
Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig dan een auto op brandstof. Staat de elektrische auto eenmaal op je oprit, dan begin je de hogere aanschafkosten terug te verdienen. Zo hoef je bijvoorbeeld de distributieriem niet te vervangen en heb je geen versnellingsbak of brandstofpomp. Bovendien gaan de remmen en banden van een elektrische auto langer mee dan bij een brandstofauto.
Wel is het verstandig om je accu, remvoering en koeling te laten controleren en regelmatig software-updates te installeren.
Kosten opladen elektrische auto
De prijs die je betaalt voor het opladen van je elektrische auto hangt af van de prijs per kilowattuur (kWh). Een elektrische auto rijdt gemiddeld 5 kilometer met één kWh.
Wanneer je onderweg laadt hangen de kosten af van je laadpas en het type openbare laadpaal. Bij een openbare laadpaal betaal je gemiddeld € 0,50 per kWh. Dit betekent dat je ongeveer € 0,10 per kilometer betaalt. Snelladers zijn op dit moment het duurst. Hier betaal je gemiddeld rond de € 0,70 per kWh. Dit komt neer op ongeveer € 0,14 per kilometer.
Om je elektrische auto op te laden, heb je een laadpas nodig. Deze gebruik je om jezelf bij de laadpaal aan te melden. Zodra de pas herkend is, kun beginnen met laden. De pas registreert hoeveel stroom je gebruikt en het bedrag wordt later van je rekening afgeschreven. Er zijn laadpassen met of zonder abonnement. Met de Univé-laadpas laad je bijvoorbeeld voordelig bij 200.000 laadstations in heel Europa voor slechts €3,50 per maand, wat handig is als je vaak onderweg bent.
Thuisladen
Bij thuisladen hangt de prijs per kWh af van je energiecontract. Over het algemeen is thuisladen het goedkoopst, maar dit hangt ook af van het stroomtarief dat je betaalt. Met de schommelende energieprijzen is het raadzaam om je eigen stroomtarief te vergelijken met aanbieders van verschillende laadpassen.
Wegenbelasting elektrische auto
Ook op wegenbelasting van je elektrische auto kun je besparen. 2025 betalen elektrische rijders namelijk geen motorrijtuigenbelasting (MRB), ook wel wegenbelasting genoemd. Dit is een tijdelijke maatregel van de overheid om elektrisch rijden te stimuleren. In 2025 geldt een korting van 75 procent op wegenbelasting. Vanaf 2026 betaal je wel het volledige bedrag.
Kosten verzekering elektrische auto
De kosten voor de verzekering van je elektrische auto kunnen wel wat hoger uitvallen door de gemiddeld hogere aanschafwaarde. Bovendien zijn reparaties aan de accu vaak duur.
Een All Risk autoverzekering is daarom een verstandige keuze voor elektrische auto’s. Hiermee ben je naast de verplichte WA-verzekering ook verzekerd bij schade aan je eigen auto. Ook als de accu van je elektrische auto kapot gaat.