Een dorpsgevoel in je eigen buurt

Univé Buurtfonds ondersteunt kleinschalige buurtprojecten. Met advies, praktische ondersteuning of een financiële bijdrage. Sinds 2 jaar werkt Univé Buurtfonds samen met stichting De Buurt. De Buurt wil het contact tussen buren verbeteren, door samen met buurtbewoners vrolijke en verbindende activiteiten te organiseren. Maarten Hupkes is directeur van de stichting. “We groeien als kool. Blijkbaar zijn we dus hard nodig in de samenleving. Mensen voelen heel erg de behoefte om wat dichter bij elkaar te komen.”

De Buurt begon in 2013 met een buurtcamping in het Oosterpark. Maarten: “Onze oprichter zag zijn buurman een tentje opzetten om te oefenen voor de vakantie. Al gauw sloten er buren aan met een biertje en werd het gezellig. Zo ontstond het idee om een camping voor de buurt te organiseren. Het werd een groot succes: jong, oud, rijk, arm, iedereen deed mee. Daarna ging het hard. Inmiddels zijn er buurtcampings op 71 plekken door het hele land.” Alle activiteiten worden georganiseerd door ‘buurtmakers’: ondernemende, initiatiefrijke buurtbewoners. Wij begeleiden en ondersteunen ze daarbij. Onder meer met een opleidingstraject, een online naslagwerk, hulp van experts, toegang tot financiering en communicatiemiddelen. Daarnaast enthousiasmeren we zoveel mogelijk buurtbewoners om ook een verbindende buurtactiviteit te organiseren.

Hard nodig
Maarten: “Het is hard nodig om het contact tussen buren te verbeteren. Door onderlinge verdeeldheid dreigen we elkaar te verliezen. Terwijl we elkaar juist nodig hebben. Problemen als kansenongelijkheid, het asielbeleid en de klimaatcrisis lossen we niet op door elkaar uit de weg te gaan. We moeten juist op zoek naar wat we gemeenschappelijk hebben. Gelukkig kunnen we dichtbij iets doen dat veel oplevert: mensen ontmoeten die niet op ons lijken.” Daarom werkt De Buurt aan buurten waarin iedereen elkaar kent, groet en helpt. Niet alleen met de buurtcampings, maar ook met BuurtBankjes en Zwaaistenen. Een BuurtBankje zet je neer om een praatje te maken met je buren of mensen die voorbijlopen. Zwaaistenen zijn vrolijke stoeptegels die nodigen uit om buurtgenoten te begroeten. Maarten: “Het is heel laagdrempelig, en ik denk oprecht dat het veel doet. Iedere vorm van contact draagt bij aan het gevoel van je thuis voelen in je buurt. En groeten is vaak het begin van meer.”

Dichtbij, samen, doen
“Sinds 2 jaar hebben we een mooie samenwerking met Univé”, vertelt Maarten. “Dat heeft ervoor gezorgd dat we een veel stabielere organisatie zijn geworden. Univé helpt ons met middelen, maar denkt ook mee over strategie en beleid.” Sophie Oostveen van Univé Buurtfonds: “Wij geven geld, maar delen ook onze kennis en ons netwerk. De kernwaarden van Univé Buurtfonds passen goed bij De Buurt: dichtbij, samen, doen. Wij willen een goede buur zijn en maken ons sterk voor verbinding in de buurt. Daar past De Buurt prachtig bij. Het Univé Buurtfonds wil de BuurtBankjes graag ook neerzetten bij de Univé-winkels. Juist omdat die meestal midden in dorpen en stadskernen zitten. Voor Univé Het Groene Hart en Noord-Holland hebben we in 2023 al 20 unieke Univé-groene bankjes besteld, om neer te zetten bij Univé-winkels of in de buurt. In 2024 willen we dat uitbreiden naar andere regio’s.”

Gelukkiger
Maarten: “Zo’n simpel initiatief als een BuurtBankje, kan écht een heel groot effect hebben. In mijn vorige huis had ik een oudere bovenbuurman die ik af en toe voorbij zag schuifelen. Ik zette een bankje voor de deur, en sindsdien hadden we geregeld contact. Ook drinkt hij nu elke dinsdag een bakje koffie met zijn buurvrouw. De buurman vertelde later dat hij best eenzaam was, maar dat hij door dat BuurtBankje weer was opgebloeid. Dat vind ik echt fantastisch, dat je met het neerzetten van zo’n bankje iemands leven zo kan veranderen.” Sophie: “Zelf ben ik afgelopen zomer voor het eerst op een buurtcamping gaan kijken. Wat mij heel erg aansprak, is de diversiteit. Het is écht een weerspiegeling van de buurt. Er ontstaan vriendschappen, je ziet dat er verbinding in een buurt ontstaat.” Maarten: “Als je er eenmaal bent geweest, word je aangestoken met: wauw, het werkt echt! Je ziet de mensen contact met elkaar maken. Heel inspirerend. En het mooie is: het heeft een blijvend effect. Een derde van de bezoekers van de buurtcamping is na afloop gelukkiger. Bijna de helft heeft nieuwe vriendschappen gesloten. En 60% voelt zich meer betrokken bij de buurt.”