Ga naar inhoud

WhatsApp-fraude

Talloze mensen gebruiken WhatsApp om via berichten te communiceren met anderen. Daardoor is het een interessante manier voor cybercriminelen om fraude te plegen. Maar wat is WhatsApp-fraude precies en hoe kun je je ertegen wapenen? Ontdek hier meer over deze vorm van cybercrime en leer WhatsApp-oplichting te herkennen. Met deze voorbeelden en tips voorkomen we samen dat je geld wordt afgetroggeld via misleiding. Haal alleen in huis wat goed voelt.

Wat is WhatsApp-fraude?

Criminelen gebruiken massaal WhatsApp om zich voor te doen als je vriend of familielid (vaak zoon of dochter), maar dan zogenaamd met een nieuw nummer. Ze vragen je dan om zo snel mogelijk geld over te maken, met het verhaal dat ze nog niet kunnen internetbankieren. De criminelen kunnen ook WhatsApp hacken van een naaste, zodat het nog geloofwaardiger overkomt.

Voorbeelden van WhatsApp-fraude

Een simpele manier om de berichtenservice te misbruiken voor criminele doeleinden is WhatsApp-phishing. Je krijgt dan een link toegestuurd van iemand die je niet kent. Als je hierop klikt, kunnen de fraudeurs je persoonlijke gegevens of betaalgegevens achterhalen. Wees dus extra voorzichtig voordat je op een link klikt die je via WhatsApp krijgt.

De bekendste manier van een WhatsApp scam is dat fraudeurs zich voordoen als je zoon, dochter of goede vriend. Er wordt daarbij gezegd ‘Ik heb een nieuw nummer’, met de vraag of je een bedrag kunt voorschieten, zogenaamd voor een nieuw duur product. De persoon kan volgens het verhaal tijdelijk niet internetbankieren en zorgt voor extra druk omdat het product nu direct betaald moet worden. Laat je niet meeslepen, maar stel altijd een vraag die alleen de echte persoon kan beantwoorden om de identiteit te bevestigen.

Tot slot kan je WhatsApp gehackt worden en installeren de cybercriminelen je account op hun eigen telefoon of computer. Daarmee benaderen zij jouw contactpersonen, in de hoop hen geld af te kunnen troggelen.

Hoe voorkom je WhatsApp-fraude?

  • Controleer altijd via een andere weg bij de persoon van wie de identiteit gebruikt wordt of er echt iets aan de hand is. Dus niet via WhatsApp.
  • Maak vooral geen geld over voordat je duidelijkheid hebt over de situatie.
  • Bedenk samen met je familie en goede vrienden een ‘wachtwoord’ dat jullie kunnen gebruiken in dit soort situaties. Als je het juiste antwoord krijgt, weet je dat het goed zit.
  • Stel een onzinvraag, zoals ‘Is oom Henk al uit het ziekenhuis?’. Een oplichter zal proberen om netjes antwoord te geven op die vraag, terwijl een echt familielid meteen doorheeft dat oom Henk niet bestaat of niet in het ziekenhuis heeft gelegen.
  • Gebruik twee-factor-authenticatie om er zeker van te zijn dat iemand anders niet zomaar jouw WhatsApp-account kan gebruiken op een ander apparaat.

Ben je slachtoffer van cybercriminaliteit, of verkeer je in een situatie die je niet vertrouwt? Bel dan direct met onze Cyberhelpdesk (0592 74 22 22) om het probleem zo snel mogelijk op te lossen en verdere schade te voorkomen. Daar krijg je eerste hulp als je WhatsApp-fraude meldt.

Wil je geen cyberzorgen meer? Word CyberGerust!

Als lid van Univé heb je 24/7 gratis toegang tot onze cyberhelpdesk. We staan voor je klaar met tips, beantwoorden je vragen als je twijfels hebt over iets en helpen je verder wanneer je gedupeerd bent door een cybercrimineel. Word ook CyberGerust!