8 juni 2020Ondernemen
Groei en krimp van je bedrijf
Na het aannemen van personeel is je bedrijf een nieuwe fase ingegaan. Daar horen nieuwe doelen bij, die je ongetwijfeld helder voor ogen hebt. De weg daarnaartoe ligt vol kansen, maar er liggen ook risico’s op de loer. Welke zijn dat en hoe ga je hiermee om?
Verschillende groeivormen
Het is logisch om bij groei direct te denken aan een groter bedrijfspand met meer personeel. Maar er zijn ook andere vormen van groei. Denk bijvoorbeeld aan:
● het optimaliseren van bestaande processen
● het diversificeren van je klantenbestand
● het ontwikkelen van nieuwe producten
● het betreden van nieuwe markten
Welke manier van groei past het beste bij jouw bedrijf? Dat hangt maar net af van de branche waarin je werkt. Dit kun je na een analyse van je markt en concurrentie vaak zelf het beste inschatten.
Wat heb je nodig om te groeien?
Nadat je de groeistrategie voor je bedrijf hebt uitgewerkt weet je ook wat je hiervoor nodig hebt. In veel gevallen zal het in ieder geval om geld gaan. Om bijvoorbeeld te investeren in een nieuw product, een marketingcampagne uit te voeren of nieuw personeel aan te nemen.
Het is natuurlijk mooi als je dit uit eigen middelen kunt doen. Dat is vaak het voordeligst en brengt relatief weinig risico’s met zich mee. Daarnaast kloppen veel bedrijven aan bij hun bank voor een lening. De bank zal wel strenge regels aan een lening stellen, dus zorg ervoor dat je je plannen goed hebt uitgewerkt.
Een andere optie, die vaak over het hoofd wordt gezien, is het aanvragen van een subsidie. Zo zijn er bijvoorbeeld subsidies voor projecten op het gebied van duurzaamheid, innovatie en haalbaarheidsonderzoeken. Je vindt alle mogelijkheden in de Subsidiewijzer van het RVO.
Valkuilen voor een groeiend bedrijf
Veel ondernemers streven naar groei voor hun bedrijf. Logisch, maar het is wel belangrijk dat dit beheerst en toekomstbestendig gebeurt. Een groeiend bedrijf komt namelijk altijd een paar valkuilen tegen.
1. Je bedrijf groeit te snel
Dit betekent dat het bedrijf de groei eigenlijk niet kan bijbenen. Bijvoorbeeld wanneer je steeds meer opdrachten aanneemt, om zo meer omzet te genereren. Wanneer je de hoeveelheid werk niet aankunt, gaat de kwaliteit er zeker onder lijden. Het gevolg: ontevreden klanten, minder opdrachten en krimp in plaats van groei.
2. Je neemt het verkeerde personeel aan
Om de vorige valkuil te vermijden besluit je meer personeel aan te nemen. In alle haast ben je minder selectief en neem je mensen aan die niet voldoen aan je verwachtingen. Naast slecht werk krijg je nu ook te maken met ontslagprocedures. Je komt nog minder aan het werk toe, dat zich ondertussen door gebrek aan personeel verder opstapelt.
3. Je verwaarloost je bestaande klanten
Het is logisch dat je veel aandacht besteedt aan het binnenhalen van nieuwe klanten. Maar vergeet niet dankzij wie je bedrijf ooit groot is geworden: je bestaande klanten! Bovendien zijn dit ook al trouwe klanten, die zorgen voor een stabiele omzetstroom. Die blijven je aandacht dus meer dan waard.
Wanneer is het verstandig om te krimpen?
Het is verleidelijk om alleen maar naar de groei van je bedrijf te kijken. Een stapje terug doen kan soms echter net zo’n verstandige beslissing zijn. Bijvoorbeeld door ontwikkelingen in de markt die je niet kunt vermijden. Denk aan een bedrijf als PostNL, dat steeds minder fysieke post bezorgt. Voordat je kijkt naar nieuwe kansen, kan het verstandig zijn eerst te krimpen en zo je bedrijf gezond te houden.
Ook kunnen er verkeerde strategische keuzes zijn gemaakt, waardoor de winst terugloopt. Het is dan belangrijk deze te erkennen en te achterhalen waar het fout is gegaan. Voordat je je vol op een nieuwe strategie stort, kan krimpen juist een goede manier zijn om de basis weer te versterken. Vanuit die nieuwe, solide basis kun je vervolgens weer aan je groei bouwen.
Wat betekent groei of krimp voor jouw bedrijf?
Op deze vraag bestaat natuurlijk geen pasklaar antwoord. Er zijn verschillende gevolgen, op allerlei gebieden. Het is dus verstandig om advies in te winnen, bijvoorbeeld bij je accountant of zakelijke adviseur. Ook Univé helpt je graag, met een persoonlijke adviseur die alle risico’s voor je in kaart brengt. Neem dus gerust contact op voor een afspraak.
Deel dit bericht