Ga naar inhoud

31 oktober 2023

‘Ik ben niet zomaar een kalenderfan, het moet wel een Univé exemplaar zijn’

Elke dag, gelijk na het wakker worden, kijkt mevrouw Bakker op de kalender; een Univé kalender. Het is een vast ritueel. “Ik loop naar de keuken, maak een kopje thee en kijk wat er voor de dag op het programma staat. En dat doe ik al 58 jaar.”

De 79-jarige mevrouw Bakker woont samen met haar man in Bovenkarspel. Ze is een echte kalenderfan. Een Univé kalenderfan dan wel. Slechts één jaar heeft er een ander exemplaar boven het aanrechtblad gehangen. “Dat kwam door corona”, laat mevrouw Bakker weten. “Dat jaar was de Univé-winkel dicht en moest ik naar de plaatselijke boekenwinkel voor een kalender. Ik kan je vertellen, dat voelde echt als vreemdgaan.”

Oud Nokiaatje zonder agenda

Een kalender aan de muur, dat zullen niet veel mensen meer hebben. Tegenwoordig worden afspraken vooral in een digitale agenda bijgehouden. “Mijn man is van de computers”, vertelt mevrouw Bakker. “Hij doet er alles op; bankzaken, mailen, appen, zijn afspraken bijhouden… Hij wil graag met zijn tijd meegaan en vindt dat belangrijk. Ik niet. Hier in huis hebben we nog een vaste huistelefoon en als ik op pad ga, neem ik mijn kleine oude Nokiaatje mee. Een heerlijk ding. Zónder agenda.”  

Alle lof voor Univé

De Univé kalender is voor mevrouw Bakker niet zomaar een kalender. “Wij zijn beiden groot fan van Univé Noord-Holland”, vertelt ze. “Vanaf ons trouwen hebben we al onze verzekeringen bij ze lopen. En we zijn meer dan tevreden. Zo had ik zeven jaar geleden tijdens onze vakantie in Turkije mijn pols verbrijzeld. We hadden de maatschappij toen echt nodig. Alles werd ontzettend goed voor ons geregeld en de medewerker van Univé was heel erg betrokken. Alle lof voor Univé.”

Dagboeken

Als echte kalenderfan heeft mevrouw Bakker alle kalenders uit het verleden bewaard. “Geen eentje verdwijnt zomaar de prullenbak in hoor. Het zijn mijn dagboeken en ik ben er heel zuinig op. Er is geen blaadje onbeschreven en dat is juist zo leuk. Als ik iets terug wil zoeken, dan kan dat altijd. Zo weet ik precies wat ik jaren geleden op deze dag heb gedaan.”

Vast ritueel

Al 57 jaar, zo aan het begin van de winter, stapt mevrouw Bakker de Univé-winkel binnen. Het is een vast ritueel en mevrouw Bakker is op pad met een missie: de kalender van het nieuwe jaar ophalen. “Ze kennen me inmiddels wel en de kalenders liggen al voor me klaar. Een exemplaar voor mezelf en eentje voor een oudere mevrouw die slecht ter been is. Het is slechts één keer voorgekomen dat de kalenders op waren. Toen dacht ik; wat maak je me nou?! Maar gelukkig konden ze voor mij, als trouwe fan, er nog wel twee tevoorschijn toveren.” 

Haal jouw kalender op!

Wil jij ook een Univé kalender 2024? Kom dan naar onze winkels en haal jouw exemplaar op. De kalender (één per huishouden) is op te halen in de volgende winkels: Univé Alkmaar, Univé Bovenkarspel, Univé Den Helder, Univé Haarlem, Univé Heerhugowaard, Univé Hoorn, Univé Nieuwkoop, Univé Schagen, Univé Volendam, Univé Wieringerwerf, Univé Wormer en Univé Zwolle.


Tekst: Caroline Vlietstra

Deel dit bericht

  • 28 november 2024Gezondheid

    Buidelen in een buidelstoel; knuffelen met je kleintje

    In 2022 komen Kirsten en haar pasgeboren zoontje in het Dijklander Ziekenhuis te liggen. Een heftige tijd, maar Kirsten herinnert zich vooral de liefdevolle zorg van het personeel. ‘Daar aan het bedje van mijn zoontje ontstond het idee; ik wil iets terugdoen voor deze afdeling.’

  • 1 oktober 2024

    "Wat zeg je?" Door slimme oplossingen hoeft gehoorverlies geen beperking te zijn

    Kunnen vertrouwen op je gehoor is een groot goed. En zo lang alles goed gaat, is je fijn functionerende gehoor iets vanzelfsprekends. Maar wat als je merkt dat je niet meer alles hoort? Dat je mensen niet goed verstaat en de tv steeds harder zet? Weet dat je niet de enige bent en dat je er iets aan kunt doen.

  • 5 september 2024Met elkaar

    ‘Bij ons in het Repair Café krijgen kapotte apparaten een tweede leven’

    Een stofzuiger die niet zuigt, een platenspeler die niet speelt, een broodrooster dat niet roostert. Het is maar een kleine opsomming van de apparaten die mensen meenemen naar het Repair Café van Wonen Plus Welzijn. “Heb je een kapot apparaat, met of zonder stekker, dan ben je bij ons aan het goede adres.”