Maatschappelijk betrokken, met een gezonde dosis zakelijkheid

“Ik ben er trots op dat ik bij zo’n mooie organisatie deze rol mag vervullen en zo maatschappelijk wat kan betekenen”, zegt Roelien Ritsema van Eck. Zij is sinds begin 2023 lid van de Raad van Commissarissen van Coöperatie Univé. Samen met de drie andere commissarissen houdt ze toezicht op het beleid van de Raad van Bestuur en adviseert de Raad van Bestuur waar nodig. Hoe kijkt ze terug op haar eerste jaar?

“Ik heb een fantastisch introductieprogramma gehad. Ik heb me ingelezen en heel veel kennismakingsgesprekken gevoerd met mensen uit de hele organisatie: met de ondernemingsraad, de afdelingen strategie en merk, met mensen van schade, rechtshulp,  IT en riskmanagement. Ik werd door de hele organisatie geloodst. Dat doet Univé echt heel goed.”

Maatschappelijk betrokken
“In het dagelijks leven ben ik bestuurder bij de Alliantie, een woningcorporatie met, gezien de huidige woningnood, een enorme maatschappelijke opgave. Ik heb lang in de financiële sector gewerkt, maar ook veel in de publieke sector. Ik werk voor publieke organisaties die privaat georiënteerd zijn, en private organisaties die maatschappelijk betrokken zijn. Op dat snijvlak van publiek en privaat voel ik me prettig. Mijn kracht zit in het verbinden van die beide werelden. Univé past dus heel goed bij mij: enerzijds een financieel dienstverlener, dus heel zakelijk, maar anderzijds veel doen voor de leden, wat heel maatschappelijk is.”

Ander perspectief
“De toegevoegde waarde van de Raad van Commissarissen is dat we allemaal een ander perspectief kunnen inbrengen. Sommige leden zijn financieel heel onderlegd, ik breng juist meer het maatschappelijke perspectief in. Zo krijg je een rijkere besluitvorming. Ik ga bewust niet op de stoel van de bestuurders zitten, ik geef alleen suggesties. Mijn ervaring uit andere sectoren probeer ik wel in te brengen. Net als mijn ervaring als bestuurder. Het is fijn om ervaring te hebben aan beide kanten van de tafel: ik weet ook hoe het als bestuurder is om met commissarissen te dealen. Zelf vind ik het fijn als mijn commissarissen mij echt de ruimte geven om mijn werk te doen. Trouwens: ik zou er niet eens de tijd voor hebben. Ik heb een fulltime baan bij de Alliantie en een aantal toezichtrollen. Allemaal superleuk, maar ik heb ook drie jonge dochters. En die dochters, die zijn mijn kompas. Als zij zeggen: we zien je te weinig, of je bent te druk, dan luister ik daarnaar.”

Bevlogen
“Een mooi moment in mijn eerste jaar was mijn benoeming door de ledenraad. De ledenraad is een afspiegeling van de leden van Univé, voor wie Univé het allemaal doet. Daar zit zo’n gemêleerd gezelschap: mensen uit de zakelijke dienstverlening, uit de zorg, veel agrariërs. En bij iedereen zie je een enorme bevlogenheid over de missie van Univé. Ik heb in 2023 natuurlijk veel kennismakingsgesprekken gevoerd, en het valt me iedere keer weer op. Bevlogenheid, maar dan wel gecombineerd met een gezonde dosis zakelijkheid. Univé is erop gebrand om het financieel goed te doen, om het vervolgens ook maatschappelijk heel goed te doen, namelijk voor de eigen leden. En dat zeggen ze niet alleen, dat doen ze ook. Elke vezel van Univé ademt dat uit. Daarin is Univé echt uniek, en dat spreekt me enorm aan. Ik kom graag bij Univé.”