Ga naar inhoud

Auto uitlenen: hoe zit dat met mijn verzekering?

Natuurlijk mag jij je auto uitlenen aan een familielid, vriend of goede buur. Je autoverzekering is dan gewoon geldig. Wel moet je rekening houden met een paar belangrijke dingen:

  • Geldig rijbewijs nodig: je mag je auto alleen uitlenen aan iemand met een geldig rijbewijs. Zonder geldig rijbewijs mag je geen auto besturen. 
  • Toestemming geven is belangrijk: je moet zelf toestemming geven om je auto uit te lenen. Bijvoorbeeld met een bruikleenovereenkomst. Geef je geen toestemming voor het gebruiken van je auto? Dan zijn de kosten van een eventuele schade voor degene die de auto op dat moment zonder toestemming bestuurde. 
  • Alleen af en toe uitlenen: je mag je auto alleen af en toe uitlenen. De lener mag er niet vaker in rijden dan jij. Gebeurt dat wel? Zet dan de verzekering over op hun naam.
  • Niet verzekerd voor schade? Dan zelf betalen: krijg je schade aan je auto en ben je niet daarvoor niet verzekerd? Dan moet je de kosten zelf betalen.

Auto uitlenen: kosten schade afhankelijk van soort verzekering

Bij schade ben jij verantwoordelijk, ook als je de auto uitleent. Natuurlijk vergoedt jouw autoverzekering bepaalde kosten. Dit hangt af van welke dekking je hebt:

Wil je weten hoe je verzekerd bent en of je recht hebt op uitbetaling? Dit kan via je Mijn Univé-account.

Ben je verzekerd voor de schade? Meld de schade dan online via Mijn Univé of onze Univé-app.

Schade aan een uitgeleende auto

Heb je schade aan jouw auto? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de kosten. Het maakt niet uit wie er achter het stuur zit tijdens het ongeval: jijzelf of iemand aan wie je de auto uitleent.

De aansprakelijkheidsverzekering van de persoon die jouw auto heeft geleend, geldt niet. Daarom adviseren we om je auto alleen uit te lenen aan iemand die je vertrouwt.  En om duidelijke afspraken te maken over wat er gebeurt als je schade rijdt. Zo voorkom je ruzie.

Natuurlijk dekt jouw autoverzekering nog steeds de schades waarvoor je verzekerd bent. 

Af en toe auto uitlenen of nieuwe hoofdbestuurder? 

Soms gebruikt iemand anders jouw auto vaker dan jijzelf. In dat geval gaat het niet meer om af en toe uitlenen, maar zien we de persoon aan wie jij je auto uitleent als de nieuwe hoofdbestuurder. Het is belangrijk om dit aan Univé door te geven. Dat kan gemakkelijk online via Mijn Univé.

Let op: je premie kan veranderen als je een nieuwe hoofdbestuurder opgeeft. Vooral als de nieuwe regelmatige bestuurder onder de 24 jaar is, wordt de premie meestal hoger.

Auto uitlenen en verkeersboetes 

Het kan ook gebeuren dat de persoon die jouw auto leent, wordt geflitst of een verkeersboete krijgt. Boetes worden altijd verstuurd naar de eigenaar van de auto. Oftewel, naar de persoon die op het kentekenbewijs staat. Jij bent als eigenaar dus zelf verantwoordelijk voor het betalen van verkeersboetes. Ook als je jouw auto uitleent.  

Tip: maak duidelijke afspraken over het uitlenen van je auto 

Wil je voorkomen dat je in vervelende situaties terechtkomt met vrienden of familie? Maak dan duidelijke afspraken over het lenen of uitlenen van een auto. Een paar tips: 

  • 1

    Spreek af wie de schade betaalt

    Denk aan schade aan de auto, het eigen risico en boetes. Probeer deze kosten bij de bestuurder neer te leggen die op dat moment de auto bestuurt.

  • 2

    Maak foto’s van bestaande schade

    Zoals krasjes of ruitschade. Zo voorkom je onnodige discussies achteraf. 

  • 3

    Leen je auto alleen uit aan mensen die je vertrouwt

    Je blijft namelijk zelf verantwoordelijk.  

  • 4

    Check je verzekering en pas die aan als dat nodig is

    Denk aan het uitbreiden van je autoverzekering met aanvullende dekkingen. Zoals rechtshulp verkeer voor juridische hulp bij conflicten over je auto, een inzittendenverzekering voor schade aan de bestuurder en passagiers en pechhulp voor pech onderweg.

Vragen over het uitlenen van je auto?

Heb je vragen over het uitlenen van je auto? Of heeft iemand jouw auto geleend en heb je schade? Check dan in de Univé App hoe je bij ons verzekerd bent. Staat jouw antwoord hier niet tussen of heb je toch nog een andere vraag? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag.

Cookies – Jouw voorkeuren

{{message}}

{{category}} {{description}} {{status}}
Analytische cookies{{category_analytics_description}}
Marketing cookies{{category_display_ads_description}}
Personalisatie cookies{{category_personalization_description}}