Ga naar inhoud

Een ander soort winst

In 2023 lanceerden we een nieuwe merkcampagne: winst waar jij blij van wordt. Daarmee trekken we de aandacht, zetten mensen aan het denken en laten we zien waarom Univé het anders doet. Merkspecialist Annemieke van der Zalm en projectleider Peter Vording waren er van begin tot eind bij betrokken en blikken terug. 

Annemieke: “Als je aan mensen vraagt: noem een aanbieder van verzekeringen, dan is Univé vaak het eerste merk dat ze noemen. Maar we zijn veel meer dan alleen een verzekeraar. En dat is veel minder bekend. Dat bleek ook toen we de eerste denkrichtingen voor de merkcampagne toetsten bij leden en niet-leden. Dat verzekeringsverhaal, dat kende iedereen wel. Maar toen we uitlegden dat we een coöperatie zijn, dat we dus heel anders georganiseerd zijn en dat we meer voor onze leden doen dan alleen verzekeren… dat was voor veel mensen onbekend. Oók voor onze leden. Daarom vonden we het belangrijk om juist dat centraal te stellen in de merkcampagne. De coöperatie in het spotlicht zetten.” Peter: “En dan niet door letterlijk te vertellen dat we een coöperatie zijn, maar door het te bewijzen. Door te laten zien wat we allemaal doen voor onze leden en hun leefomgeving.” 

Iets terugdoen voor de maatschappij 
Peter “Wij wilden dat mensen begrijpen dat ze lid zijn van een ander soort verzekeraar. Bij ons staan niet aandeelhouders, maar de leden centraal. Die staan we bij met oprecht advies, persoonlijke dienstverlening en initiatieven die hun buurt fijner en veiliger maken. En als wij geld overhouden, geven we dat terug aan onze leden en aan de maatschappij. Onze leden hebben invloed op hoe we dat geld besteden. Dat is niet nieuw, dat doen we al heel lang. Maar dat brengen we nu voor het voetlicht.” 

Spannend 
Peter: “We wilden een boodschap waarmee we direct de aandacht zouden trekken. Iets totaal anders dan je van Univé zou verwachten. Zo kwamen we op ‘Winst waar jij blij van wordt’. Maar als coöperatie zonder winstoogmerk roepen dat je aardig wat winst maakt: dat was best spannend. Wat als mensen het niet zouden snappen, en zouden denken: weer zo’n club die alleen maar winst wil maken. We hebben dan ook echt gezocht naar een zin die duidelijk maakt: we zijn een coöperatie, ook wij kunnen geld overhouden, maar wij zorgen dat het ten goede komt aan de leden. Uiteindelijk is de campagne heel goed ontvangen en hebben we er met z’n allen een succes van gemaakt.” 

Bijzonderder dan we zelf denken 
Annemieke: “We gingen voor de campagne op zoek naar verhalen, om te kunnen vertellen wat de winst van Univé is. Daardoor groeide ook bij medewerkers het besef: het is eigenlijk best uniek wat we doen. We zijn daar veel te bescheiden in. Het is bijzonderder dan we zelf denken.” Peter: “Een mooi voorbeeld daarvan vind ik wat er gebeurde tijdens storm Poly, in juli vorig jaar. Rond Apeldoorn zorgde een windhoos voor een grote ravage. Bomen werden ontworteld en huizen raakten beschadigd. Op het kantoor in Apeldoorn van Univé Stad & Land kwamen de eerste schademeldingen al binnen. Een groep medewerkers van Univé Schade is toen direct in de auto gestapt. Om zelf te zien hoe ernstig de situatie was en snel ter plekke te zijn voor leden die ons nodig hadden. Zo konden ze direct schades opnemen en uitleg geven. Dat vind ik echt een prachtig voorbeeld van winst waar je blij van wordt. Het laat zien dat we er écht zijn voor onze leden.”