Ga naar inhoud

Phishing

Wat is phishing? Hoe herken ik een phishing mail? Ontdek hier alles over de populairste vorm van cybercrime en leer phishing te herkennen. Zo voorkomen we samen dat uw persoonlijke gegevens aan de haak worden geslagen. Haal alleen in huis wat goed voelt.

Wat is phishing?

Met phishing worden alle activiteiten bedoeld waarmee cybercriminelen uw inlog- of bankgegevens proberen te stelen. Naast het medium e-mail maken digitale inbrekers ook gebruik van telefoon, sms of websites. In alle gevallen presenteert een cybercrimineel zich als een officiële instantie en wordt er direct actie van u verwacht.

Soorten phishing

Een e-mail, een telefoontje of een sms. Cybercriminelen gebruiken:

E-mail: phishing mail

De meest bekende vorm van phishing is het versturen van een overtuigende e-mail waarin u het gevoel krijgt dat er iets mis is gegaan. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat een betaling niet is gelukt, uw e-mailaccount gehackt is of dat uw creditcardgegevens moeten worden geverifieerd. In het verleden waren dit vaak slecht geschreven en onduidelijke berichten, maar tegenwoordig zijn cybercriminelen in staat te laten lijken alsof de e-mail echt is.

Smishing (sms phishing)

Met smishing wordt sms phishing bedoeld. U ontvangt een sms-bericht waarin u gevraagd wordt om naar een website te gaan of een telefoonnummer te bellen. Door middel van een automatisch antwoordsysteem wordt u gevraagd om pincodes of creditcardinformatie te geven. Klik nooit op een hyperlink in een sms en bel nooit naar een dergelijk nummer.

Vishing

Vishing (voice phishing) is de telefonische variant van phishing. Ook hier is het doel om uw gegevens te stelen. Een cybercrimineel belt u op en geeft aan dat hij namens een bank, helpdesk of softwarebedrijf belt. Het kan ook voorkomen dat u een automatisch bericht hoort waarin u gevraagd wordt om persoonlijke gegevens in te toetsen.

Hoe herken ik phishing?

Hoe echt het ook lijkt, iedere vorm van phishing bevat een zogenoemde oproep tot actie. U moet klikken op een link (bijvoorbeeld bij WhatsApp phishing), u moet een bijlage (.rar of .zip-bestand) openen of u moet uw inloggegevens geven. Doe dit nooit! Een officiële instantie zal u nooit onder druk zetten om direct te handelen.

Waar kan ik terecht bij een vermoeden van phishing?

Als u het vermoeden heeft dat u slachtoffer bent van (een poging tot) phishing kunt u contact opnemen met de Univé Cyberhelpdesk. Onze specialisten staan u bij in de te nemen stappen om phishing te voorkomen en / of de gevolgen zo beperkt mogelijk te houden. Meer lezen over Univé Cyberhulp