Ga naar inhoud

Terughalen beschadigde voertuigen na noodweer

In de zomer van 2023 werden vakantiegangers in Italië en Slovenië getroffen door noodweer. Na een zware storm, met hagelstenen zo groot als tennisballen, waren duizenden auto’s en caravans zwaar beschadigd. Bergings- en transportbedrijf Wolves haalde de voertuigen van onze leden terug naar Nederland. Daar werd de schade beoordeeld en hielpen we leden verder bij de afhandeling. Ingrid Wolves, mede-eigenaar van transport- en bergingsbedrijf Wolves, en Henk Huidink, schade-expert van Univé, kijken terug.

Ingrid: “De melding van het noodweer kwam aan het begin van de week binnen. Maar tot het einde van die week was het onduidelijk om hoeveel auto’s het ging. Dat maakte het voor ons lastig om te bepalen hoeveel mensen we klaar moesten hebben staan. Informatie kwam langzaam op gang – logisch, want zoiets maak je niet vaak mee. We hebben veel ervaring, maar deze situatie was echt uitzonderlijk. Logistiek was het een ingewikkelde operatie. Onze commerciële man kwam woensdag terug van vakantie. Hij zei: ik denk dat ik maar naar Italië rijd. Dat is een heel goede zet geweest, ook voor de communicatie. Uiteindelijk hebben we in totaal 1300 auto’s weten te transporteren. De meeste binnen drie weken.”

Enorme klus
Ingrid: “We moesten eerst op zoek naar een terrein in Italië om alle auto’s te verzamelen. Van daaruit werden ze vervoerd naar het terrein bij onze vestiging in Wierden. Dat verzamelen was een enorme klus. De auto’s stonden overal, het was echt zoeken. Onze jongens hebben keihard gewerkt. Maar het teamgevoel was groot.” Op het terrein in Wierden beoordeelde Henk Huidink de schade: “Ik keek welke auto’s total loss waren en naar opkopers konden, en welke nog te repareren waren.” Ingrid: “Voor ons was het fijn dat Henk de auto’s snel doorstuurde, want dan konden wij weer nieuwe auto’s kwijt op het terrein.” Henk: “De samenwerking met Wolves verliep heel prettig, ook met de medewerkers op locatie. De mannen waren altijd bereid om een auto apart te zetten. Ik had echt het gevoel dat we het samen deden.”

Praatje maken
De relatie tussen Univé en Wolves gaat ver terug. Ingrid: “Het is begonnen met mijn vader, en het is altijd zo gebleven. Ik denk dat de stijl van Univé goed bij Wolves past. Wolves is een echt familiebedrijf. We hoeven niet de grootste te zijn, maar we willen wel wat in de melk te brokkelen hebben. Om er te staan, om wat voor onze medewerkers te kunnen betekenen. De jongens die op de weg zitten, moeten door weer en wind auto’s laden. Wij vinden het belangrijk dat zij er plezier in hebben. Want als iedereen hier plezier heeft, stralen ze dat ook naar buiten toe uit. Henk: “Qua mentaliteit matchen we goed. Je vader kwam ook altijd even het terrein op, even een praatje maken met de schade-expert. Dat zijn van die kleine dingen die je bijblijven.”

Duurzame relatie
Ingrid: “Bij Univé voelen we ons gehoord. Er wordt niets zo maar bij ons gedropt, er wordt altijd meegedacht.” Henk: “We hebben een goede band en vertrouwen elkaar. Natuurlijk gaat er ook weleens iets mis, zeker bij zo’n calamiteit. Maar onze insteek is: een duurzame relatie is goud waard. Als een bedrijf het goed doet, en er is eens een akkefietje, dan ga je gewoon met elkaar praten. Als je een historie met elkaar hebt, dan weet je dat dingen goed opgelost worden. Dan vertrouw je elkaar en dan gun je het een partij als Wolves ook een volgende keer weer.”