Ga naar inhoud

De actieradius van een elektrische auto

Elke elektrische auto heeft een actieradius. Dit is de afstand die je op één acculading kunt afleggen. Je kunt dit ook wel vergelijken met de afstand die een brandstofauto op één volle tank kan afleggen. De actieradius wordt ook wel bereik of range genoemd. 

Waar hangt de actieradius vanaf? 

Elektrische auto’s hebben twee dingen die een brandstofauto niet heeft: een elektromotor en een accu. De accu bepaalt wat de officiële actieradius van een elektrische auto is. Dit is de actieradius die de fabrikant van de auto opgegeven heeft. Over het algemeen geldt: hoe groter de accu, hoe groter de actieradius. 

Maar behalve de accu zijn er ook andere factoren die invloed kunnen hebben op de actieradius. Hierdoor kan de echte actieradius lager of hoger zijn dan het bereik dat de autofabrikant heeft opgegeven. 

Uiteindelijk is de echte actieradius van je auto dan ook afhankelijk van vijf factoren: 

  • Grootte van de accu: een grotere accu levert een grotere actieradius op. 

  • Staat van de accu: als de accu ouder wordt, kan deze minder energie opslaan. Dit heet batterijdegradatie. Jaarlijks wordt de accu gemiddeld 2% minder krachtig. 

  • Hoeveel energie de auto verbruikt: grotere elektrische auto’s zijn zwaarder en verbruiken daardoor meer stroom. 

  • Rijstijl: snel rijden, snel optrekken en hard remmen leidt tot een lager bereik. Dus hoe zuiniger je rijdt, hoe verder je komt. 

  • Weersomstandigheden: de accu presteert het beste bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden. Tegen kou kan de accu minder goed. In de winter is de actieradius daarom gemiddeld 15% lager. 

Wat voor actieradius heb ik nodig? 

Met de gemiddelde elektrische middenklasser heb je een actieradius van zo’n 320 kilometer. Voor de meeste bestuurders is dit meer dan genoeg: meer dan 90% van de autoritten die we in Nederland maken, is namelijk korter dan 75 kilometer. Dat betekent dat de meeste (elektrische) rijders gemakkelijk heen en weer kunnen rijden zonder tussentijds hun auto te laden. 

Als je alleen korte ritten maakt, hoef je dus niet per se te kiezen voor een elektrische auto met de grootste actieradius. Rijd je vaak lange afstanden? Dan is een model met een extra ruime actieradius wél handiger. 

Wat is de elektrische auto met de grootste actieradius? 

Elektrisch rijden is volop in ontwikkeling: elk jaar verschijnen er weer nieuwe modellen met een nóg grotere actieradius. Op dit moment (2024) heeft de Lucid Air de grootste actieradius van maar liefst 883 km. De Mercedes EQS en Fisker Ocean zijn nummer 2 en 3 met ruim 700 km. Maar de techniek ontwikkelt zich snel, dus er zullen vast snel nieuwe auto’s komen met een nog grotere actieradius.  

Hoe haal ik het meeste uit de actieradius van mijn elektrische auto? 

Je rijstijl en verbruik hebben veel invloed op de echte actieradius van je elektrische auto. Het goede nieuws is dat je met een paar maatregelen makkelijk de meeste kilometers uit je accu haalt. Dit zijn vier tips. 

1. Rijd rustiger 

Als je snel rijdt, ben je natuurlijk eerder waar je wilt zijn. Maar bij hoge snelheden is de accu van je elektrische auto sneller leeg. Door je snelheid te verlagen kun je dus langer doorrijden. Het scheelt al behoorlijk als je bijvoorbeeld 100 kilometer per uur rijdt in plaats van 130. 

Ook helpt het als je rustig optrekt en zoveel mogelijk op dezelfde snelheid rijdt. Cruise control helpt hierbij. Moet je langzaam vaart minderen? Doe dat dan liever niet door te remmen, maar laat de auto gewoon uitrollen. Op die manier krijgt de elektrische auto weer wat energie terug, waardoor je langer kunt doorrijden zonder te laden. 

2. Gebruik de eco-stand 

Bijna alle elektrische auto’s hebben een eco-stand of eco-modus. Het is slim als deze spaarstand altijd ingeschakeld is. Hiermee maakt de auto namelijk zo zuinig mogelijk gebruik van de verwarming of airco. En als het niet meer nodig is om te verwarmen of koelen, zet de eco-modus de airco of verwarming automatisch uit. Zo gaat er zo min mogelijk energie verloren en haal je het meeste uit de actieradius. 

Tip: als je in de winter je auto wilt voorverwarmen, doe dit dan het liefst wanneer het voertuig nog thuis of op je werk aan de laadpaal hangt. De auto gebruikt de energie van de laadpaal dan voor het verwarmen, in plaats van de energie uit de accu. 

3. Let op de bandenspanning 

Een goede bandenspanning is altijd belangrijk, ook als je elektrisch rijdt. Rijden met zachte banden leidt tot minder grip op de weg en mogelijke schade aan je banden. Maar het veroorzaakt ook meer weerstand tijdens het rijden (rolweerstand). Hierdoor verbruikt de auto meer energie en kun je uiteindelijk minder lang doorrijden. Daarom is het verstandig om elke 2 maanden je banden op te pompen. 

4. Verlaag de luchtweerstand 

Tot slot heeft ook de luchtweerstand invloed op de actieradius. Op de snelweg merk je hier het meeste van. De luchtweerstand is namelijk de weerstand die bij tegenwind tijdens het rijden ontstaat. Het liefst wil je de luchtweerstand zo laag mogelijk houden. Waarom? Omdat je elektrische auto dan minder energie verbruikt en een ruimere actieradius heeft. 

Hoe groot de luchtweerstand is, hangt van verschillende dingen af. Zoals je snelheid, de dichtheid van de lucht en de voorkant van de auto. Rijd je met een dakkoffer, imperiaal of fietsendrager op het dak? Verwijder dit accessoire dan gelijk na gebruik. Daarmee verklein je het oppervlak van de auto en breng je de luchtweerstand direct omlaag. 

Je elektrische auto verzekeren bij Univé 

Een elektrische auto is een behoorlijk uitgave. Daarom is het slim om te zorgen voor een goede verzekering. Bij Univé kun je kiezen uit 3 verschillende autoverzekeringen voor je elektrische auto

De WA-verzekering vergoedt schade aan anderen, maar niet aan je eigen auto. Daarom is het slim om een WA+ of All Risk verzekering af te sluiten voor je elektrische auto. Met deze verzekeringen is ook meteen je laadkabel verzekerd.  

Bereken je premie