Ga naar inhoud

De veiligheidsfuncties in een elektrische auto

Veilig op je bestemming aankomen is voor zowel de bestuurder van een elektrische auto als andere weggebruikers het belangrijkste. De elektrische auto’s van tegenwoordig hebben daarom verschillende veiligheidsfuncties die hierbij kunnen helpen, zoals fietsers- en voetgangersdetectie. Bovendien rijden de meeste elektrische auto's connected. Op deze pagina lees je alles over deze veiligheidsfuncties en waar je zelf nog op moet letten. 

Welke veiligheidsfuncties zitten in een elektrische auto? 

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Als je even niet goed oplet, kun je een ongeluk krijgen. De volgende veiligheidsfuncties van elektrische auto’s helpen je om schade te beperken en in sommige gevallen zelfs te voorkomen. 

Als je in een gevaarlijke situatie terechtkomt waarbij je hard moet remmen, kan een elektrische auto met een automatisch noodstopsysteem (AEBS/AEB) je helpen tot stilstand te komen. Veel ongelukken ontstaan namelijk doordat je niet hard genoeg het rempedaal kunt intrappen. Dit systeem helpt je om harder te remmen en waarschuwt bovendien de auto achter je voor de situatie met alarmlichten. Ook kan het automatisch de ABS inschakelen om te voorkomen dat je wielen blokkeren. Zo blijft je auto beter bestuurbaar. 

Adaptieve Cruise Control is een veiligheidsfunctie die ervoor zorgt dat je altijd op veilige afstand van je voorganger blijft. Dit systeem leest het gedrag van de bestuurder voor je en past het rijgedrag van je auto hierop aan. Als je voorganger bijvoorbeeld ineens afremt, remt jouw elektrische auto ook automatisch af. Geeft de auto voor je weer gas, dan versnelt jouw auto net zoveel. 

Als jouw auto verkeersbordherkenning heeft, betekent dit dat er camera’s in zitten die verkeersborden kunnen lezen. Als je een verkeersregel overtreedt, bijvoorbeeld bij te hard rijden, krijg je een waarschuwing op je dashboard. Regent het hard? Dan kan de auto ook aangeven dat je minder snel moet rijden om veilig te kunnen blijven rijden. 

In een elektrische auto kan een functie zitten die voetgangers en fietsers ziet. Met een laser of radar ziet de auto zelf of er een gevaarlijke situatie ontstaat. Je krijgt dan een signaal dat je moet afremmen om een ongeluk te voorkomen. In veel elektrische auto’s werkt dit systeem samen met de remmen. Daardoor kan de auto zelfstandig afremmen als er een gevaarlijke situatie met een fietser of voetganger ontstaat. 

Rijstrookherkenning in een elektrische auto zorgt ervoor dat je binnen de rijstrook blijft rijden. Als je bijvoorbeeld vermoeid bent en minder goed oplet, kan je met je auto buiten de rijbaan terechtkomen. Je auto geeft je dan een waarschuwing dat je afwijkt en stuurt bij. Als je bewust van rijbaan wisselt met je knipperlicht, bijvoorbeeld op de snelweg, zal het systeem je geen signaal geven.  

Als er een weggebruiker in de dode hoek van je auto rijdt, geeft de dodehoekwaarschuwing een signaal. Hiermee krijg je als bestuurder meer inzicht en controle in de situatie om je heen. Zo kun je bijvoorbeeld veiliger van baan wisselen op de snelweg. Sommige systemen geven je een extra waarschuwing als je je knipperlicht aanzet om van baan te wisselen of af te slaan. 

Veiligheidsrisico’s in het verkeer van een elektrische auto 

Een elektrische auto is veel stiller dan een brandstofauto. Dit is comfortabel, maar het brengt ook veiligheidsrisico’s met zich mee. Een fietser of voetganger zal je namelijk minder snel horen aankomen. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld oversteken of afslaan zonder te weten dat je eraan komt.  

Als bestuurder van een elektrische auto is het daarom belangrijk om verkeerssituaties goed in de gaten te blijven houden. Zo kun je snel handelen als zich een gevaarlijke situatie voordoet. 

Goed verzekerd de weg op 

Met de veiligheidssystemen in een elektrische auto wordt de kans op schade door een ongeluk een stuk kleiner. Toch kun je het niet altijd volledig voorkomen. Met de autoverzekering voor elektrische auto’s van Univé ga je goed verzekerd de weg op. 

Bereken je premie