Minimum bandenprofiel voor je motor
Veilig rijden begint bij goede motorbanden. Ze bepalen je wegligging, hoe je motor stuurt en hoe comfortabel je rijdt. Niet alleen de bandenspanning van je motor is hierbij belangrijk, maar ook het bandenprofiel. In Nederland moet je profieldiepte volgens de wet minimaal 1 millimeter zijn om veilig én legaal de weg op te mogen. Hieronder lees je waarom het bandenprofiel zo belangrijk is en hoe je dit controleert.
Wat is het bandenprofiel en waarom is dit belangrijk?
Het bandenprofiel is het deel van de motorband dat direct contact maakt met de weg. Het bestaat uit groeven en zorgt voor goed afvoer van regenwater en viezigheid op de weg. Ook biedt het grip en zorgt het er dus voor dat je meer controle hebt over je motor. Hierdoor is de kans op slippen minder groot. Een goed onderhouden bandenprofiel is dus heel erg belangrijk voor de veiligheid op de weg.
In de loop van de tijd kan de profieldiepte minder worden. Dit komt door slijtage. Slijtage aan je banden krijg je bijvoorbeeld door: rijden op slecht onderhouden wegen, te snel rijden, hard remmen en onjuiste bandenspanning. Daarnaast kan het soort motorband ook invloed hebben op de slijtage. Sportbanden slijten bijvoorbeeld over het algemeen sneller dan toer- of all season banden.
Wat is het minimum bandenprofiel voor een motor?
Het minimum bandenprofiel verschilt per land. Zo is het wettelijke minimum in Nederland 1 millimeter. Maar in Frankrijk, Spanje en Zwitserland is dit 1,6 millimeter. In Engeland en Amerika zelfs 0,8 millimeter. Importeer je dus een motor uit het buitenland? Pas dan de profieldikte aan op de Nederlandse eisen.
Hoewel het wettelijke minimum in Nederland op 1 millimeter ligt, is het advies om je motorbanden bij een profieldikte van 2 millimeter al te vervangen. Zo ben je verzekerd van optimale grip en veiligheid tijdens je motorritten.
Minimum bandenprofiel motor controleren: hoe doe je dat?
Het is belangrijk om je bandenprofiel vaak te meten. Het advies is om dit te doen als je ook je bandenspanning checkt. Dit moet minstens één keer per maand gebeuren. Er zijn verschillende manieren waarop je de profieldikte kunt meten:
- Gebruik een profielmeter: steek de meter in de groeven van de band. De meter geeft dan direct de profieldikte in millimeters aan.
- Eurocent-methode: je kunt ook een 1-eurocentmunt gebruiken. Steek de munt in de groep van de band. Is de gouden rand zichtbaar? Dan is het profiel minder dan 1 millimeter. In dat geval is het tijd om de band te vervangen.
- TWI-methode: op de zijkant van de motorbanden vind je kleine markeringen, zoals een pijltje, het woord TWI of het symbool van een driehoek. Kijk bij deze markering naar de groeven. Op de bodem van de groef zit een blokje. Ligt het loopvlak van de band gelijk met deze blokjes? Dan betekent dit dat je de minimale profieldiepte hebt bereikt en eroverheen bent gegaan. Je moet dan dus de banden vervangen.
Let op: meet het profiel altijd op meerdere plekken. Motorbanden slijten namelijk vaak ongelijk. Het kan dus zijn dat sommige delen van de motorband minder profiel hebben dan de andere.
Wanneer moet je de motorbanden vervangen?
De profieldikte is niet de enige indicator om je motorbanden te vervangen. Bij deze situaties is het ook belangrijk om je motorbanden te verwisselen:
- Als de banden zichtbaar beschadigd zijn (scheuren, gaten of vervormingen)
- Verouderde banden. Na 5 tot 7 jaar beginnen motorbanden uit te drogen en verliezen ze hun elasticiteit. In dat geval is het aan te raden om de banden te vervangen. Wist je dat je aan de zijkant van de band kunt zien hoe oud die is? Hier staat een viercijferige code die de productiedatum aangeeft. Ook wel de dotcode genoemd. De eerste 2 cijfers laat zien in welke week de band is gemaakt en de laatste 2 cijfers het jaar van productie. "4219" betekent dus dat de band in week 42 van 2019 is gemaakt.
- Als je merkt dat de motor minder grip heeft of gaat trillen.
Tips om je motorbanden langer mee te laten gaan
Wil je de levensduur van je banden verbeteren? Controleer dan regelmatig de bandenspanning. Een te lage bandenspanning zorgt voor meer slijtage. Hard optrekken en plotseling remmen zorgen er ook voor dat je banden sneller slijten. Rij dus rustig en met beleid. Reis daarnaast zo licht mogelijk en neem niet te veel mee. Hoe zwaarder de belading op de motor, hoe meer druk op de banden. Zo slijt het profiel sneller.