Ga naar inhoud

(Hoe) kan ik mijn AOV wijzigen?

Je bent ondernemer en hebt enige tijd geleden een arbeidsongeschiktheids­verzekering (AOV) afgesloten. Daarmee heb je jezelf verzekerd tegen inkomensverlies wanneer je door een ongeval, ziekte of aandoening (gedeeltelijk) niet kunt werken.  

Maar gedurende jouw jaren van ondernemen, verandert er van alles: je inkomsten, type werk of het aantal uren dat je werkt. Misschien zien je gehele onderneming en persoonlijke situatie er nu heel anders uit. Past je AOV dan nog wel? En valt nog deze aan te passen op jouw huidige situatie? 

Het geruststellende antwoord is: ja, dat kan. De arbeidsongeschiktheidsverzekering van Univé is flexibel en kun je aanpassen naar je behoeften van dat moment. Sterker, in sommige gevallen moet dat ook. Als je situatie verandert, dan wil je je AOV daarop laten aansluiten. Ontdek hier hoe je dit doet. 

Een wijziging doorgeven: via jouw adviseur, telefonisch of per mail 

Wil je iets wijzigen in jouw arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)? Er zijn twee manieren om dat te doen.

  1. Heb je je AOV afgesloten met een adviseur? Neem dan contact op met jouw adviseur voor het doorvoeren van de gewenste wijzigingen. Deze helpt je graag verder en kan je goed adviseren over de consequenties van deze wijzigingen. 

  2. Heb je je AOV zelf afgesloten? Geef je wijzigingen dan door via inkomensverzekering@unive.nl of telefonisch via 0592-348 656. Dit kan altijd waar het gaat om het wijzigen van je adres, bankrekeningnummer, optierecht, sluimeren van de premie, gebruikmaken van arbeidsdeskundig advies of gebruikmaken van het Voorkomen & Beperken budget. Andere wijzigingen zijn adviesgevoelig en raden we je daarom aan via een adviseur door te voeren. 

Naar de klantenservice

Wat kun je aanpassen aan je AOV bij Univé? 

Je verzekerde inkomen verhogen of verlagen, de uitkeringsduur verlengen of verkorten, en de verzekering (tijdelijk) stopzetten: het kan allemaal.

Eenmaal per jaar kun je een verhoging van het verzekerde inkomen aanvragen zonder dat je daarvoor medische informatie hoeft door te geven. Dit noemen we het 'optierecht'. Dat kan een logische zet zijn, als je nu meer verdient dan toen je de AOV afsloot.  

Houd rekening met het volgende: 

  • Het nieuwe verzekerde inkomen is na verhoging niet meer dan 90% van je gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 kalenderjaren. 

  • Wil je dit vaker dan eens per jaar doen? Of wil je je verzekerde inkomen met meer dan 15% verhogen? Dan kan het zijn dat we je om een medische verklaring vragen. 

  • Let op: je kunt je verzekerde inkomen niet verhogen als je nu of in de 60 dagen voor je verzoek arbeidsongeschikt bent (geweest). 

Je kunt het verzekerde inkomen altijd laten verlagen, bijvoorbeeld wanneer je structureel minder inkomen hebt. Dat scheelt in de premie.  

Het verzekerde inkomen moet tenminste € 4.000 per jaar blijven. 

Verandert er opnieuw iets in je situatie? Geen probleem: 

  • Je kunt binnen 3 jaar na de verlaging, je verzekerde inkomen weer verhogen.  

  • Dat kan maximaal tot het verzekerde inkomen waarvoor je vóór de verlaging verzekerd was.  

  • Medische informatie en opgave van je inkomen zijn dan niet nodig.

  • Om gebruik te maken van deze terugkeerregeling geldt dat je op dat moment niet arbeidsongeschikt mag zijn, en dat in de 60 dagen daarvoor ook niet bent geweest.

Je kunt de uitkeringsduur altijd verkorten. 

Wil je de uitkeringsduur verlengen? Dat kan ook, mits je nog geen 63 jaar bent en nu of in de 60 dagen voor je verzoek niet arbeidsongeschikt bent (geweest). Tenzij je arbeidsongeschiktheidsverzekering nog geen 3 jaar loopt, zullen we je wel opnieuw medisch beoordelen. 

Is je inkomen gedaald en kun je de (gehele) premie tijdelijk niet betalen? Of werk je een tijdje niet? Of misschien doe je seizoenswerk?  

Als je in een bepaalde periode geen dekking voor arbeidsongeschiktheid nodig hebt, kun je ervoor kiezen om de AOV dan maximaal 1 jaar te laten ‘sluimeren’.    

  • Wij herstellen de verzekering na 1 jaar automatisch. Tenzij je aan ons doorgeeft dat je dit eerder wilt of als je de verzekering liever beëindigt.

  • Om je AOV in stand te houden, betaal je in deze periode 15% van de normale premie. Dat noemen we een 'sluimerpremie'.

Het voordeel ten opzichte van de verzekering beëindigen: zet je 'm weer op actief, dan vragen we geen medische informatie en gaat je dekking direct weer in. Dat kan alleen als je volledig arbeidsgeschikt bent en je beroep en werkzaamheden onveranderd zijn. 

Wil je de arbeidsongeschiktheidsverzekering helemaal stoppen? Dat kan natuurlijk ook, bijvoorbeeld wanneer je situatie compleet is veranderd. Als je besluit in loondienst te gaan in plaats van zelfstandig te blijven bijvoorbeeld. 

Je sluit de verzekering voor 1 jaar af en in dat jaar mag je dagelijks opzeggen.

Arbeidsongeschikt? Vraag je uitkering aan 

Meld je arbeidsongeschiktheid zo snel mogelijk om aanspraak te maken op je AOV-uitkering en ontdek wat er moet gebeuren als je arbeidsongeschikt raakt. Wij staan voor je klaar. 

Welke wijzigingen moet ik verder altijd doorgeven? 

Er zijn een aantal situaties die van invloed kunnen zijn op je arbeidsongeschiktheidsverzekering. Het is daarom belangrijk om deze zo snel mogelijk door te geven: 

  • Jouw inkomen verandert. 

  • Je wilt je verzekerde som wijzigen. 

  • Je beroep of werkzaamheden veranderen: het soort werkzaamheden, de verdeling van jouw taken of het aantal uren dat je werkt, verandert bijvoorbeeld. 

  • Je gaat in loondienst werken waardoor je bent verzekerd via de Ziektewet (ZW) en de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA).

  • Je bent van plan om jouw bedrijf te verkopen.

  • Je stopt (tijdelijk) met het uitoefenen van jouw beroep en/of bedrijf.

  • Er is sprake van faillissement, uitstel van betaling en/of schuldsanering.

  • Je bedrijf verandert, bijvoorbeeld de rechtsvorm.

  • Je wordt arbeidsongeschikt.

  • Je gaat langer dan zes maanden naar het buitenland.

  • Je gaat verhuizen. 

Neem contact op via één van de twee manieren zoals bovenaan deze pagina weergegeven. 

Wat gebeurt er als je een wijziging (niet) doorgeeft 

Als je een wijziging doorgeeft, dan beoordelen wij of door deze wijziging het risico op arbeidsongeschiktheid verandert. Bijvoorbeeld als je van beroep verandert. Afhankelijk van de wijziging kunnen wij de premie en de voorwaarden aanpassen. Deze gaan in per de datum dat wij jouw wijziging hebben geaccepteerd. Kunnen of willen wij het nieuwe risico niet verzekeren omdat wij de kans op arbeidsongeschiktheid te groot vinden? Dan kan het gebeuren dat wij de verzekering stoppen. 

Informeer je ons niet of niet op tijd over een belangrijke wijziging? Dan kan dat gevolgen hebben voor jouw uitkering en de verzekering. Word je arbeidsongeschikt, dan beoordelen we of kans op arbeidsongeschiktheid groter of kleiner is geworden door deze wijziging. Zouden wij de verzekering hebben gestopt? Dan stoppen wij de verzekering per wijzigingsdatum. Je krijgt bij arbeidsongeschiktheid dan geen uitkering. 

Je leest alle voorwaarden hier terug.