Ga naar inhoud

Wie heeft voorrang op een rotonde?

Kruispunten worden steeds vaker vervangen door rotondes. Maar hoe werken rotondes precies en wie heeft er voorrang? En om het nog ingewikkelder te maken: er bestaan ook nog eens meerdere soorten rotondes. Hier geven wij je daarom meer informatie over de verkeersregels die gelden op rotondes. 

Rotondes: de algemene verkeersregels 

Nader je een rotonde? Kijk dan goed of er borden en/of verkeerstekens op de weg staan. Zijn er geen borden of tekens aanwezig die de voorrang regelen? Dan geldt de algemene voorrangsregel dat rechts voor gaat. Dat betekent dat je dan als naderende automobilist voorrang moet krijgen van de weggebruikers op de rotonde. 

Staan er wel borden en verkeerstekens op de weg die de voorrang regelen? Dan moet je je uiteraard aan die aanwijzingen houden en hebben de weggebruikers die al op de rotonde rijden voorrang.   

Richting aangeven bij rotondes 

Als je een rotonde oprijdt, hoef je geen richting aan te geven. Bij het verlaten van de rotonde is richting aangeven wel verplicht. Je gaat dan namelijk rechtsaf. Je geeft bij het verlaten van de rotonde voorrang aan fietsers die nog op de rotonde rijden. 

Verschillende soorten rotondes 

In Nederland zijn er meerdere soorten rotondes. Deze brengen allemaal hun eigen verkeerssituaties en verkeersregels met zich mee. Zo zijn er: 

Voorrangsrotondes komen in Nederland het meest voor. Bij het oprijden van zo’n rotonde moet je aan al het verkeer dat al op de rotonde rijdt voorrang geven. Heeft de rotonde maar één rijstrook? Dan spreken we van een minirotonde. 

Een dubbele rotonde of meerstrooksrotonde heeft twee of soms zelfs drie rijstroken. Er zijn op dit type rotonde geen voorsorteerstroken aanwezig.

Een turborotonde is ook een meerstrooksrotonde, alleen met het verschil dat hier wel voorsorteerstroken aanwezig zijn. Je moet dus al voorsorteren voordat je de rotonde oprijdt. Zo komt je uiteindelijk op de juiste afrit terecht voor de richting waar je heen wilde. Een turborotonde is hierdoor heel veilig en het verkeer stroomt er goed door. 

Bij een ovonde komen meer dan vier aansluitende wegen bij elkaar. De rotonde is daardoor ovaal van vorm. Ze zijn vaak te vinden op plekken waar het niet mogelijk is om twee rotondes vlak na elkaar aan te leggen. 

De bottonde is een rotonde met een klein stukje weg ertussen. Hierdoor lijkt de vorm een beetje op een hondenbot, vandaar de naam bottonde. In feite is het een verbinding van twee driekwarts-rotondes.  

De juiste snelheid op rotondes 

Wil je weten wat de juiste snelheid is op een rotonde? In principe neem je een rotonde altijd in de tweede of derde versnelling, waarbij de snelheid 20 tot 30 kilometer per uur is. Zo kun je alles en iedereen goed inschatten en rijd je comfortabel de rotonde over. Gas bijgeven doet je pas na het verlaten van de rotonde. 

We hebben meer informatie over verkeersregels en -situaties.