Kapotte telefoon en je verzekering
Heb je een kapotte telefoon? Dat is natuurlijk erg vervelend. We leggen je graag uit hoe je kapotte telefoon verzekerd is in de Univé Inboedelverzekering.
Of je telefoon nu is gevallen, je waterschade hebt of de schade door iemand anders is veroorzaakt; je leest hier per situatie hoe je telefoon is verzekerd. Zo ben je snel weer bereikbaar!
Hoe is je telefoon kapotgegaan?
- Brandschade: Schade aan je telefoon door brand, ontstaan in je woning is standaard meeverzekerd.
- Ongelukjes: Je telefoon laten vallen in huis of water over je toestel gemorst? Dit is alleen verzekerd als je de mobiele elektronica dekking hebt bij je inboedelverzekering. Het gaat in dit geval om ongelukjes die gebeurd zijn in en buiten je woning.
- Waterschade: Waterschade door lekkage in huis? Dit is standaard meeverzekerd in je inboedelverzekering. Heb je zelf waterschade aan je telefoon veroorzaakt, omdat je deze per ongeluk in bad of in de wc hebt laten vallen? Dit niet standaard meeverzekerd. Voor dit soort ongelukken heb je de aanvullende mobiele elektronica dekking bij je inboedelverzekering nodig.
- Inbraak of diefstal: Is er bij je ingebroken en is je telefoon hierdoor beschadigd? Dit is standaard meeverzekerd in je inboedelverzekering. Wordt je telefoon gestolen, terwijl je op pad was? Dan is dit alleen verzekerd als je de mobiele elektronica dekking bij je inboedelverzekering hebt.
Telefoon laten vallen? Dit is wat je moet weten over je verzekering
Het overkomt iedereen wel eens. Je telefoon valt. Als je telefoon hierdoor kapot is gegaan wil je graag weten hoe je verzekerd bent. Heb je een Univé Inboedelverzekering mét aanvullende Mobiele Elektronica dekking? Dan kun je deze schade claimen. Heb je deze aanvullende dekking niet? Dan is het laten vallen van je toestel niet gedekt.
Kapotte telefoon verzekering en je eigen risico
Je kapotte telefoon verzekeren met de Univé Inboedelverzekering? Het is goed om te weten dat onze inboedelverzekering standaard geen eigen risico kent. Je kunt er zelf voor kiezen om een vrijwillig eigen risico van € 100, € 250 of € 500 te hanteren. Door een hoger vrijwillig eigen risico te kiezen, verlaagt je maandpremie.
Wat betaalt Univé bij een kapotte telefoon
Je telefoon is kapot. Erg vervelend. Het is goed om eerst te controleren hoe je verzekerd bent. Heb je een inboedelverzekering met mobiele elektronica dekking? Dan is schade in veel gevallen verzekerd.
Soms wordt de dagwaarde gehanteerd, in andere gevallen de nieuwwaarde. Hoe zit dat precies? Is de schade aan je telefoon niet meer te herstellen en is je telefoon vrij nieuw én in goede conditie. Lees hieronder tot welke termijn je de nieuwwaarde van je telefoon kunt ontvangen:
Nieuwwaarde van je mobiele telefoon < € 400: 1 jaar en 9 maanden
Nieuwwaarde van je mobiele telefoon ≥ €400: 2 jaar en 5 maanden
Is je telefoon ouder dan bovenstaande afschrijvingsperiode? Dan wordt de dagwaarde gehanteerd. De dagwaarde is de nieuwaarde min een bedrag voor veroudering en slijtage.
Kijk voor meer informatie over de afschrijving en hoe dit berekend wordt op de afschrijvingslijst.
Vragen over je kapotte telefoon? Wij helpen je verder
Controleer op de polis hoe je bent verzekerd. Wil je de schade aan jouw kapotte telefoon claimen op je inboedelverzekering? Dit kan eenvoudig online via Mijn Univé of in de Univé App. Zit je nog met vragen of vind je het prettig om een medewerker te spreken? Neem dan contact op met onze Klantenservice of een Univé-winkel bij jou in de buurt.