Ga naar inhoud

27 juli 2022Reizen

Mijn vliegreis vertraagd of geannuleerd: ben ik verzekerd?

Voor velen de leukste periode van het jaar: de zomervakantie. Als je een vliegreis geboekt hebt, kan het echter zorgen voor extra spanning. Want wat als je op de luchthaven te maken krijgt met vertraging of annulering? Of je koffer vol met vakantiekleding blijft achter op de luchthaven...

Aan de hand van vaak voorkomende zaken die bij onze klantenservice binnenkomen, leggen we uit in welke situaties je wel en niet kunt terugvallen op je reisverzekering.

Reisdocumenten vergeten

Verzekerd: nee
Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor het meenemen van de juiste reisdocumenten. Dus wanneer je je paspoort, coronabewijs, visum of ander reisdocument vergeet en daardoor niet wordt toegelaten op je vlucht, is dit niet te verhalen op je verzekering. Dit geldt ook voor de geldigheid van deze documenten. Als je er bijvoorbeeld op het vliegveld achter komt dat je identiteitsbewijs verlopen is, ben je hier niet voor verzekerd.

Je vlucht wordt geannuleerd

Verzekerd: nee
Als je vlucht wordt geannuleerd en je kunt hierdoor niet naar je vakantiebestemming reizen, is dit niet verzekerd op je annuleringsverzekering. Je moet hiervoor contact opnemen met de vervoers- of reisorganisatie. Zij moeten een alternatief bieden. Wanneer dit niet geboden wordt of je accepteert het alternatief niet, dan heb je recht op geld terug. Neem voor meer informatie contact op met de vervoers- of reisorganisatie.

Je vlucht heeft vertraging

Verzekerd: met annuleringsverzekering
Heb je op de heenreis langer dan 8 uur vertraging én heb je een annuleringsverzekering? Dan ben je daarvoor verzekerd. Bij vertragingen op de terugreis kun je echter geen beroep doen op je verzekering. Je kunt dan aankloppen bij de vervoers- of reisorganisatie voor compensatie. Hier zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden.

Je bagage komt niet aan op je reisbestemming

Verzekerd: met aanvullende dekking
Het kan gebeuren dat je na een lange vliegreis ontdekt dat je koffer niet is meegekomen. Hoewel deze vaak binnen een paar dagen alsnog op de reisbestemming arriveert, krijg je bij Univé wel een vergoeding om de noodzakelijke kleding en toiletspullen aan te schaffen. Zo kun je de dagen zonder koffer overbruggen. Let op: om in aanmerking te komen voor deze vergoeding, moet je een reisverzekering met aanvullende Bagage-dekking hebben. Per verzekerde vergoeden wij € 300,-.

Komt je koffer helemaal niet meer aan op je vakantiebestemming? Dien dan een claim in bij de luchtvaartmaatschappij. Als blijkt dat de luchtvaartmaatschappij niet (of minder) uitkeert én je hebt de aanvullende Bagage-dekking afgesloten, dan kun je de schade bij Univé indienen.

Tips:

  • Maak voor vertrek foto’s van de inhoud van de koffer, met name van waardevolle spullen.
  • Doe belangrijke spullen in je handbagage. Denk hierbij aan medicatie, toiletspullen, telefoonoplader en een setje kleding voor de eerste dag.

Wat te doen bij vertraging, annulering of wijziging?

Als je vlucht geannuleerd of gewijzigd is, kun je dus geen aanspraak maken op de reisverzekering. Dit is niet verzekerd. Wat je wel kunt doen, kun je lezen op onze Rechtshulp-pagina over vakantie.

Sluit voor je vakantie een rechtsbijstandverzekering af

Hoewel een geannuleerde of vertraagde vlucht niet verzekerd is op je reisverzekering, kun je wel een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Ook als je koffer beschadigd of zoekgeraakt is. Als je bij het claimen hulp wilt van onze juridisch medewerkers, is het verstandig om voor je vakantie een rechtsbijstandverzekering af te sluiten.

Heb je geen rechtsbijstandverzekering afgesloten, maar heb je wel onze juridische hulp nodig? Dat kan met Rechtshulp on demand. Voor een vast bedrag (vanaf € 65,-) geven we je juridisch advies en kunnen de eventuele vervolgstappen bepaald worden.

We wensen je een heel fijne vliegvakantie zonder oponthoud!

Deel dit bericht