Moet een scooter APK gekeurd worden?
APK staat voor Algemene Periodieke Keuring voor je scooter. Het is niet wettelijk verplicht om je scooter te laten keuren, zoals dat bij een auto wel moet. In sommige situaties moet je de scooter wel laten keuren, bijvoorbeeld als je hem hebt ingevoerd uit het buitenland. Je kunt er daarnaast voor kiezen om zelf je scooter af en toe te laten keuren. Zo kun je problemen vroeg opsporen en op tijd onderhoud laten uitvoeren als dat nodig is.
Wanneer wel APK check voor je scooter?
In sommige situaties is het wel verplicht om je scooter te laten keuren en te checken. Dit doe je door een keuringsafspraak bij de RDW te maken. Je scooter heeft een keuring nodig in de volgende situaties:
De scooter is ingevoerd
Als je scooter is ingevoerd vanuit het buitenland, moet deze gekeurd worden. Pas na keuring krijg je een Nederlands kenteken voor je scooter. Dit moet omdat scooters in andere landen soms anders worden gebouwd dan in Nederland. Daarom moet gekeken worden of de scooter wel aan de Nederlandse veiligheids- en milieueisen voldoet.
Tip: laat je scooter na invoeren eerst bekijken door een scooterbedrijf. Die kan de scooter voor jou alvast keuringsklaar maken en mogelijke gebreken repareren. Zo wordt je scooter waarschijnlijk meteen goedgekeurd en kun je er sneller mee de weg op.
Je hebt een snelheidsovertreding gehad
Heb je met je scooter harder dan 45 km per uur gereden en heeft de politie je aangehouden? Dan kan je kentekenbewijs ongeldig worden verklaard. Een scooter is namelijk gebouwd om maximaal 45 km per uur te kunnen. Als hij harder kan weet de politie dat je scooter is opgevoerd, en dat is illegaal.
Je scooter krijgt dan een WOK-status (wacht op keuren-status). Het opvoeren moet dan ongedaan worden gemaakt. Als de scooter weer is teruggebouwd naar zijn originele staat, wordt hij gekeurd. Pas als hij is goedgekeurd, mag je er weer mee rijden.
De scooter heeft ernstige schade of mankementen
Ook als je scooter ernstige schade of mankementen heeft, moet hij soms worden gekeurd. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren nadat je een ongeval hebt gehad met je scooter. De scooter kan dan een WOK-status krijgen. Dan moet de scooter na reparatie opnieuw worden gekeurd. Zo weet je zeker dat het weer veilig is om erop te rijden.
De scooter is omgebouwd of zelf gebouwd
Heb je je scooter zelf in elkaar gezet, of is deze bijvoorbeeld omgebouwd van snorfiets naar bromfiets? Dan moet hij gekeurd worden. Het voertuig heeft dan namelijk een nieuwe identiteit. Je krijgt na de keuring daarom vaak ook een nieuw kenteken.
De scooter heeft geen kenteken
Als je een scooter van voor 2007 hebt, heeft deze soms nog geen kenteken. Dit was voor 2007 namelijk nog niet verplicht. In dat geval moet je een kenteken aanvragen. Voordat je een kenteken voor je scooter krijgt, moet deze eerst gekeurd worden.
Is hij goedgekeurd? Dan krijg je een kentekenbewijs en tenaamstellingscode toegestuurd door de RDW. Daarna kan jouw kentekenplaat worden gemaakt en op je scooter worden gezet.
Je scooter bij Univé verzekeren
Een APK voor je scooter is niet verplicht, maar een verzekering wel. Met een verzekering kun je bovendien een vergoeding krijgen bij schade aan je scooter. Bij Univé vind je verschillende scooterverzekeringen. Je bent verplicht om tenminste een WA-scooterverzekering af te sluiten. Met een WA-verzekering ben je verzekerd tegen schade aan anderen.
Daarnaast kun je ook kiezen voor een WA+ scooterverzekering. Hiermee ben je verzekerd tegen schade aan anderen, maar ook sommige schades aan je eigen scooter. Bijvoorbeeld door brand, storm of diefstal.
Ook kun je kiezen voor een All Risk scooterverzekering. Deze verzekering vergoedt schade aan anderen én vrijwel alle schades aan je eigen scooter.