Ga naar inhoud

Je AOV afsluiten bij de adviseur

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) geeft jou als ondernemer of zzp’er de zekerheid van een inkomen, ook wanneer je tijdelijk of gedeeltelijk niet meer kunt werken. Maar waar moet je eigenlijk allemaal op letten? Hoe zorg je dat de dekking aansluit bij jouw verwachtingen? En wat als een AOV in jouw situatie helemaal geen optie is? Heb je eigenlijk wel een AOV nodig? En zo ja, hoe sluit je er een af? 

Onze adviseur onderzoekt graag samen met jou de mogelijkheden. Wat jouw behoeften zijn bijvoorbeeld, wat je nodig hebt, en welke AOV met welke dekking het best bij jou past. Ook hoor je welke premie je kunt verwachten en hoe hoog jouw AOV-uitkering zal zijn.  

Zo weet je precies waar je aan toe bent. Maak een afspraak voor een intakegesprek, er is altijd een adviseur bij jou in de buurt! Of maak een afspraak bij jou thuis of online.

Maak een afspraak

In 5 stappen naar een advies op maat

Van intake, inventarisatie en advies, tot AOV afsluiten, ondersteuning en nazorg. Ontdek hoe zo'n adviestraject in z'n werk gaat en wat onze adviseurs nog jaren voor je kunnen betekenen. 

Tijdens het intakegesprek vertel je de adviseur over jouw wensen, je beroep, bedrijf en persoonlijke en financiële situatie. Samen bespreek je wat je opties zijn voor een AOV. We vertellen je ook welke adviesvarianten wij kennen en wat de advieskosten zijn. De kosten voor de intake nemen wij voor onze rekening. 

Tijdens dit eerste gesprek krijg je nog geen advies. Dat vloeit voort uit het inventarisatiegesprek. 

Tijdens het inventarisatiegesprek gaat je adviseur dieper in op jouw financiële en persoonlijke situatie en wensen.  

Kun je bijvoorbeeld zelf het financiële risico van arbeidsongeschiktheid dragen? Is er iemand die jouw werkzaamheden kan overnemen als je arbeidsongeschikt raakt? Welk deel van je inkomen wil je eigenlijk verzekeren?  

Voorbereiding op je inventarisatiegesprek  

Een goed adviesgesprek vraagt om een goede voorbereiding. Tijdens het intakegesprek hoor je daarom alvast welke gegevens de adviseur voor jouw situatie en wensen nodig heeft. Daarmee kun je je goed voorbereiden en heb je zo een helder beeld bij vragen als: 

  • Hoe groot het aandeel van jouw inkomen in het gezinsinkomen is; 

  • Wat de vaste en variabele uitgaven zijn van jouw gezin; 

  • Hoeveel inkomen je wilt houden als je arbeidsongeschikt wordt;

  • Wat het betekent voor jouw bedrijf als je arbeidsongeschikt raakt. Is jouw bedrijf volledig afhankelijk van jouw eigen inzet, of kun je een vervanger inhuren?

  • Wat de overheadkosten zijn van je bedrijf;

  • Of je andere manieren hebt om je inkomen aan te vullen als je arbeidsongeschikt raakt. 

Na het inventarisatiegesprek analyseert jouw adviseur alles wat je samen besproken hebt. In beeld wordt gebracht: 

  • Jouw risico’s op arbeidsongeschiktheid, waarbij we kijken naar je beroep, bedrijfstak, werkzaamheden, hobby’s, sport en andere activiteiten.

  • De gevolgen van arbeidsongeschiktheid voor jouw persoonlijke-, financiële- en bedrijfssituatie. (Heb je dan bijvoorbeeld een vervanger nodig, of heb je een partner die jouw werk kan overnemen?) 

  • Of je de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid ook op een andere manier kunt dragen. (Bijvoorbeeld door een financiële buffer, andere verzekeringen, een partner die jouw werk kan overnemen of een uitkering.) 

  • Of er statuten, overeenkomsten of aktes zijn met afspraken over loondoorbetaling bij arbeidsongeschiktheid. 

  • Je rechtsvorm. (Wanneer je bijvoorbeeld lid bent van een Maatschap of VOF, dan kunnen er afspraken zijn over bijvoorbeeld de kosten van je vervanging voor het bedrijf.) 

Je krijgt van ons een uitgebreid adviesrapport. Daarin vind je: 

  • Onze analyse van jouw persoonlijke en financiële situatie. 

  • Ons advies over het te verzekeren inkomen, de uitkeringsperiode en de samenstelling van de verzekering. 

  • Of het doel van deze arbeidsongeschiktheidsverzekering past bij jouw situatie.  

Jouw adviseur zal het adviesrapport met je doornemen en het vervolg bespreken.  

Wil je een AOV afsluiten? Je adviseur verzorgt dan de aanvraag en bewaakt het hele traject.  

Heb je nog vragen? Dan kun je altijd bij jouw adviseur terecht. 

Je adviseur heeft op jouw verzoek de arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten en je bent precies verzekerd hoe jij dat wilt. Dat geeft een prettig gevoel! 

Maar gedurende jouw ondernemerschap kunnen jouw persoonlijke situatie, maar ook de wet- en regelgeving veranderen. Daarom is het belangrijk dat we regelmatig controleren of jouw AOV nog bij je past en je nog goed verzekerd bent. 

  • De adviseur blijft betrokken bij jouw verzekering zo lang deze loopt. Elke 1 tot 3 jaar neemt deze contact met je op voor een onderhoudsafspraak, om te zorgen dat je verzekering door de jaren heen nog altijd past bij jouw mogelijk veranderende financiële of persoonlijke situatie. Zodat jij verzekerd blijft met de juiste dekking, en je nooit meer betaalt dan nodig. 

  • Wij informeren je doorlopend over zaken die betrekking hebben op jouw AOV. Zoals (wets)wijzigingen die van invloed kunnen zijn op ons advies en/of je AOV.  

  • Gewenste wijzigingen aan je verzekering geef je ondertussen altijd gemakkelijk aan je adviseur door. Wij zorgen voor een tijdige en correcte verwerking van wijzigingen op je AOV.  

  • Raak je ondanks onze preventiediensten toch arbeidsongeschikt? Wij helpen je bij de aanvraag van een arbeidsongeschiktheidsuitkering.  

  • Je adviseur kan indien gewenst ook meekijken en advies geven over je andere verzekeringen. Wel zo handig. 

Met vragen over jouw arbeidsongeschiktheidsverzekering kun je natuurlijk altijd bij ons terecht. 

Voorwaarden van de AOV

Dienstenwijzers regionale Univé's

Als je een AOV hebt afgesloten, is het belangrijk dat je in de gaten houdt of een wijziging in jouw persoonlijke situatie invloed heeft op je AOV. Je moet je AOV daar zelf op aanpassen.

(Hoe) kan ik mijn AOV wijzigen?

Verandert er iets in de wetgeving rondom de arbeidsongeschiktheidsverzekering? Wij lichten jou daarover in. Je besluit vervolgens zelf of je het nodig vindt om jouw AOV aan te passen.

Je AOV zelf wijzigen

Wil je in de toekomst iets wijzigen aan jouw AOV, dan kun je dit in de meeste gevallen zelf. Het gaat dan om:

  • Adreswijziging
  • Gewijzigd bankrekeningnummer
  • Optierecht
  • Sluimeren van de premie
  • Gebruikmaken van arbeidsdeskundig advies
  • Gebruikmaken van budget Voorkomen & Beperken

Je kunt deze wijzigingen mailen naar inkomensverzekering@unive.nl. Je AOV wordt vervolgens aangepast.

Andere wijzigingen of veranderingen doorgeven

Heb je een andere wijziging of wil je iets veranderen aan je AOV? Dan helpen onze adviseurs jou graag verder. Andere wijzigingen dan bovenstaand zijn adviesgevoelig en gaan daarom via een adviseur. Hieraan zitten kosten verbonden. Jouw adviseur kan je daar meer over vertellen. Lees hier welke wijzigingen je aan ons moet doorgeven.

Zelf online een AOV aanvragen

Heb je al volop kennis van en ervaring met financiële producten, en kun je zelf goed inschatten welke AOV bij jou past? Dan kun je er ook voor kiezen om een AOV online af te sluiten.  

Hierbij vul je zelf alle gegevens in. Een virtuele assistent helpt je tijdens het aanvraagproces. En kom je er toch niet uit? Dan kun je alsnog uitwijken naar een persoonlijk advies.  

Vraag zelf je AOV aan