Factuur niet betaald
Achter je geld aan moeten zitten is vervelend en kost vaak veel tijd. Bovendien kun je zelfs financiële problemen krijgen als je klant de factuur niet betaalt. Als ondernemer zit je daar niet op te wachten. Gelukkig zijn er manieren om wanbetaling op te lossen én te voorkomen.
Klant betaalt factuur niet: dit kun je doen
Wat de reden voor de late betaling van je klant of opdrachtgever ook is: met dit heldere stappenplan geef je de ander een kans om het probleem snel op te lossen.
Hoe voorkom ik dat de klant mijn factuur niet betaalt?
Wat jij als ondernemer zelf in de hand hebt:
1. Stuur op tijd een geldige factuur
Als je factuur klopt, is de kans groter dat je klant die gewoon betaalt. Je kan de factuur direct versturen wanneer je jouw dienst of product hebt geleverd. Zo voorkom je verjaring van de factuur. Is dit laatste het geval, dan hoeft de klant de factuur niet meer te betalen.
2. Controleer je algemene voorwaarden
Controleer de betalingsvoorwaarden die in je algemene voorwaarden staan. Misschien moet je sommige zaken verduidelijken of toevoegen, zoals:
- de betalingstermijn
- wat de gevolgen zijn als de klant of opdrachtgever te laat betaalt
- dat je bij een te late betaling een incassobureau inschakelt en hoeveel incassokosten en wettelijke rente je dan in rekening brengt
Meer over algemene voorwaarden
3. Zakelijke klant? Doe een financiële check
Wil een zakelijke klant met je werken, maar twijfel je of het bedrijf financieel gezond en betrouwbaar is? Dan kun je een financiële check doen.
- Is het btw-identificatienummer van het bedrijf geldig? Je vindt dit op de website van de Europese Commissie.
- Is het KVK-nummer van het bedrijf geregistreerd in het Handelsregister van de KVK? En is de klant tekenbevoegd, zodat die overeenkomsten mag ondertekenen en grote aankopen mag doen?
- Hoe financieel gezond is het bedrijf? Bij de KVK kun je een jaarrekening van de zakelijke klant opvragen.
- Heeft de zakelijke klant een goede naam? Vraag zzp’ers en collega’s in je netwerk naar hun mogelijke ervaringen met het bedrijf.
- Wie leidt het bedrijf? Of de leiding betrouwbaar is en schulden heeft (gehad), kun je opzoeken op de website van het Centraal Insolventieregister.
Ontevreden klant wil niet betalen
Het kan zijn dat een klant ontevreden is over je product of dienst en daarom niet wil betalen. Dat kan bijvoorbeeld doordat:
- de klant een verkeerde levering heeft ontvangen
- de levering niet of te laat is bezorgd
- de kwaliteit van je product of dienst niet aan de verwachtingen van de klant voldoet
- je product of dienst niet voldoet aan de afspraken in de koopovereenkomst
Helaas kan ook gebeuren dat jij een prima product of dienst hebt geleverd, maar de klant toch weigert te betalen. Wat kun je per situatie doen?
Je bent het waarschijnlijk eens met de klant. Bijvoorbeeld omdat er iets is misgegaan met de levering. Of omdat het product tijdens verzending beschadigd raakte. Als je niet goed begrijpt waar de klant ontevreden over is, ga dan vriendelijk in gesprek. Probeer het probleem in dit geval snel op te lossen, zodat je weer een tevreden klant hebt.
Weigert de klant te betalen, terwijl jij je netjes aan de afspraken hebt gehouden? Dan is het verstandig om juridische hulp in te schakelen via je zakelijke rechtsbijstandverzekering. Een jurist van Univé Rechtshulp geeft je persoonlijk advies en kan je in duidelijk vertellen welke stappen je kunt nemen om je geld te krijgen.
Juridische hulp bij wanbetaling
Als je een juridisch probleem krijgt met een klant of opdrachtgever, kun je via je zakelijke rechtsbijstandverzekering mogelijk rechtshulp inschakelen. Kijk daarvoor eerst in de polisvoorwaarden om te zien hoe de jurist van Univé Rechtshulp je verder kan helpen. Bijvoorbeeld door een incassotraject te starten als de klant je factuur niet betaalt. Zo sta je er niet alleen voor.