Ga naar inhoud

Beroepsaanspra­ke­lijk­heids­verzekering voor online marketingadviseurs

Zekerheid voor marketingbureaus met dekking voor beroeps­aanspra­ke­lijk­heid.

Bekijk jouw premie

Verzeker jezelf als online marketing­adviseur tegen beroeps­aan­sprakelijk­heid

Als zelfstandig online marketing­adviseur met misschien wel een eigen online marketing­bureau draag je de verant­woordelijk­heid voor het succes van marketing­campagnes van klanten groot en klein. Dan kan zelfs de kleinste fout leiden tot flinke finan­ciële schade voor je klant. Een verkeerde analyse, mislukte campagne of het niet naleven van contrac­tuele verplich­tingen, jouw adviezen en acties hebben grote gevolgen.  

Een bedrijfs­aan­sprakelijkheids­verzekering (AVB) met aan­vullende dekking voor beroeps­aansprakelijk­heid (BAV) biedt de nood­zakelijke bescherming tegen onvoor­ziene risico's en dekt de claims die voort­komen uit fouten of nalatig­heden in jouw dienst­verlening. Ontdek op deze pagina in welke situaties je aan­sprakelijk bent en welke toe­gevoegde waarde de BAV biedt. 

Hoe de BAV online marketing­adviseurs zoals jij beschermt

Boven­staand overzicht is afgestemd op jouw werk als marketing­adviseur. De volledige lijst vind je op de pagina Beroeps­aan­sprakelijkheids­verzekering en in de voorwaarden. De beroeps­aan­sprakelijk­heid is een aan­vullende dekking op de bedrijfs­aan­sprakelijkheids­verzekering. Je sluit een BAV voor jouw online marketing­bureau dus niet los af. 

Is jouw online marketing­bureau aansprakelijk of niet?

Een verzekering beroeps­aan­sprakelijk­heid is voor een online marketing­adviseur onmis­baar. Deze situaties laten zien hoe belangrijk het is om verzekerd te zijn tegen de gevolgen van een beroeps­fout: 

Stel dat je als online marketingadviseur wordt ingehuurd door een groot e-commerce bedrijf om een nieuwe marketingcampagne te ontwikkelen en te lanceren. Ondanks je uitgebreide planning en zorgvuldige uitvoering blijkt de campagne echter een grote mislukking.  

Schade 

Er zat een te hoge beperking op het advertentiebudget en de gekozen strategieën bereiken niet de juiste doelgroep, wat leidt tot lage conversieratio's en aanzienlijke financiële verliezen voor het bedrijf. Je professionele reputatie staat bovendien op het spel. 

Je klant verwijt jou een gebrekkige dienst en nalatigheid, en besluit jou daarom aansprakelijk te stellen voor de schade.  

Aansprakelijk of niet?

Aansprakelijk: ja  
Verzekerd: ja  

Omdat je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) met aanvullende dekking voor beroepsaansprakelijkheid (BAV) hebt, zijn deze claims gedekt. Zonder deze dekking zou je persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de geleden schade. Met de schade eenmaal verrekend, kun je in goed gesprek blijven met je klant en je richten op het herstellen van je werkrelatie. 

Een ander voorbeeld. Jouw online marketingbureau voert een uitgebreide data-analyse uit voor een klant om hun marketingstrategieën te optimaliseren. De analyse blijkt echter gebaseerd te zijn op onjuiste gegevens, wat leidt tot verkeerde aanbevelingen.  

Schade 

Onwetend implementeert de klant deze aanbevelingen. Dat resulteert in ineffectieve marketingcampagnes en zelfs verlies van hun klanten. Bovendien lijdt jouw klant aanzienlijke reputatieschade doordat de foutieve marketingboodschappen publiekelijk worden bekritiseerd. 

Aansprakelijk of niet?

Aansprakelijk: ja  
Verzekerd: ja 

Je klant klopt nu bij jouw marketingbureau aan voor de financiële schade door het geven van verkeerd advies. Met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is de financiële schade waarvoor jij aansprakelijk bent, verzekerd. Deze verzekering helpt jou om de kosten te dragen die voortkomen uit de fouten en nalatigheden in je zakelijke dienstverlening. Had je deze dekking niet, dan zou jouw bureau worden geconfronteerd met hoge claims, wat de bedrijfscontinuïteit onder druk zou zetten. En bovendien de reputatie en de toekomst van je bureau mogelijk onherstelbaar kan beschadigen. 

Ook mogelijk: je wordt als zelfstandige marketingadviseur gevraagd om de SEO-strategie van een klant verder te optimaliseren en bepaalde KPI's te bereiken binnen een afgesproken tijdsperiode. 

Schade 

Door een gebrek aan expertise en onvoorziene complicaties slagen jij en je bureau er niet in om de doelstellingen te halen. De klant ziet hierdoor geen verbetering in hun online zichtbaarheid en lijdt financiële verliezen door gemiste zakelijke kansen. Er volgt daarom een schadeclaim. 

Aansprakelijk of niet?

Aansprakelijk: ja  
Verzekerd: ja  

Met een AVB en aanvullende beroepsaansprakelijkheidsdekking kun je de schade aan de klant gelukkig vergoeden. De verzekering dekt namelijk de financiële gevolgen van het niet naleven van de contractuele verplichtingen. Zonder deze dekking wordt je bureau geconfronteerd met hoge claims voor het niet leveren van de beloofde resultaten, wat de financiële gezondheid van het bureau ernstig kan aantasten. 

Je wordt als online marketingadviseur ingezet om een uitgebreide sociale mediacampagne te ontwikkelen en te beheren voor een bekende modeketen.  

Schade 

Je maakt een ernstige fout door per ongeluk vertrouwelijke bedrijfsinformatie over een nog te lanceren collectie te delen in een openbare post. Deze informatie wordt snel opgepikt door concurrenten, wat leidt tot een verlies aan concurrentievoordeel en aanzienlijke financiële schade voor de modeketen. 

Aansprakelijk of niet?

Aansprakelijk: ja  
Verzekerd: nee 

Omdat je geen AVB met beroepsaansprakelijkheidsdekking hebt, ben je niet beschermd tegen de financiële schade die je klant heeft en waarvoor jij aansprakelijk bent. De modeketen eist wel een behoorlijke schadevergoeding voor de opgelopen verliezen en reputatieschade. Je moet deze kosten uit eigen zak betalen, wat kan leiden tot ernstige financiële problemen, inclusief mogelijke faillissement. Bovendien kan hierdoor jouw eigen reputatie zwaar beschadigd raken, wat het moeilijk maakt om in de toekomst nieuwe klanten te vinden. 

Uit deze situaties blijkt duidelijk hoe belangrijk een AVB met aan­vullende beroeps­aan­sprakelijkheids­verzekering is voor een online marketing­adviseur of -bureau. Het biedt niet alleen finan­ciële bescherming, maar helpt ook de bedrijfs­conti­nuïteit te waar­borgen en je reputatie te beschermen in het geval van onvoor­ziene fouten en nalatig­heden. 

Waarom onze BAV voor online marketing­adviseurs?

Stel je BAV eenvoudig online samen

Met de beroeps­aan­sprakelijkheids­verzekering van Univé kun je vol vertrouw­en onder­nemen. Word je aan­sprakelijk gesteld, dan hoef je niet te vrezen voor de gevolgen voor jouw online marketing­bureau. De BAV – als onderdeel van de AVB – sluit je gemak­kelijk zelf online af.  

Sluit je AVB af

Of bekijk eerst je premie