Een bedrijfsruimte huren: waar je op moet letten
Stel, je hebt een goedlopende onderneming die je vanuit huis runt. Je overweegt om een bedrijfsruimte in het centrum te huren. Daarmee wil je jouw bedrijf zichtbaarder maken en je klanten professioneler kunnen ontvangen. Maar wat komt er kijken bij een bedrijfsruimte huren? En waar moet je op letten in een huurovereenkomst? De belangrijkste zaken lees je hier.
Is een huurovereenkomst bedrijfsruimte verplicht?
Zodra jij en de verhuurder afspreken dat je een bedrijfsruimte gaat huren, geldt er al een huurovereenkomst. Als je in een gesprek afspraken maakt over de huurperiode en huurprijs, dan is dat een mondelinge overeenkomst. Die is juridisch geldig.
Toch is het slim om de mondelinge afspraken schriftelijk in een huurovereenkomst vast te leggen. Je voorkomt dan mogelijke misverstanden over de afspraken en je kunt bewijzen wat je hebt afgesproken. Daarmee sta je sterker in je recht als de verhuurder zich niet aan de afspraken houdt.
Je huurovereenkomst bedrijfsruimte checken
Sta je op het punt om een huurcontract te ondertekenen? Denk dan eerst aan een paar belangrijke dingen:
In het huurcontract van de bedrijfsruimte moeten de volgende zaken staan:
- een omschrijving van het huurobject (dit is bijvoorbeeld de bedrijfsruimte, het bedrijfspand of het bedrijfsterrein)
- de oppervlakte van het huurobject
- wat de huurprijs en betaaltermijn is
- afspraken over de jaarlijkse huuraanpassing
- wat de bestemming van het huurobject is
- de duur van het huurcontract
- de opzegtermijn van het huurcontract
- afspraken over het onderhoud van het huurobject
- afspraken over onderverhuur
- afspraken over aanvullende kosten zoals de servicekosten, gemeentelijke belastingen en de betaling van gas, water en licht
- wat de mogelijkheden tot verlenging van het huurcontract zijn als de huurperiode afloopt
Meestal staat in het contract dat je de gehuurde ruimte weer in de oorspronkelijke staat moet opleveren. Dan is het handig dat je foto’s hebt van hoe de ruimte eruitziet op het moment dat je begint met huren. Ook zijn foto’s het bewijs voor als de verhuurder je onterecht beschuldigd van bepaalde veranderingen of schade aan de ruimte die niet van jou komt.
Wil je iets aan de bedrijfsruimte veranderen? Bijvoorbeeld door een koelcel of horecakeuken te plaatsen? Dan moet je de verhuurder eerst schriftelijk om toestemming vragen. De veranderingen moet je wel weer ongedaan maken voordat je de ruimte oplevert.
Vraag bij de gemeente of je jouw bedrijfsactiviteiten op de gehuurde locatie mag uitvoeren. Zo kan het zijn dat je een winkelruimte bijvoorbeeld niet als kantoorruimte mag gebruiken. Dit kun je zien in het bestemmingsplan via Ruimtelijkeplannen.nl.
Twijfel je of de huurovereenkomst van de bedrijfsruimte wel klopt? Of weet je niet goed wat de wettelijke regels zijn voor de bedrijfsruimte die je wilt huren? Laat het huurcontract dan eerst controleren door een jurist. Dat kun je doen via je zakelijke rechtsbijstandverzekering.
Opzegtermijn huur bedrijfsruimte
Wil je de huur van je bedrijfsruimte opzeggen? Dan moet je rekening houden met een opzegtermijn. In je huurcontract staat wat de opzegtermijn voor jouw bedrijfsruimte is. Meestal hangt de opzegtermijn af van het soort bedrijfsruimte dat je huurt. De wet verdeelt bedrijfsruimtes onder in twee categorieën:
Een 290-bedrijfsruimte heet ook wel een middenstandsbedrijfsruimte. Hieronder vallen bijvoorbeeld bedrijfsruimtes waar klanten producten of diensten kunnen kopen of bestellen, zoals horecaondernemingen, winkels en ambachtsbedrijven.
Huur 290-bedrijfsruimte opzeggen
De huurperiode voor 290-bedrijfsruimtes is meestal minimaal 5 jaar. Na de eerste 5 jaar is er vaak een opzegtermijn van minimaal 1 jaar. Zeg je niet op tijdens deze termijn? Dan verlengt de verhuurder het contract automatisch voor nog eens 5 jaar.
Opzeggen huurovereenkomst bedrijfsruimte na 10 jaar
Wil je na de huurperiode van 10 jaar jouw overeenkomst opzeggen? Houd rekening met een opzegtermijn van minimaal 1 jaar. Controleer altijd in je huurcontract welke opzegtermijn voor jou geldt.
Alle huurobjecten die geen 290-bedrijfsruimte of woonruimte zijn, vallen onder de categorie 230a-bedrijfsruimte. Denk aan kantoorruimtes, opslagloodsen en fabrieken.
Huur 230a-bedrijfsruimte opzeggen
Als je een 230a-bedrijfsruimte huurt, kun je samen met de verhuurder een opzegtermijn bepalen. Bij een contract voor bepaalde tijd is de opzegtermijn vaak 1 jaar. Bij een contract voor onbepaalde tijd is de opzegtermijn meestal gelijk aan de betaaltermijn. Behalve als je iets anders afgesproken hebt met de verhuurder. Als je de huur maandelijks betaalt, is de opzegtermijn dus 1 maand.
Kan ik de huur van een bedrijfsruimte tussentijds opzeggen?
In je huurcontract lees je wat je opties zijn. Een contract voor bepaalde tijd kan meestal niet tussentijds worden opgezegd. Behalve als:
- er een tussentijds opzegbeding in je huurovereenkomst staat. Dan mogen jij of de verhuurder de overeenkomst tussentijds opzeggen.
- de verhuurder je tussentijdse opzegging goedkeurt en jullie het samen eens zijn over de voorwaarden van beëindiging.
- je de kantonrechter vraagt om de huurovereenkomst te beëindigen, omdat je de overeenkomst door bijzondere omstandigheden niet meer kunt nakomen. In de praktijk wijst de rechter zulke verzoeken meestal af.
Hoe moet ik een huurcontract bedrijfsruimte opzeggen?
De huur moet je schriftelijk opzeggen, binnen de opzegtermijn. Stuur je opzegging per aangetekende brief én per gewone post naar de verhuurder. Zo kun je bewijzen dat de verhuurder je huuropzegging op tijd heeft ontvangen.
Wat als de verhuurder de huur opzegt?
Heb je een contract voor onbepaalde tijd en zegt de verhuurder de huur van jouw 230a-bedrijfsruimte op? Dat betekent niet meteen dat jij als huurder het pand moet verlaten aan het einde van de huurovereenkomst.
Wil de verhuurder wel dat je het bedrijfspand verlaat? Dan moet die je een schriftelijke aanzegging tot ontruiming sturen. De verhuurder vraagt je daarin om het pand te ontruimen op de datum waarop de huurovereenkomst eindigt óf op een latere datum. De verhuurder mag je dus niet vragen om de bedrijfsruimte te ontruimen tijdens de huurperiode.
Bezwaar tegen ontruimingsverzoek
Ben je het niet eens met het ontruimingsverzoek? Bijvoorbeeld omdat je nog geen vervangende bedrijfsruimte hebt gevonden? Dan kun je mogelijk een beroep doen op ontruimingsbescherming. Dit doe je door een verzoekschrift in te dienen bij de rechter. Dit moet je maximaal 2 maanden na de datum waarop de ontruiming is aangezegd doen.
Huurcontract bedrijfsruimte overnemen
Soms kun je ook een bestaande huurovereenkomst overnemen. Dat gebeurt meestal als je een bedrijf koopt en de gehuurde bedrijfsruimte ook wilt overnemen. Dit heet indeplaatsstelling.
Lees meer over indeplaatsstelling
Juridische hulp van Univé Rechtshulp
Wil je de huurovereenkomst van jouw bedrijfsruimte laten controleren door een jurist? Of wil je juridisch advies bij de opzegging van je huur? Schakel dan mogelijke juridische hulp in via je zakelijke rechtsbijstandverzekering van Univé. De juristen van Univé Rechtshulp helpen je graag verder. Zo sta je er niet alleen voor.