Lekkage dak: wat dekt mijn verzekering?
Een zware regen- of hagelbui, een storm of een pak smeltende sneeuw op het dak: allemaal kunnen ze leiden tot lekkage van je dak. Erg vervelend, want zo'n lekkage zorgt voor waterschade in huis. Het herstellen van een lekkage van je dak of dakkapel, en waterschade die dan ontstaat, kan bovendien zorgen voor hoge kosten. Zijn deze kosten voor lekkage van je dak of dakkapel gedekt door je verzekering? Univé geeft antwoord op je vragen, zoals ‘Hoe ben ik verzekerd tegen lekkage?’, en ‘Welke verzekering dekt welke schade?’
Lekkage dak verzekering: welke verzekering dekt welke schade?
Lekkage van je dak veroorzaakt waterschade aan je huis: je huis zelf raakt hierdoor beschadigd, maar je spullen ook. Schade aan je huis door daklekkage, bijvoorbeeld vochtplekken op de muur of een opbollende vloer, is in de meeste gevallen gedekt door je opstalverzekering. Heeft de lekkage van je dak schade veroorzaakt aan je inboedel, bijvoorbeeld je op zolder gestalde zomerkleding? Dan valt deze schade onder je inboedelverzekering.
Wat moet je doen bij daklekkage?
Heb je jouw dakramen gesloten bij neerslag en jouw dak goed onderhouden, en is er toch sprake van een lekkage door je dak? Dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk maatregelen neemt om de schade zelf in te perken. Zo voorkom je dat schade aan jouw huis of inboedel verergert. Hoe zorg je voor zo min mogelijk schade bij lekkage van je dak? Univé geeft een aantal tips.
- Vang lekkend water op met een emmer of teil. Lekt er water door je dak op de vloer? Dan kan dit zorgen voor schade aan je vloer, zoals opbollen of kromtrekken. Voorkom dit zo veel mogelijk door het lekkende water op te vangen in een emmer of teil.
- Droog oppervlakken zo veel mogelijk af. Heb je maatregelen genomen om lekwater op te vangen, zoals het plaatsen van een emmer onder de lekkage? Dan is een belangrijke vervolgstap om het water op je vloer en andere oppervlakken zoveel mogelijk af te drogen. Laat de (hand)doek of dweil waarmee je hebt afgedroogd daarna niet nat op de vloer liggen.
- Verwijder (smeltende) sneeuw van je dak. Als er (smeltende) sneeuw op je dak ligt, zal dit tot lekkage van je dak blijven leiden zolang de sneeuw blijft liggen. Verwijder deze daarom zo snel mogelijk, wanneer dit veilig kan.
Lekkage dak melden voor je verzekering
Als je een lekkage in je dak hebt en hierdoor water(schade) in huis hebt, is het belangrijk om dit zo snel mogelijk te melden bij Univé. Zo kunnen wij samen met jou overgaan tot een snelle schadeafhandeling. Neem op een van de volgende manieren contact met ons op:
Bel ons spoednummer (24/7 bereikbaar)
Heb je hulp nodig bij een noodgeval, bijvoorbeeld als je huis blank staat? Bel dan met 0592 348 112. De medewerkers van de Univé Alarmcentrale zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Gebruik dit nummer alleen in geval van een calamiteit of enorme schade. Deze kun je niet online melden.
Meld je schade online
Je kunt je schade 24 uur per dag online melden via Mijn Univé. Je beantwoordt hierbij een paar vragen en verstuurt online jouw gegevens naar ons. Heb je nog geen account? Maak hier uw account aan.
Schade melden via de Univé App
Heb je de Univé app al? Meld jouw schade dan direct via de app. Als je de app nog niet hebt, kun je die hier downloaden.
Persoonlijk contact met een medewerker
Bekijk al onze contactgegevens of kom langs bij een Univé-winkel bij jou in de buurt.
Vragen of hulp nodig?
Heb je nog vragen, of hulp nodig? Kijk dan op onze pagina Woonverzekering klantenservice. Daarop vind je wat je zelf kunt regelen, maar ook de antwoorden op de meestgestelde vragen en contactgegevens.