Ga naar inhoud

Laadpaal voor je elektrische auto

Als je een elektrische auto hebt, dan kan een laadpaal aan huis een slimme investering zijn. Overweeg je een laadpaal thuis te installeren, maar zit je nog met belangrijke vragen? Dan helpen we je graag bij je beslissing. Op deze pagina vind je meer informatie over: 

  • Op welke manieren kan ik mijn auto laden? 

  • Heb ik een eigen laadpaal nodig? 

  • Wat kost een laadpaal voor thuis? 

  • Hoe zit het met de kosten voor stroom? 

  • Hoeveel vermogen heeft een laadpaal thuis nodig? 

  • Is mijn huis geschikt voor een laadpaal? 

  • Kan ik geld verdienen met een eigen laadpaal? 

  • Hoe kies ik de juiste laadpaal voor thuis? 

Opladen van elektrische auto: wat zijn de mogelijkheden? 

Voordat je een laadpaal voor thuis koopt, is het handig om te weten op welke manieren je je elektrische auto kunt opladen en hoe die van elkaar verschillen. Zo kun je beter beslissen of een eigen laadpaal bij jouw situatie past. 

Een elektrische auto kun je opladen via: 

  • een openbare laadpaal 

  • een snellaadpaal 

  • een eigen laadpaal of wallbox 

  • een stopcontact 

Goed om te weten: laadpalen worden ook wel (op)laadpunten of laadstations genoemd. 

Openbare laadpaal 

Openbare laadpalen vind je meestal in parkeergarages en bij kantoren, hotels en winkelcentra. Om een openbaar laadpunt te kunnen gebruiken, heb je een laadkabel en laadpas (of laaddruppel) nodig. Met de Univé laaddruppel kun je via onze laadpartner TanQyou bij 200.000 laadstations in Europa terecht. 

Laadtijd: gemiddeld 4 uur (afhankelijk van de soort laadpaal en je auto) 

Snellaadpaal 

Snellaadpalen heten ook wel snellaadpunten of snelladers. Je vindt deze meestal buiten de stad, langs drukke snelwegen en dichtbij grote tankstations. Ook voor dit laadpunt heb je een laadkabel en laadpas (of laadapp) nodig. 

De meeste nieuwe elektrische auto’s kunnen snelladen, maar met oudere modellen kan dit niet altijd. Informeer hierover bij jouw dealer. 

Laadtijd: binnen zo'n 30 minuten is de accu meestal tot 80% vol (afhankelijk van de soort laadpaal en je auto) 

Eigen laadpaal of wallbox 

Laden via een eigen laadpaal of wallbox is de snelste, veiligste en makkelijkste manier om je auto thuis te laden. Een laadpaal en wallbox zijn vrijwel hetzelfde: het enige verschil is dat de installatie bij een wallbox aan de muur hangt en bij een laadpaal in de vrije ruimte op de grond staat. 

Laadtijd: tussen de 5 tot 10 uur (afhankelijk van de soort laadpaal en je auto) 

Stopcontact 

Het is ook mogelijk om je elektrische auto via het stopcontact op te laden, maar dit heeft wel een aantal grote nadelen. Zo is het veel langzamer en minder brandveilig dan laden via een laadpaal. Ook kan het je stroomnetwerk overbelasten en daarmee kortsluiting veroorzaken. 

Is er sprake van een noodsituatie en moet je toch laden via het stopcontact? Blijf dan in de buurt om de situatie in de gaten te houden en laad met een vaste stroombegrenzer (mode 2-laden). Om via het stopcontact te kunnen laden heb je een noodstekker nodig: dat is een speciale laadkabel die je meestal bij je elektrische auto krijgt. 

Laadtijd: ongeveer 8 tot 10 uur 

Is een eigen laadpaal noodzakelijk? 

Een elektrische auto kun je op verschillende manieren opladen. Een laadpaal voor thuis is daarom niet noodzakelijk, maar vaak wel erg handig. Een paar voordelen van een eigen laadpaal: 

  • Het bespaart tijd: je kunt je elektrische auto direct opladen, zonder in de rij te hoeven staan bij een openbaar laadpunt. 

  • Elke ochtend een volle accu: omdat je je auto ‘s nachts kunt laden, hoef je hier geen tijd voor vrij te maken en rijd je elke ochtend weg met een volle accu. 

  • Ideale temperatuur: nog voordat je instapt, kun je al zorgen voor een prettige temperatuur in de auto. Tijdens het laden is het namelijk mogelijk om de binnenruimte te laten voorverwarmen óf koelen. Dit regel je meestal via de app van jouw autofabrikant. 

  • Goedkoper laden: thuis laad je voordeliger dan bij een openbaar laadpunt, vooral als je dit tegen het daltarief van je energieleverancier doet. Laad je altijd alleen tijdens de daluren, dan kun je het bedrag dat je in een eigen laadpaal hebt geïnvesteerd al binnen een paar jaar terugverdienen. 

  • Geschikt voor zonnepanelen: wek je thuis stroom op met zonnepanelen? Dan kun je je auto gratis opladen op piekmomenten. Bovendien kun je overtollige zonne-energie opslaan in de accu van je elektrische auto en er na zonsondergang gebruik van maken. 

  • Snel en veilig: via een laadpaal laad je sneller en veiliger dan via het stopcontact. Omdat laadpalen een hoger vermogen aankunnen, kan de zekering niet doorbranden en heb je ook minder kans op brand in huis. 

Graafwerkzaamheden 

De laadpaal wordt aangesloten op je meterkast. Als de laadplek zich ver van de meterkast bevindt, is er graafwerk nodig om de grondkabel naar het laadstation aan te leggen. Hoe groter de afstand tussen de meterkast en de laadpaal, hoe meer je betaalt voor de plaatsing. Ook speelt het type ondergrond een rol in de uiteindelijke kosten. 

Verzwaren van meterkast 

Via het stopcontact laad je per uur zo’n 20 kilometer aan actieradius bij. Wil je sneller laden, dan moet een elektricien je meterkast verzwaren naar een 3-fasenaansluiting. Meestal kun je hiermee maximaal 11 kilowatt (kW) bijladen. Dit komt neer op 60 kilometer per uur. 

De prijs voor het verzwaren hangt af van het type meterkast dat je hebt en hoe oud deze is. Het kan ook zijn dat jouw meterkast niet verzwaard kan worden. Je kunt dan alleen sneller laden via het stopcontact als je een nieuwe meterkast laat plaatsen. 

Goed om te weten: koop je een laadpaal met Dynamic Load Balancing? Dan is een verzwaring van de meterkast misschien niet nodig. 

Type laadpaal 

Het totale kostenplaatje is ook afhankelijk van het type laadpaal dat je kiest. Er bestaan namelijk een hoop verschillende soorten laadpalen, en elke soort heeft weer een ander prijskaartje. Zo betaal je meer voor een slimme laadpaal of bepaalde extra’s, zoals de mogelijkheid om de laadpaal met zonnepanelen te combineren. 

Laadpaal thuis en kosten voor stroom 

Laden via je eigen laadpaal is meestal veel goedkoper dan via een openbaar laadpunt. Sterker nog: vaak betaal je bij een publiek oplaadpunt al gauw het dubbele. Vooral als je een slim energiecontract hebt en tijdens de daluren laadt, wanneer de energieprijzen het laagst zijn. 

Wel is het zo dat je met een laadpaal aan huis meer stroom gaat verbruiken. Het is daarom verstandig om regelmatig je thuistarief te blijven vergelijken met het tarief van jouw laadpasaanbieder (als je die hebt). Vooral als je een variabel energiecontract hebt of een nieuw contract moet afsluiten. 

Lees meer over de laadkosten voor elektrische auto’s

Hoeveel vermogen heeft een laadpaal thuis nodig? 

Publieke laadpunten hebben meestal een vermogen van 3,7 tot 11 kW. Wil je thuis met een vergelijkbare snelheid kunnen laden, dan moet de aansluiting in je meterkast minimaal 16 A (ampère) zijn. Als je een meterkast met een 2-fasenaansluiting hebt, dan is het dus nodig om deze te laten verzwaren. 

Heeft je meterkast een 3-fasenaansluiting? Dan is een verzwaring niet nodig. De meeste nieuwbouwhuizen beschikken over een 3-fasenaansluiting. 

Is mijn huis geschikt voor een laadpaal? 

Op zich is elke koop- of huurwoning geschikt voor een laadpaal. Wil je een laadpaal plaatsen op grond die niet van jou is? Dan komt er wel iets meer werk bij kijken. 

Ik heb een koophuis 

Ben je huiseigenaar en wil je op jouw grond een laadpaal voor eigen gebruik plaatsen? Dan hoef je hier geen vergunning voor aan te vragen. Je kunt dus gerust een laadpaal op je oprit of terrein plaatsen. 

Is een eigen laadpaal geen optie? En is er geen openbare laadpaal in de buurt, of is deze meestal bezet? Dan kun je vaak via de website van je gemeente een openbare laadpaal aanvragen. Gaat de gemeente akkoord met je verzoek, dan laat zij een openbare laadpaal bij jou in de buurt plaatsen. Andere bestuurders met een elektrische auto kunnen deze dan ook gebruiken. 

Ik heb een huurhuis 

Wil je als huurder een laadpaal plaatsen op de grond van de verhuurder? Dan mag dat alleen als je toestemming van de verhuurder hebt. Het is slim om de toestemming schriftelijk vast te leggen, zodat je dit later kunt bewijzen en er geen misverstanden over kunnen ontstaan. 

Geeft je verhuurder geen toestemming? En is er geen openbare laadpaal in de buurt of is deze vaak bezet? Dan kun je meestal een openbare laadpaal aanvragen via de website van je gemeente. Wordt je aanvraag goedgekeurd, dan laat de gemeente een publiek laadpunt bij je in de buurt plaatsen. 

Kan ik geld verdienen met een eigen laadpaal? 

Met een laadpaal thuis kun je uiteindelijk niet alleen geld besparen: je kunt er ook geld mee verdienen. Dit doe je door je eigen laadpaal openbaar te maken. Hiermee komt jouw laadpunt automatisch op de lijst van openbare laadstations te staan. Dit betekent dat andere bestuurders jouw laadpaal ook kunnen gebruiken. 

Als je dit overweegt, is het belangrijk om vooraf na te denken over het verdienmodel en over hoe je de kosten gaat verrekenen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om het laadtarief voor gastgebruikers zelf in te stellen.  

Verder is het belangrijk dat je de laadpaal op een makkelijk bereikbare plek laat plaatsen. Door te kiezen voor een laadpaal die snel kan laden, voorkom je dat andere elektrische auto’s onnodig lang op jouw terrein staan. Ook kunnen meer bestuurders je laadpunt dan gebruiken. Op die manier verdien je de kosten voor het laadstation mogelijk sneller terug. Bovendien kun je dan vaker zelf laden wanneer het jou schikt. 

Hoe kies ik de juiste laadpaal voor thuis? 

Met zoveel soorten laadpalen om uit te kiezen, kan het moeilijk zijn om de knoop door te hakken. Dit zijn acht belangrijke dingen om in ieder geval bij stil te staan. 

Het enige verschil tussen de laadpaal en wallbox is dat je de box aan de muur kunt bevestigen. Een wallbox neemt daardoor minder ruimte in beslag en is eenvoudiger op te bergen. Beide modellen kun je zowel binnen als buiten laten plaatsen. 

Je elektriciteitsaansluiting bepaalt hoeveel vermogen de laadpaal aan jouw auto kan leveren. Sluit je bijvoorbeeld een laadpaal met een vermogen van 22 kW aan, maar heb je een aansluiting van 11 kW? Dan levert de laadpaal ook slechts maximaal 11 kW aan je auto. 

Voor elektrische auto’s met een 3-fasenaansluiting is een 3-fase laadpaal van 11 kW meestal de beste keuze. (Dit moet dan natuurlijk wel aansluiten bij de laadcapaciteit van jouw aansluiting.) Heb je een hybride auto? Dan kan je auto maximaal 3,7 kW per uur laden. Een zwaarder laadpunt installeren heeft dan dus weinig zin. 

Laat je een privé laadpaal plaatsen op grond van de gemeente en dichtbij een openbare weg? Dan is het slim om voor een laadpaal met beveiliging te kiezen. Zo voorkom je dat vreemden de laadpaal op jouw kosten kunnen gebruiken. 

Als je de enige bent die de laadpaal gebruikt, dan is een vaste laadkabel het handigst. Zijn er meerdere gebruikers binnen jouw huishouden? Dan is een laadpaal met socket handiger. Deze is geschikt voor elk type stekker. 

Een laadpaal met deze functie verdeelt eerlijk de stroom over alle apparaten in huis. Er is dus geen kans dat de stroom in huis uitvalt. Laadpalen met DLB zijn meestal duurder, maar daar staat wel tegenover dat het vaak niet meer nodig is om je meterkast te verzwaren. 

Dit type laadpaal is duurder, maar heeft tegelijkertijd ook allerlei handige functies waarmee je geld kunt besparen. Zo kun je makkelijk jouw stroomverbruik in de gaten houden. En als je een slim energiecontract hebt, kun je kiezen voor een instelling waarbij de laadpaal altijd tegen het daltarief laadt. 

Heb je zonnepanelen op het dak en wil je je auto opladen met je eigen opgewekte energie? Kies dan voor een slimme laadpaal die kan schakelen tussen netstroom en zonnepanelenstroom. 

Is mijn laadpaal thuis ook verzekerd via de autoverzekering?

Een laadpaal aan huis is vaak prijzig, zowel in aanschaf als in de installatie. Daarom is het verstandig om deze goed te verzekeren. Een laadpaal is alleen meeverzekerd bij de elektrische autoverzekering van Univé als je geen dekking hebt via je woonverzekering. Vaak is een laadpaal standaard meeverzekerd onder de woonverzekering

Laden met de Univé-laadpas

Voor het opladen van je elektrische auto bij een openbare laadpaal heb je een laadpas nodig. Deze meldt je aan, registreert het verbruik, en het bedrag wordt later afgeschreven. Ontdek de Univé-laadpas. Voor slechts € 3,50 per maand kun je terecht bij een netwerk van maar liefst 200.000 laadpalen in heel Europa. Waaronder de palen van Fastned, Allego, LMS, Equans en nog veel meer.