BPM-regeling 2025: wat verandert er voor bedrijfsauto’s?
Per 1 januari 2025 zijn de regels rondom de bpm-vrijstelling voor bedrijfsauto’s veranderd. De regel dat er bij de aanschaf van bedrijfsauto's die op brandstof rijden geen bpm betaald hoeft te worden, is verdwenen. Voortaan geldt deze regeling alleen nog voor elektrische bedrijfsauto's. Maar hoe zit het precies met deze bpm afschaffing? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de nieuwe bpm-regeling 2025.
Wat is bpm?
Bpm is de afkorting voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen. Bpm is een Nederlandse belasting die van toepassing is bij het aanschaffen en registeren van nieuwe personenauto’s of motoren. Het is een eenmalige belasting die betaald dient te worden bij de aankoop van een nieuw voertuig.
Tot 2025 hoefde je als ondernemer geen bpm te betalen bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfsauto, wat ook wel bekend stond als de bpm-vrijstelling, ondernemersvrijstelling of de grijskentekenregeling. In plaats van bpm werden andere belastingen geheven, namelijk via de motorrijtuigenbelasting en de wegenbelasting. De hoogte van deze belastingen werd bepaald door het gewicht en het type brandstof van het voertuig.
Waarom vervalt de bpm-vrijstelling in 2025?
De overheid wil met de afschaffing van de bpm-vrijstelling ervoor zorgen dat er meer bedrijfsauto’s worden aangeschaft die geen tot weinig uitstoot hebben. Omdat de bpm-belasting afhangt van de hoeveelheid CO2-uitstoot, is het financieel voordelig om een bestelauto aan te schaffen die weinig of geen CO2 uitstoot.
Om deze reden blijft de ondernemersvrijstelling voor elektrische bestelauto's wel bestaan. De overheid hoopt hiermee dat ondernemers meer elektrische bestelauto's gaan aanschaffen, net zoals ze dat nu al doen met elektrische personenauto's.
Hoeveel bpm ga ik betalen voor mijn bedrijfsauto?
Vanaf 2025 zal de aanschaf van een nieuwe bedrijfsauto aanzienlijk duurder worden dan voorheen, omdat ondernemers vanaf dat moment bpm moeten betalen. De hoogte van de bpm hangt af van de uitstoot van de bedrijfsauto, die op zijn beurt wordt beïnvloed door diverse factoren, zoals het type brandstof, de motor en andere technologische kenmerken van het voertuig. De berekening van de bpm is gebaseerd op een tarief van € 66,91 per gram CO2-uitstoot.
Rekenvoorbeeld bedrijfsauto met bpm in 2025
Stel, je besluit een nieuwe bedrijfsauto aan te schaffen met een cataloguswaarde van € 26.000 (exclusief btw en bpm). Deze bedrijfsauto heeft een uitstoot van 178 gram CO2 per kilometer. Hierdoor wordt er € 11.910 (178 x 66,910) aan bpm bovenop de catalogusprijs van € 26.000 toegevoegd. Hierdoor stijgt de totaalprijs van een nieuwe bedrijfsauto van € 26.000 naar € 37.910, een flinke prijsstijging. De uiteindelijke kosten van de bedrijfsauto worden beïnvloed door het gewicht van het voertuig en de bijbehorende uitstoot: hoe zwaarder en vervuilender, hoe hoger de uiteindelijke prijs.
Geen bpm voor elektrische bedrijfsauto’s
Aangezien elektrische bedrijfsauto’s doorgaans geen CO2-uitstoot hebben, betekent dit automatisch dat je ook geen bpm hoeft te betalen bij de aanschaf. Het kan daarom vanaf nu zeer gunstig zijn om een elektrische bedrijfsauto aan te schaffen. De afschaffing van de huidige bpm-vrijstelling voor bedrijfsauto’s is namelijk bedoeld om ervoor te zorgen dat ondernemers kiezen voor een zuinig en milieuvriendelijk voertuig.
Kies je voor een elektrische bedrijfsauto voor je onderneming? Vergeet vooral niet om je nieuwe bedrijfsauto goed te verzekeren tegen schade, ongevallen en diefstal. Voor nieuwe bedrijfsauto’s wordt aangeraden om een All Risk bedrijfsautoverzekering af te sluiten. Hiermee ben je niet alleen verzekerd voor schade aan anderen, maar ook aan je eigen nieuwe voertuig. Bereken eenvoudig de premie voor je bedrijfsauto.
Bereken premie