Het rijden met een aanhanger
Een ritje naar de stort, een verhuizing of de aanschaf van een nieuw meubel: vaak past het niet in je auto. Een aanhanger kan dan uitkomst bieden. Voor het rijden met een aanhanger is het belangrijk om voorzichtig te zijn. Er zijn bijvoorbeeld snelheidsregels aan verbonden. Want hoe hard mag je eigenlijk rijden met een aanhanger en hoe rijd je zo veilig mogelijk? Je leest het hier bij Univé.
Een aanhanger
Een aanhanger is een verlengstuk die je achter je auto kunt koppelen. Je bevestigt deze aan de trekhaak van je auto. Met een aanhanger kun je spullen vervoeren die bijvoorbeeld niet in je auto passen. Een caravan is ook een aanhanger. Iedereen met een geldig B-rijbewijs mag met een kleine aanhanger rijden. Dit betekent:
Een aanhanger met een maximale toegelaten massa (M.T.M.) van 750 kilo.
Een aanhanger boven de 750 kilo als de auto samen met aanhanger niet zwaarder zijn dan 3500 kilo.
Wil je meer weten over welk gewicht je mag trekken met welk rijbewijs? Bekijk de website van de Rijksoverheid.
Witte kentekenplaat
Een aanhanger moet altijd voorzien zijn van een witte kentekenplaat. Waarom? Omdat de kentekenplaat van je auto door de aanhanger niet meer te zien is. En in Nederland geldt: je moet altijd herkenbaar zijn op de weg. Het rijden met een aanhanger zonder witte kentekenplaat kan zorgen voor een flinke boete.
Wil je meer weten? Lees hier meer over de wittekentekenplaat.
Hoe hard mag je met een aanhanger?
Voor het rijden met een aanhanger gelden andere snelheidsregels. We raden je aan om deze regels eerst goed door te nemen voordat je in de auto stapt. In de meeste gevallen kun je je aan de normaal aangegeven snelheid houden. Wanneer je de snelweg opgaat gelden er wel andere snelheidsregels:
Rij je met een kleine aanhanger? Dan is je maximale snelheid in Nederland op de snelweg 90 kilometer per uur.
Rij je met een grote aanhanger? Dan is je maximale snelheid in Nederland op de snelweg 80 kilometer per uur.
Regels in het buitenland
Bovenstaande snelheidsregels gelden in Nederland. Ga je bijvoorbeeld op pad met je caravan naar het buitenland? Check dan goed de snelheidsregels voor de landen waar je doorheen rijdt. Let ook op wat je extra moet meenemen als je in het buitenland gaat rijden met een aanhanger. Zo moet je in Duitsland verplicht in je auto twee wielkeggen meenemen en een draagbaar geel knipperlicht voor bij pech.
Tips voor het rijden met een aanhanger
Het rijden met een aanhanger kan soms best even wennen zijn. Je bent ineens een stuk ‘langer’ en zwaarder dan wanneer je alleen met je auto rijdt. We hebben daarom een aantal tips voor je verzameld:
Het achteruitrijden met een aanhanger werkt anders dan dat je gewend bent met je auto. Wanneer jij achteruit naar links stuurt, gaat de aanhanger namelijk naar rechts. Oefen dit dus eerst eens een aantal keren.
Voeg extra spiegels toe. Hierdoor heb je net wat extra zicht over je aanhanger. Rij je met een grotere aanhanger? Dan zijn deze extra spiegels verplicht.
Heb je een lange rit met de aanhanger op de planning staan? Bekijk dan vooraf de route zodat je hierop kunt voorbereiden.
Is het je eerste keer rijden met een aanhanger? Oefen eerst een stukje zonder belading. Zo krijg je er alvast een beetje gevoel bij. Zo kun je straks zonder problemen op pad.
Zorg ervoor dat de lading in je aanhanger goed vast zit en bedek dit bijvoorbeeld met een zeil. Zo voorkom je dat je lading gaat rondslingeren.
Ga niet de weg op bij windkracht 9 of hoger of bij gladheid. Dit is namelijk erg gevaarlijk. Je vangt namelijk veel meer wind dan wanneer je met een auto rijdt zonder aanhanger. Lees ook: Veilig rijden bij storm.
Onderzoek hoeveel gewicht je auto kan trekken.
Moet ik mijn aanhanger verzekeren?
Het verzekeren van je aanhanger is in Nederland niet verplicht. Het valt namelijk onder je eigen autoverzekering. Je kunt er wel voor kiezen om je aanhanger extra te verzekeren met een aanhangwagenverzekering. Je hebt hiervoor twee mogelijkheden:
Heb je vragen over het verzekeren van je aanhanger? Neem contact op met onze klantenservice of check de UnivéApp.