Fiscale aspecten bij een hypotheek
Bij het kopen van een huis en het afsluiten van een hypotheek, krijg je ook te maken met allerlei fiscale zaken. Die zijn voor een leek soms behoorlijk complex. En daarbij verandert de regelgeving ook nog eens regelmatig. Om je toch een beetje meer inzicht te bieden, hebben we op deze pagina een aantal belangrijke fiscale aspecten die bij een hypotheek komen kijken op een rijtje gezet.
Je hypotheek en inkomstenbelasting
Bij de inkomstenbelasting wordt in Nederland een boxenstelsel gehanteerd. Er zijn in totaal 3 boxen. Al je inkomen dat je hebt uit arbeid en de eigen woning vallen in box 1. In box 2 vallen de inkomsten uit aanmerkelijk belang. En in box 3 het inkomen uit sparen en beleggen. Maar voor de eigen woning en je hypotheek focussen we ons nu dus op box 1.
Je eigen woning wordt gezien als een bron van inkomsten. Deze valt in box 1. Hiervoor wordt het eigenwoningforfait gehanteerd als inkomstenbron: een percentage over de WOZ-waarde van je woning. Van dit inkomen mag je de door jou betaalde hypotheekrente weer aftrekken.
De hypotheekrente is alleen aftrekbaar voor dat deel van de hypotheek dat dient voor de aanschaf, de verbetering of het onderhoud van de woning. Waarbij die woning ook nog eens als hoofdverblijf moet worden gebruikt. Vanaf 2013 is daar nog een andere eis bij gekomen. Een nieuwe hypotheek moet annuïtair of lineair worden afgelost om voor hypotheekrenteaftrek in aanmerking te komen. De hypotheekrente is maximaal dertig jaar lang aftrekbaar.
Andere aftrekbare kosten
In het jaar dat je een hypotheek afsluit, kun je ook andere kosten als aftrekpost opgeven bij je belastingaangifte. Je moet dan denken aan zaken als:
- Advies en bemiddelingskosten voor hypotheekadvies.
- Taxatiekosten.
- Kosten van de aanvraag voor Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
- Notariskosten en de kosten van de inschrijving van de hypotheekakte in het Kadaster.
Koop je een nieuwbouwwoning? Dan is ook de bouwrente aftrekbaar en wel over de periode vanaf het sluiten van de koopovereenkomst. Makelaarskosten, overdrachtsbelasting en notariskosten over de koopakte zijn helaas niet aftrekbaar.
Verkoop huidige woning en bijleenregeling
Verkoop je een huis en koop je een ander huis aan? Dan kun je te maken krijgen met de bijleenregeling. Deze regeling geldt als je door het verkopen van je huis geld overhoudt na het volledig aflossen van de hypotheek. Je hebt dan overwaarde. Fiscaal wordt dat ook wel ‘eigenwoningreserve’ genoemd. Sluit je vervolgens een hypotheek af voor een nieuw huis, dan mag je de rente aftrekken over maximaal de aankoopprijs van de nieuwe woning, plus kosten, plus verbouwing en minus de overwaarde van het oude huis.
Meer weten over wat er fiscaal allemaal komt kijken bij het afsluiten van een hypotheek en de koop van een nieuw huis? Of wil je direct al hypotheekadvies voor jouw situatie? Maak dan een afspraak met een hypotheekadviseur (en Financieel Adviseur Duurzaam Wonen) van Univé bij jou in de buurt of kies voor een (beeld)belafspraak. We kennen de hypotheekmarkt en de lokale subsidies als geen ander. De kosten van een eerste oriënterend gesprek neemt Univé voor haar rekening.