Ga naar inhoud

Identiteitsfraude via Klarna/pakketpost voorkomen

Het klinkt als iets dat iemand anders overkomt en niet jou: identiteitsfraude. Toch worden er steeds meer gevallen bekend van kwaadwillenden die onder andermans naam producten bestellen op rekening. We vertellen je over de gevaren van de achteraf-betaalservice van Klarna, want hiermee is namelijk zeer simpel fraude te plegen. Ook geven we je tips om te voorkomen dat dit jou overkomt.

Wat is online identiteitsfraude?

Op internet is jouw persoonlijke informatie geld waard voor cybercriminelen. Zodra iemand je identiteitsbewijs of inloggegevens voor een website in handen krijgt, kan hij hiermee online identiteitsfraude plegen. Door te doen alsof jij het bent, kan deze persoon bijvoorbeeld een creditcard aanvragen en onder jouw naam spullen kopen.

Voorbeelden van identiteitsfraude

Er kan op allerlei manieren misbruik worden gemaakt van jouw identiteit. Bijvoorbeeld doordat je account voor een webwinkel gehackt is en cybercriminelen spullen bestellen op jouw naam door te kiezen voor achteraf betalen. Krijg je een mailtje dat je iets besteld hebt, check dan altijd of dit klopt. Zorg ook dat je sterke wachtwoorden gebruikt en maak voor elke webwinkel waar je een account hebt een ander sterk wachtwoord.

Het is nog een tikje serieuzer als je officiële identiteitsbewijs in handen is van criminelen, bijvoorbeeld een scan van je rijbewijs of paspoort. Hierop staan namelijk gegevens waarmee kwaadwillenden bijvoorbeeld een auto kunnen huren zonder deze terug te brengen. Of ze sluiten een lening af bij de bank op jouw naam. Ze kunnen ook je naam en adres gebruiken om dingen te bestellen en ondertussen de pakketjes onderscheppen voordat ze aankomen.

Tot slot kunnen cybercriminelen ook nog accounts aanmaken op social media met jouw naam, persoonlijke informatie en foto’s. Daarmee kunnen zij je sociale netwerk proberen op te lichten. Zij denken immers dat jij het bent.

De voor- en nadelen van Klarna

Misschien heb je tijdens het online shoppen ook weleens gebruik gemaakt van Klarna. Met deze service mag je je bestelling achteraf betalen, nadat je je pakketje hebt ontvangen. Handig, want zo kun je eerst even kijken of die nieuwe broek bijvoorbeeld wel bevalt. En ook als je voor het eerst bij een onbekende webshop bestelt, geeft achteraf betalen een gevoel van zekerheid.

Toch zitten er ook haken en ogen aan het gebruik van Klarna, zo ontdekte de Consumentenbond. Je kunt namelijk makkelijk een bestelling plaatsen op de naam en rekening van iemand anders, terwijl je het pakketje naar jezelf laat sturen. Klarna vraagt namelijk geen wachtwoord, je hebt alleen een paar persoonsgegevens nodig om op iemand anders naam te bestellen. Het lukte medewerkers van de Consumentenbond om voor duizenden euro’s op naam van een collega bestellingen te plaatsen.

Hoe voorkom ik online identiteitsfraude?

  • Deel niet zomaar foto’s van je bankpas, creditcard of identiteitsbewijs via internet (bijvoorbeeld Marktplaats)
  • Zijn je bankpas, creditcard of identiteitsbewijs gestolen? Doe daarvan aangifte bij de politie en laat de passen blokkeren door je bank.
  • Gooi je papieren met persoonlijke (inlog)informatie weg? Vernietig deze dan met een papierversnipperaar.
  • Gebruik voor online accounts altijd unieke, sterke wachtwoorden. Sla deze op in een wachtwoordmanager.
  • Zorg dat identiteitsfraude via social media niet mogelijk is: zet je accounts op privé, zodat alleen je vrienden en familie alles kunnen zien.

Hoe voorkom ik identiteitsfraude via Klarna?

Heb je een account bij Klarna? Houd dan je mail, spambox en de Klarna-app goed in de gaten. Je krijgt namelijk bericht als er iets is besteld via jouw account. Ook is het slim om je bankrekening te controleren op vreemde afschrijvingen. Mocht je die tegenkomen, neem dan contact op met Klarna en doe aangifte bij de politie van Klarna fraude.

Overigens komt het ook voor dat cybercriminelen een phishingaanval uitvoeren door middel van een Klarna-sms die nep is. Als je hierop klikt, komt je uit op een nagemaakte website waar de hackers jouw gegevens willen onderscheppen.

Heb je het vermoeden dat je account misbruikt is? Dan kun je dit aangeven bij Klarna en krijg je je geld terug, na aangifte bij de politie. Als je een schadeverzekering bij Univé hebt, kun je ook altijd gratis bellen naar de Univé Cyberhelpdesk.

Goed nieuws: Klarna onderneemt stappen

Klarna heeft bij de Consumentenbond aangegeven dat het stappen gaat ondernemen om de veiligheid te verbeteren. Welke stappen dat zijn en wanneer dat gebeurt, is nog niet bekend. Voorlopig is voorzichtigheid dus nog zeker geboden.

Wil je geen cyberzorgen meer? Word CyberGerust!

Als lid van Univé heb je 24/7 gratis toegang tot onze cyberhelpdesk. We staan voor je klaar met tips, beantwoorden je vragen als je twijfels hebt over iets en helpen je verder wanneer je gedupeerd bent door een cybercrimineel. Word ook CyberGerust!