Elektrische bedrijfswagen
Gewicht elektrische bestelbus
Elektrische bestelwagens hebben, onder andere door de batterij, meer gewicht dan gewone bestelwagens. Dit kan gevolgen hebben voor het rijbereik, het laadgewicht, de verbruikskosten en zelfs het type rijbewijs dat je nodig hebt. Voordat je een elektrische bestelbus voor je bedrijf aanschaft, is het dus belangrijk om op het gewicht te letten.
Gewicht reguliere versus elektrische bestelbus
Het gewicht van een elektrische bestelbus is over het algemeen zwaarder dan dat van een reguliere bestelbus die rijdt op diesel of benzine. Zo weegt een reguliere bestelbus tussen de 2.000 en 3.000 kg, terwijl een elektrische al snel 2.500 tot 3.500 kg weegt. Er zijn zelfs een aantal modellen, zoals de Mercedes-Benz e-Sprinter of de Ford E-Transit, die nog zwaarder kunnen zijn. Het gewicht van een elektrische bestelbus komt door:
- Zware batterij: De voornaamste reden voor het extra gewicht van een elektrische bestelwagen is de accu. Lithium-ion accu's, die energie leveren aan elektrische voertuigen, zijn zwaar. Afhankelijk van de capaciteit kan de accu alleen al honderden kilo’s wegen.
- Elektromotoren: Elektrische bestelwagens hebben elektromotoren die zwaarder zijn dan traditionele verbrandingsmotoren. Deze motoren en hun bijbehorende onderdelen, zoals omvormers en transmissiesystemen, zorgen voor extra gewicht.
- Technologie: Elektrische voertuigen zijn vaak uitgerust met extra technologieën, zoals regeneratief remmen en batterijbeheersystemen, die ook bijdragen aan het totale gewicht.
- Oplaadsystemen: Sommige elektrische bestelwagens hebben ingebouwde laadsystemen die extra gewicht met zich meebrengen.
Waarop letten bij het gewicht van een elektrische bestelbus?
Bij het kiezen van een elektrische bestelauto is het belangrijk om naar het gewicht te kijken, omdat dit een directe invloed heeft op prestaties, laadcapaciteit en operationele kosten. Hier zijn een aantal factoren waar je op kan letten bij het aanschaffen van een elektrische bestelbus:
Het leeggewicht van een bestelbus is het gewicht zonder lading of passagiers. Een hoger eigen gewicht kan het totale laadvermogen verminderen. Vervoer je vaak veel of zware goederen in je bestelbus, let hier dan op.
De toegestane maximale massa is het totaalgewicht dat de bestelauto mag hebben, inclusief lading, passagiers en voertuig zelf. Een elektrische bestelauto heeft een hoger eigen gewicht, waardoor het toegestane gewicht van je lading lager kan zijn.
Zwaardere voertuigen verbruiken meer energie, wat de actieradius van de elektrische bestelauto kan verminderen, vooral bij volle belading. Let op hoe het gewicht de actieradius beïnvloedt, vooral bij lange ritten.
Zwaardere voertuigen kunnen sneller slijten, vooral bij banden en remmen. Dit kan invloed hebben op de onderhoudskosten.
Zwaardere elektrische auto's verbruiken meer energie. Dit kan de kosten van het gebruik verhogen. Hoe zwaarder ze zijn, hoe kleiner de actieradius. Dit betekent dat je vaker moet opladen.
Gewicht en rijbewijs elektrische bestelbus
Elektrische bestelbussen die zwaarder zijn dan 3.500 kg worden geclassificeerd als vrachtwagens. Om een vrachtwagen te mogen besturen heb je een C-rijbewijs nodig. Sinds 1 januari 2023 geldt er een uitzondering voor bestuurders van zero-emissie bestelauto’s. Dankzij een vrijstelling mogen zij met eenrijbewijs B een elektrische bedrijfswagen besturen met een totaalgewicht tot 4.250 kilo. Hier zitten wel voorwaarden aan. Zo mag alleen het accupakket ervoor zorgen dat het voertuig boven de gebruikelijke limiet van 3.500 kilo uitkomt.
Deze regeling zou per 1 juli 2024 stoppen, maar is door het kabinet verlengd tot 1 juli 2025. Het gaat hierbij alleen om bestuurders die vóór 1 oktober 2023 een zware bestelbus hebben gekocht. Heb je ná 1 oktober een elektrische bestelbus besteld? Dan mag je er tot 1 juli 2025 en daarna niet mee rijden zonder C-rijbewijs.