Zes op tien snelwegongevallen vindt plaats bij op- of afrit
Ruim zes op de tien ongevallen vindt plaats binnen een straal van één kilometer van een op- of afrit. Daarmee is de kans op een ongeval drie maal zo hoog in de nabijheid van een oprit of afrit. Dit blijkt uit onderzoek door Univé, op basis van 75.000 snelwegongevallen uit de periode 2016 tot en met 2018.
Grote regionale verschillen
In Groningen was het percentage ongevallen nabij een op- of afrit in 2018 het hoogst. Hier werd 72,3% van de ongevallen geregistreerd in de buurt van een op- of afrit. In Zeeland was dit percentage het laagst (33,3%).
In absolute zin is de provincie Zuid-Holland echter koploper met ongevallen in de buurt van een op-of afrit. In 2018 waren dat er ruim 5.600, terwijl er in Zeeland slechts 174 maal een ongeluk werd veroorzaakt vlakbij een op-of afrit.
Overzicht percentage ongelukken binnen Nederland.
Met bijna 14 ongelukken per kilometer snelweg, gebeuren er naar verhouding jaarlijks de meeste ongelukken in Zuid Holland. Ook hier komt Zeeland als veiligste provincie uit de bus, nipt voor Flevoland.
Minder vaak ongevallen met dodelijke afloop
Het aandeel ongevallen met dodelijke afloop is bij op- en afritten 34% lager dan op stukken snelweg zonder in- of uitvoegend verkeer. Bij het aantal ongelukken met letsel is het verschil aanzienlijk kleiner; dat is in de buurt van een af- of toerit slechts 2% lager dan op andere stukken snelweg.
Ongelukken bij op- of afritten lijken overigens niet specifiek veroorzaakt te worden door woon-werkverkeer of vrachtverkeer. Doordeweeks is het aandeel ongelukken bij op- en afritten namelijk slechts licht hoger (+0,5%) dan in het weekend.
Voorkomen van schade
Volgens Etienne de Cooker, directeur Univé Schade, zijn de inzichten bijzonder waardevol voor Univé’s schadetak. ‘Kennis over het ontstaan van schade is essentieel. Univé beheert een groot volume autoverzekeringen. Door leden te helpen schade te voorkomen en beperken slagen we erin deze betaalbaar te houden.’
Verkeersveiligheid prioriteit
De Cooker noemt het bijdragen aan verkeersveiligheid één van Univé’s prioriteiten. ‘Niet voor niets zijn we in Drenthe ambassadeur van de verkeerscampagne Samen richting Nul verkeersslachtoffers. En onze landelijke actiedag Univé Helpt dit jaar stond in het teken van bewustwording van verkeersrisico’s als de e-bike, smartphonegebruik in het verkeer en het opfrissen van verkeerskennis. Daarnaast ondersteunen we programma’s voor jongere bestuurders ten behoeve van hun rijvaardigheden en veiligheidsbewustzijn en blijven we ook op lokaal niveau activiteiten opzetten om verkeerskennis en -gedrag van verkeersdeelnemers te optimaliseren.’
Meeste ongevallen op A10
Naar verhouding vonden vorig jaar verreweg de meeste ongevallen plaats op de A10 (41,8 ongelukken per kilometer snelweg). Ook op de A20 (22,7) en de A16 (18,1 ongevallen per km) is de kans op een ongeval relatief groot. Op de A77, van Boxmeer naar de Duitse grens, is de kans op een ongeval het kleinst, met slechts 0,4 ongevallen per kilometer snelweg.
In 2018 vonden de meeste ongevallen plaats bij:
1. A10, afrit 6 - Amsterdam-Osdorp (Noord-Holland)
2. A10, afrit 18 - Amsterdam-Tuindorp (Noord-Holland)
3. A20, afrit 15 - Rotterdam-Crooswijk (Zuid-Holland)
4. A20, afrit 13 - Overschie (Zuid-Holland)
5. A1, afrit 15 - Barneveld (Gelderland)
6. A12, afrit 11 - Gouda (Zuid-Holland)
7. A10, afrit 7 - Amsterdam-Slotervaart (Noord-Holland)
8. A16, afrit 24 - Rotterdam-Feijenoord (Zuid-Holland)
9. A16, afrit 25 - Rotterdam-Centrum (Zuid-Holland)
10. A4, afrit 7 - Zoeterwoude-Dorp (Zuid-Holland)
Per provincie zijn dit de op- en afritten waar de meeste ongevallen plaatsvonden in 2018:
1. A10, afrit 6 - Amsterdam-Osdorp (Noord-Holland)
2. A20, afrit 15 -Rotterdam-Crooswijk (Zuid-Holland)
3. A1, afrit 15 - Barneveld (Gelderland)
4. A28, afrit 2 - Utrecht-De Uithof (Utrecht)
5. A7, afrit 37 - Groningen-Centrum (Groningen)
6. A58, afrit 7 - Best (Noord-Brabant)
7. A28, afrit 18 - Zwolle-Zuid (Overijssel)
8. A76, afrit 2 - Geleen (Limburg)
9. A6, afrit 8 - Almere-Oostvaarders (Flevoland)
10. A6, afrit 17 - Lemmer (Friesland)
11. A28, afrit 37 - Eelde (Drenthe)
12. A58, afrit 39 - Middelburg-Centrum (Zeeland)
Verantwoording
Voor deze analyse is gebruik gemaakt van het Bestand geRegistreerde Ongevallen Nederland (BRON) van Rijkswaterstaat van de jaren 2016, 2017 en 2018. De analyse omvat alle ongelukken op A-wegen in Nederland gedurende deze jaren, waarvan de hectometerlocatie bekend is. De informatie over de locaties van ongevallen is gecombineerd met wegvakinformatie (met o.a. op- en afritlocaties) van de Dienst Wegverkeer (RWD). Ongevallen binnen een straal van 1 kilometer van een op- of afrit zijn voor deze analyse selecteerd als ‘gerelateerd aan op- of afrit.