Ga naar inhoud

Klacht over je vakantieverblijf: wat zijn je rechten?

Met veel plezier kijken Dana en Ivo uit naar hun vakantie. Eindelijk een week rust en ontspanning in een resort aan zee. Maar bij aankomst valt de bestemming tegen. Het hotel heeft ze een andere kamer gegeven dan ze hadden geboekt. In plaats van zeezicht kijken ze namelijk uit op het sportcomplex achter het resort. Bovendien bouwen ze naast het hotel een winkelcentrum. Dat is niet de rust en natuur wat op de foto’s en in de beschrijving van het vakantieverblijf stond.

Reisorganisatie en hotel bieden geen oplossing

Dana en Ivo voelen zich misleid en bellen met de reisorganisatie om een klacht over hun vakantieverblijf in te dienen. Ze willen naar een hotel dat wél aan de verwachtingen van hun boeking voldoet. Maar de reisorganisatie zegt dat het de schuld van het hotel is en dat die voor een oplossing moet zorgen.

Het hotel is volgeboekt, dus Dana en Ivo kunnen geen kamer met zeezicht krijgen. Als troost ontvangen ze een voucher voor een gratis diner in het resort. Die accepteren ze, maar het is geen oplossing voor hun vervelende situatie. Wat kunnen Dana en Ivo nu nog doen?

Wat je kunt doen om je recht te halen

Viel jouw vakantieverblijf ook tegen zoals bij Dana en Ivo? En wil je een vergoeding krijgen van de reisorganisatie voor je gemiste vakantieplezier? Op de website van Univé Rechtshulp lees je alles over wat je rechten zijn als je vakantieverblijf tegenviel. Ook zie je daar welke stappen je kunt nemen om bijvoorbeeld een vergoeding te krijgen.

Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Stel de accommodatie op de hoogte en verzamel bewijs

Geef tijdens je vakantie al bij de accommodatie of de reisleider aan dat je vakantieverblijf niet overeenkomt met wat je hebt geboekt. Maak ook foto’s als bewijs en bewaar bonnetjes en facturen als je extra kosten hebt gemaakt door deze situatie.

  • Voorbeeldbrief klacht over vakantie

Voor een klacht over je vakantieaccommodatie kun je ook een klachtenbrief naar de reisorganisatie sturen. Doe dit binnen een maand na thuiskomst. Univé Rechtshulp heeft voor het gemak al een voorbeeldbrief voor je geschreven. Die vul je verder in met jouw gegevens en stuur je samen met het bewijsmateriaal naar de reisorganisatie.

Rechtsbijstand van Univé Rechtshulp

Heb je alle stappen doorlopen, maar werkt de reisorganisatie niet mee met het vergoeden van je mislukte vakantie? Dan is het tijd om je rechtsbijstandverzekering in te zetten. Meld je zaak bij Univé Rechtshulp en een gespecialiseerde jurist helpt je graag verder. Zo sta je er niet alleen voor en weet je dat jouw zaak in professionele handen is.

Meer over onze rechtsbijstandverzekering

Of verzeker je direct van rechtshulp