Phishing
Wat is phishing? Hoe herken ik een phishing mail? Ontdek hier alles over de populairste vorm van cybercrime en leer phishing te herkennen. Zo voorkomen we samen dat jouw persoonlijke gegevens aan de haak worden geslagen. Haal alleen in huis wat goed voelt.
Wat is phishing?
Met phishing worden alle activiteiten bedoeld waarmee cybercriminelen jouw inlog- of bankgegevens proberen te stelen. Naast het medium e-mail maken digitale inbrekers ook gebruik van telefoon, sms of websites. In alle gevallen presenteert een cybercrimineel zich als een officiële instantie en wordt er direct actie van jou verwacht.
Soorten phishing
Een e-mail, een telefoontje of een sms. Cybercriminelen gebruiken:
E-mail: phishing mail
De meest bekende vorm van phishing is het versturen van een overtuigende e-mail waardoor je het gevoel krijgt dat er iets mis is gegaan. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat een betaling niet is gelukt, je e-mailaccount gehackt is of dat je creditcardgegevens moeten worden geverifieerd. In het verleden waren dit vaak slecht geschreven en onduidelijke berichten, maar tegenwoordig zijn cybercriminelen in staat om de e-mail echt te laten lijken.
Smishing (sms phishing)
Met smishing wordt sms phishing bedoeld. Je ontvangt een sms-bericht waarin je gevraagd wordt om naar een website te gaan of een telefoonnummer te bellen. Door middel van een automatisch antwoordsysteem wordt je gevraagd om pincodes of creditcardinformatie te geven. Klik nooit op een hyperlink in een sms en bel nooit naar een dergelijk nummer. Je kunt wel via het algemene telefoonnummer de organisatie bellen om te vragen of de sms te vertrouwen is.
Vishing
Vishing (voice phishing) is de telefonische variant van phishing. Ook hier is het doel om je gegevens te stelen. Een cybercrimineel belt je op en geeft aan dat hij namens een bank, helpdesk of softwarebedrijf belt. Het kan ook voorkomen dat je een automatisch bericht hoort waarin je gevraagd wordt om persoonlijke gegevens in te toetsen. Om zeker te zijn dat je echt met de organisatie praat, kun je het gesprek ophangen en naar het algemene nummer bellen om te checken.
Hoe herken ik phishing?
Hoe echt het ook lijkt, iedere vorm van phishing bevat een zogenoemde oproep tot actie. je moet klikken op een link (bijvoorbeeld bij WhatsApp phishing), je moet een bijlage ( bijvoorbeeld een .rar- of .zip-bestand, maar het kan ook een ander bestand zijn) openen of je moet je inloggegevens of creditcardgegevens geven, vrijwel altijd is er haast bij. Doe dit nooit! Een officiële instantie zal je nooit onder druk zetten om direct te handelen.
Waar kan ik terecht bij een vermoeden van phishing?
Als je het vermoeden hebt dat je slachtoffer bent van (een poging tot) phishing kun je contact opnemen met de Univé Cyberhelpdesk. Bel dan direct met 0592 74 22 22 om het probleem zo snel mogelijk op te lossen en verdere schade te voorkomen. Onze specialisten staan je bij in de te nemen stappen om phishing te voorkomen en/of de gevolgen zo beperkt mogelijk te houden.
Wil je geen cyberzorgen meer? Word CyberGerust!
Als lid van Univé heb je 24/7 gratis toegang tot onze cyberhelpdesk. We staan voor je klaar met tips, beantwoorden je vragen als je twijfels hebt over iets en helpen je verder wanneer je gedupeerd bent door een cybercrimineel. Word ook CyberGerust!