Elektrische auto
- Accu elektrische auto
- Vakantie met elektrische auto
- Wintersport met elektrische auto
- Wegenbelasting elektrische auto
- Veilig elektrisch rijden
- Regeneratief remmen
- Verbruik elektrische auto
- Tweedehands elektrische auto
- Actieradius elektrische auto
- Laadkabel elektrische auto
- Elektrische auto subsidie
- Parkeerregels elektrische auto
- Kosten opladen
- Laadpaal elektrische auto
- Banden elektrische auto
- Kosten elektrisch rijden
- Voordelen van elektrische auto’s
- Auto gehackt
Voor- en nadelen van elektrische auto’s
Als je een brandstofauto gewend bent, is elektrisch rijden anders. Een elektrische auto biedt voordelen zoals lagere kosten en minder onderhoud. Maar er zijn ook nadelen, zoals een kleinere actieradius en langere oplaadtijden. We zetten de belangrijkste plus- en minpunten voor je op een rij.
Voordelen van elektrische auto’s
Eeen elektrische auto levert je de volgende vijf voordelen op.
1. Beste keus voor het milieu
Met een elektrische auto kies je voor de meest duurzame manier van rijden. Tijdens het rijden stoot je namelijk geen CO2 of schadelijke uitlaatgassen uit. En daardoor draag je bij aan een beter milieu en een groenere toekomst. Vooral als je de auto ook oplaadt met duurzame stroom. Zoals Energie van de boer of stroom van je eigen zonnepanelen.
2. Stiller en soepeler rijden
Elektrische auto’s hebben geen verbrandingsmotor, maar een elektromotor. Deze motor maakt nauwelijks geluid, waardoor je stiller onderweg bent. Dat betekent ook dat je ‘s ochtends vroeg ongemerkt van huis kunt vertrekken. Zonder je gezin of de buren wakker te maken.
Maar dat is niet het enige: rijden gaat ook soepeler. Dat komt doordat elektrische auto’s geen versnellingen hebben. Daardoor hoef je nooit te schakelen en trek je sneller op dan met een brandstofauto.
3. Goedkopere kilometers
Ook fijn: met een elektrische auto bespaar je op brandstof. Stroom is meestal goedkoper dan diesel of benzine. Hou er wel rekening mee dat je bij snellaadpunten een stuk meer betaalt voor stroom dan als je laadt via je eigen laadpaal of bij een gewoon openbaar laadpunt. Het is daarom slim om vooraf te controleren wat het laadtarief is en alleen een snellader te gebruiken als het niet anders kan.
4. Minder onderhoud nodig
Nog een prettig voordeel: met een elektrische auto hoef je minder vaak naar de garage voor onderhoud. Dit heeft te maken met de elektromotor. Deze heeft minder bewegende delen en is daardoor minder gevoelig voor pech en slijtage. Vaak is een jaarlijkse beurt dan ook niet nodig.
Welke onderhoudstermijn voor jouw elektrische auto geldt, staat in het instructieboekje of volg je op de display in de auto. Is het tijd voor een onderhoudsbeurt? Houd er dan wel rekening mee dat onderhoudsbeurt voor elektrische auto's vaak duurder zijn.
Fiscale voordelen van elektrische auto's
Er zijn ook bepaalde fiscale voordelen waar je in ieder geval tot en met 2024 van kunt profiteren.
mogelijke subsidie voor de koop van een elektrische auto (SEPP)
tijdelijk geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting)
tijdelijk geen aanschafbelasting (bpm)
Nadelen van elektrische auto’s
Overweeg je een elektrische auto te kopen? Dan moet je ook rekening houden met de volgende vijf nadelen:
1. Beperkte actieradius
De meeste elektrische auto’s hebben een kleinere actieradius dan brandstofauto’s. Zo ligt de gemiddelde actieradius van een elektrische middenklasser rond de 310 kilometer. Terwijl een benzineauto met een tankinhoud van 40 liter en een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 15 een actieradius van 600 kilometer heeft. Met een elektrische auto kom je mogelijk dus iets minder ver.
Wel is het zo dat de gemiddelde woon-werkafstand in Nederland slechts 22,6 kilometer is. Met de gemiddelde elektrische auto kun je deze afstand dus bijna tien keer afleggen zonder te hoeven laden.
Tip: ben je wél vaak lang onderweg? Dan raden we je aan om te kiezen voor een zelfopladende hybride. Deze hoef je niet op te laden. Of kies voor een plug-in hybrid: als de accu leeg is, rij je hiermee gewoon verder op brandstof. Lees meer over de voor- en nadelen van hybrides.
2. Laden kost (soms) meer tijd
Bij de pomp sta je meestal maar een paar minuten. Het laden van een elektrische auto gaat langzamer. Bij een openbaar laadpunt of een laadpaal thuis is de laadtijd gemiddeld 4 uur. Bij een snellader gaat het al een stuk sneller. Daar kun je tegen een hoger laadtarief je auto binnen 30 minuten opladen.
Toch vinden veel elektrische rijders laden juist handiger dan tanken. Ze laden hun auto thuis of op het werk, wanneer de auto toch al geparkeerd staat. Op die manier kost opladen je vrijwel geen extra tijd.
3. Vaker laden in de winter
Door kou wordt de actieradius van een elektrische auto kleiner. Dit betekent meestal dat je vanaf oktober of november je auto iets vaker moet opladen. Dit heeft vooral met twee dingen te maken.
Ten eerste kan de accu van een elektrische auto niet goed tegen lage temperaturen. Dus: hoe kouder het is, hoe kleiner de actieradius. Ten tweede verbruikt de verwarming veel stroom, waardoor de accu sneller opraakt. Dit kun je voorkomen door je auto te verwarmen wanneer deze nog thuis of op je werk aan de laadpaal hangt.
4. Niet altijd geschikt voor autovakantie
Wil je met de auto op vakantie of wintersport? Houd er dan rekening mee dat de kofferbak van een elektrische auto kleiner kan zijn dan die van een brandstofauto. Kies daarom voor een met veel bagageruimte, zoals de Mercedes-Benz EQB. Je hebt dan genoeg ruimte voor je koffers en (ski)spullen.
Wil je eropuit met een camper of caravan? Dan is het goed om te weten dat de meeste elektrische auto’s geen trekhaak hebben. Zelfs met een trekhaak is de trekkracht vaak te laag. Een uitzondering is de Tesla Model 3, die tot 910 kilogram kan trekken.
5. Fors prijskaartje
Met een elektrische auto rij je stiller, zuiniger en duurzamer. Een elektrische auto is vaak duurder dan een benzine- of dieselauto. Dit komt door de hoge kosten van de batterijen en technologie. Bovendien is het lastig om een mooie en betaalbare elektrische occasion te vinden, omdat er meer vraag dan aanbod is.
Lees ook: kosten van elektrisch rijden