Reisverzekering en vlucht geannuleerd of vertraagd
Wordt je vlucht op de heenreis geannuleerd, en kun je daardoor niet naar je bestemming reizen? Je reisverzekering vergoedt het niet als je vlucht geannuleerd is. Ook je annuleringsverzekering biedt hier geen vergoeding voor. Neem in deze situatie contact op met je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Die kan je een andere vlucht of een vergoeding aanbieden. Bij vertraging op de terugweg kan je reisverzekering wel een vergoeding bieden voor extra reis- en verblijfskosten die je maakt.
Reisverzekering bij vertraging van vlucht
Als je vlucht vertraging heeft, kun je in sommige gevallen een vergoeding krijgen als je een reisverzekering met annuleringsverzekering hebt. Of je een vergoeding krijgt, hangt af van hoe lang de vertraging is.
Duurt de vertraging minder dan 8 uur? Dan biedt je annuleringsverzekering hier geen vergoeding voor. Neem bij vertraging contact op met je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Die kan je een vergoeding aanbieden voor de vertraging.
Bij een vertraging van 8 uur of langer op de heenweg krijg je een vergoeding van je annuleringsverzekering. Je reisverzekering vergoedt dit niet. Je annuleringsverzekering vergoedt maximaal de kosten voor 3 gemiste vakantiedagen.
Als je vlucht vertraagd is op de terugweg, vergoedt je reisverzekering in sommige gevallen extra reis- en verblijfskosten. Dit geldt als je vertraging hebt door:
- natuurrampen
- staking bij het openbaar vervoer
- staking door luchthavenpersoneel
Voor verblijfskosten krijg je maximaal € 80 per verzekerde per dag vergoed. Extra verblijfskosten die je ter plekke maakt betalen wij tot je weer terug naar huis kunt. Extra reiskosten voor de terugreis naar huis betalen wij alleen als de vervoerder of luchtvaartmaatschappij geen alternatief biedt. In totaal betalen wij voor reiskosten maximaal € 100 per verzekerde.
Wanneer heb ik recht op een vergoeding bij vertraging of annulering?
Je hebt recht op een aantal dingen als je vlucht vertraagd of geannuleerd is.
Bij annulering of vertraging van 2 uur of meer heb je recht op verzorging van de luchtvaartmaatschappij. Dat houdt in:
Eten en drinken
2 telefoongesprekken, 2 e-mails en 2 faxen
Overnachting en transfer als dat nodig is
Bij 5 uur of meer vertraging mag je afzien van de vlucht en de volledige ticketkosten terugvragen aan de luchtvaartmaatschappij. Deze moet de kosten voor het ticket dan binnen 7 dagen terugbetalen.
Is je vlucht geannuleerd? Dan mag je kiezen voor een andere vlucht of geld terug voor je vliegticket. Heb je je geld teruggevraagd voor het ticket, maar krijg je het niet? Dan kun je een claim indienen bij de kantonrechter. Dit kan tot maximaal 2 jaar na de vluchtdatum.
Je kunt een schadevergoeding bij de luchtvaartmaatschappij aanvragen bij:
- Annulering of vertraging waardoor je 3 uur of later op je eindbestemming komt vanwege problemen met het vliegtuig, zoals schade of een technisch probleem
- Vertraging of annulering door een staking of personeelstekort bij de luchtvaartmaatschappij
- Het missen van je aansluitende vlucht door problemen met het vliegtuig, waardoor je meer dan 3 uur later op je bestemming aankomt
Hoeveel schadevergoeding krijg ik van de luchtvaartmaatschappij?
Op hoeveel schadevergoeding je recht hebt, hangt af van hoe lang de vertraging is en de vluchtafstand.
Vluchtafstand | Aankomstvertraging op bestemming | Vergoeding |
Tot 1.500 km | 3 uur of meer | € 250 |
Van 1.500 tot 3.000 km | 3 uur of meer | € 400 |
3.500 km of meer (buiten de EU) | 3 uur of meer, maar minder dan 4 uur | € 300 |
3.500 km of meer (buiten de EU) | 4 uur of meer | € 600 |
Heb je na het bericht van de vertraging zelf een nieuwe vlucht geboekt? Of biedt de luchtvaartmaatschappij je een andere vlucht aan en accepteer je die? Dan kan het compensatiebedrag anders zijn.
Vergoeding claimen luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie
Een vergoeding claimen bij je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie doe je in de volgende stappen.
Mijn luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie biedt geen vergoeding
Heb je een claim ingediend voor een vergoeding, maar wil je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie die niet geven? Dan kun je juridische stappen nemen. Dit kan via een consumentenorganisatie, die jou helpt met je claim en het krijgen van je vergoeding. Je betaalt bij zo’n organisatie vaak alleen als je ook een vergoeding krijgt. Een deel van het bedrag gaat dan naar de organisatie.
Meer informatie over calamiteiten en je reisverzekering
Wil je meer weten over problemen met je reis, en hoe dit zit met je reisverzekering? Bekijk dan ook de volgende pagina’s: