Ga naar inhoud

Claxonneren en toeteren: wat zijn de regels?

Door te toeteren geef je een signaal aan andere weggebruikers. Bijvoorbeeld om door te rijden als iemand stil blijft staan bij een groen stoplicht. Maar dit mag je niet altijd en overal doen. Bekijk wat de regels zijn rond toeteren in het verkeer. 

Wanneer is er sprake van onnodig claxonneren? 

Onnodig claxonneren is claxonneren terwijl er geen dreigend gevaar is. Toeteren om alleen de aandacht te trekken mag dus niet. Dit is bij wet geregeld in artikel 28 van het RVV 1990. Daar staat letterlijk: “Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar”. 

Onnodig geluid veroorzaken 

Er is sprake van onnodig geluid veroorzaken op het moment dat het veroorzaakte geluid het normale, door voertuigen veroorzaakte geluid te boven gaat. Dit wordt geregeld in artikel 57 van het RVV 1990. Daarin staat dat bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers geen onnodig geluid mogen veroorzaken met hun voertuig.  

Maar wat is nu precies onnodig geluid? Denk hierbij aan dingen als: 

  • het optrekken met piepende banden; 
  • het ineens heel veel gas geven; 
  • de aandacht trekken door te spelen met de koppeling en het gas.  

Eisen aan een claxon 

Een auto moet altijd uitgerust zijn met een toeter. Meerdere claxons zijn in een auto niet toegestaan. Daarbij mag een claxon uit maximaal twee tonen bestaan die bij het indrukken tegelijk klinken. Het maximale volume van een toeter is niet bij wet vastgelegd. Maar een te luide toeter kan wel gevaarlijke verkeerssituaties opleveren. En dat wordt gezien als een overtreding. 

Kortom: onnodig geluid veroorzaken en claxonneren is niet toegestaan in Nederland en kan je een boete opleveren. Je mag dus alleen bij gevaarlijke situaties de toeter van je auto gebruiken. 

We hebben meer informatie over verkeersregels en -situaties.