Koopovereenkomst voor een bedrijfspand
Als je een bedrijfspand wilt kopen of verkopen, krijg je te maken met een koopovereenkomst voor het bedrijfspand. Wat staat er in zo’n overeenkomst? En waar moet je op letten bij het controleren ervan? Lees verder om een antwoord te krijgen op deze vragen.
Wat is een koopovereenkomst voor een bedrijfspand?
In een koopovereenkomst is een geschreven document waarin de gemaakte afspraken tussen de koper en verkoper van het bedrijfspand staan. Die afspraken gaan onder andere over de prijs, datum en voorwaarden van de (ver)koop. Je kunt ook mondeling een koopovereenkomst afsluiten.
Wanneer is een koopovereenkomst bedrijfspand nodig?
Een koopovereenkomst voor een bedrijfspand sluit je af als je een zakelijk pand wil kopen of verkopen. Dit kan een compleet bedrijfspand zijn. Maar het is ook mogelijk dat je een deel van een bedrijfspand (ver)koopt, zoals een verdieping van een winkelcentrum of een bedrijfsruimte. Als je een bedrijfspand of bedrijfsruimte koopt, mag je deze als ondernemer gebruiken of aan een andere ondernemer verhuren.
Schriftelijke koopovereenkomst bedrijfspand
Het opstellen van een schriftelijke koopovereenkomst is niet verplicht, maar wél verstandig. Door jouw afspraken over de koopvoorwaarden duidelijk op papier te zetten, kun je voorkomen dat hier misverstanden over ontstaan. Bovendien kun je zo gemakkelijker bewijzen wat je hebt afgesproken met de (ver)koper. Hierdoor sta je sterker in je recht bij een mogelijk conflict met de andere partij.
Mondelinge koopovereenkomst bedrijfspand
Als je als particuliere koper een woning koopt, dan is je aankoop pas definitief als beide partijen de schriftelijke koopovereenkomst hebben ondertekend. Als je een bedrijfspand koopt, is dat niet zo.
De (ver)koop van een bedrijfspand kan al definitief zijn zodra je het mondeling eens bent over de belangrijkste zaken van de koop. Zoals het pand, de koopprijs en de verkoopdatum. Maak je hier met de (ver)koper telefonisch of in een persoonlijk gesprek afspraken over? Dan kan deze mondelinge koopovereenkomst daarmee juridisch geldig en dus definitief zijn.
Het is goed om hier rekening mee te houden tijdens jouw gesprekken en onderhandelingen met de (ver)koper. Ook is het verstandig om vooraf schriftelijk af te spreken dat de aankoop pas definitief is wanneer het koopcontract van het bedrijfspand door jou én de ander ondertekend is.
Je koopcontract bedrijfspand checken
Voordat je het koopcontract van het bedrijfspand tekent, is het belangrijk dit goed te controleren. Je kunt dit laten doen door een jurist. Via je zakelijke rechtsbijstandverzekering kun je mogelijk zo’n juridische toets aanvragen bij Univé Rechtshulp. Dan weet je zeker dat het document tot in de kleine lettertjes klopt en niet in jouw nadeel is.
Zes belangrijke punten om op te letten bij het opstellen en controleren van het contract:
Check bij de gemeente of je jouw bedrijfsactiviteiten op de gekochte locatie mag doen. Zo kan het zijn dat je een winkelruimte bijvoorbeeld niet als kantoorruimte mag gebruiken. Dit kun je zien in het bestemmingsplan via Ruimtelijkeplannen.nl.
Het kan zijn dat je als koper van een bedrijfspand erfdienstbaarheid moet geven. Dit betekent dat de buren een deel van je grond mogen gebruiken. Dat kan negatieve gevolgen hebben voor je omzet. In het Kadaster opzoeken of de buren recht hebben op erfdienstbaarheid.
Is je zakelijke hypotheek nog niet geregeld? Dan is het slim om een ontbindende voorwaarde in het koopcontract te zetten. Als het toch niet lukt om de financiering van de bank rond te krijgen, kun je dan mogelijk kosteloos de aankoop van het bedrijfspand annuleren.
Het is dan wel belangrijk dat je aan de voorwaarden in het contract voldoet en op tijd aan de bel trekt. Er zijn ook andere situaties waarin het handig kan zijn om een ontbindende voorwaarde op te nemen. Bijvoorbeeld als je nog niet de nodige vergunning(en) hebt gekregen voor jouw bedrijf op de nieuwe locatie.
Als het koopcontract van het bedrijfspand door jou en de (ver)koper ondertekend is, kun je dit contract door een notaris laten inschrijven in de openbare registers. Deze registers zijn publiek toegankelijke archieven en in beheer van het Kadaster.
Een inschrijving in de openbare registers kan goed van pas komen. Vooral als je weet dat de verkoper van het bedrijfspand financiële problemen of schulden heeft. Na de inschrijving kunnen mogelijke schuldeisers van de verkoper namelijk geen beslag meer leggen op het bedrijfspand dat je gekocht hebt. Wel geldt dan dat het bedrijfspand binnen 6 maanden na de inschrijving wordt geleverd.
Ga je een bedrijfspand kopen dat al volledig of voor een deel verhuurd is aan een andere ondernemer? Dan is het altijd goed om vooraf in gesprek te gaan met de huurder en samen duidelijke afspraken te maken. Bijvoorbeeld over diens verplichtingen en gebruik van het bedrijfspand. Als de huurder geen borg betaald heeft en geen bankgarantie heeft geregeld, kun je hier ook nieuwe afspraken over maken.
Loop na of jouw afspraken met de (ver)koper nauwkeurig en volledig in het koopcontract staan. Zorg dat je het contract pas ondertekent als je het eens bent met alles wat erin staat.
Maakte je een mondelinge afspraak, maar staat deze niet in het contract? Of ontbreken er volgens jou andere belangrijke zaken? Dan kun je de (ver)koper of notaris per mail vragen om dit aan te passen in het contract. Zo voorkom je dat er later discussie ontstaat over afspraken die deels of helemaal niet in het koopcontract staan.
Juridische hulp van Univé Rechtshulp
Het koopcontract van een bedrijfspand ondertekenen is een grote stap. Wil je de koopovereenkomst door een deskundige jurist laten controleren? Of heb je een andere juridische vraag? Dan schakel je mogelijke rechtshulp in via je zakelijke rechtsbijstandverzekering. De juristen van Univé Rechtshulp staan voor je klaar.