Ga naar inhoud

Problemen op het vliegveld en je reisverzekering

Problemen op het vliegveld kunnen je reis verhinderen. Een voorbeeld hiervan is de wereldwijde computerstoring in juli 2024, door problemen bij het cybersecuritybedrijf Crowdstrike. Hierdoor konden vliegtuigen niet vertrekken of landen. Honderdduizenden reizigers kwamen hierdoor vast te zitten op vliegvelden over de hele wereld.  

Als je vlucht vertraging oploopt of geannuleerd wordt door problemen op het vliegveld, krijg je in sommige gevallen een vergoeding van je reisverzekering of annuleringsverzekering. De kosten die je maakt omdat je langer op je bestemming moet blijven door vertraging of andere problemen op het vliegveld, worden bijvoorbeeld vergoed. 

Problemen op het vliegveld tijdens de heenreis 

Wanneer je problemen op het vliegveld tegenkomt tijdens de heenreis, loop je vaak vertraging op. Je vlucht gaat later of zelfs helemaal niet. Hierdoor maak je soms extra kosten. Als dit zo is, raden we je aan om contact op te nemen met je luchtvaartmaatschappij. Die biedt je mogelijk een vergoeding of andere vlucht aan.  

Doet je luchtvaartmaatschappij dit niet? Dan kun je extra kosten vergoed krijgen via je annuleringsverzekering. Je reisverzekering vergoedt deze kosten niet. Of je een vergoeding krijgt van je annuleringsverzekering, hangt af van hoeveel vertraging je oploopt. 

Voor minder dan 8 uur vertraging krijg je geen vergoeding van je annuleringsverzekering. Ook je reisverzekering biedt dan geen vergoeding. Wel kun je een vergoeding krijgen van de luchtvaartmaatschappij als je vlucht vertraagd is. 

Als je meer dan 8 uur vertraging hebt door problemen op het vliegveld, krijg je een vergoeding van je annuleringsverzekering. Deze vergoeding krijg je niet met een reisverzekering zonder annuleringsverzekering. Je annuleringsverzekering vergoedt maximaal 3 gemiste vakantiedagen bij 8 uur of meer vertraging op de heenweg. 

Heb je je vlucht niet los geboekt, maar als onderdeel van een pakketreis (waarbij vlucht en verblijf bij één organisatie zijn geboekt)? Benader dan eerst je reisorganisatie als je vertraging hebt of je vlucht niet doorgaat. De reisorganisatie kan je een vergoeding aanbieden of een nieuwe vlucht voor je regelen. Je reis- en annuleringsverzekering bieden geen vergoeding voor vluchten die als onderdeel van een pakketreis zijn geboekt.  

Problemen op het vliegveld tijdens de terugreis 

Problemen op het vliegveld tijdens de terugreis kunnen ervoor zorgen dat je langer op je bestemming moet blijven. Bijvoorbeeld als je veel vertraging hebt of een nieuwe vlucht moet boeken omdat je vlucht geannuleerd wordt. Je reisverzekering vergoedt dan in sommige gevallen extra reis- en verblijfskosten die je maakt als je later terug naar huis kunt. Deze kosten krijg je vergoed bij vertraging door:  

Voor extra verblijfkosten vergoedt je reisverzekering maximaal € 80 per persoon per dag. Voor extra reiskosten krijg je maximaal € 100 per persoon per reis vergoed. Deze vergoeding krijg je alleen als je vervoerder of luchtvaartmaatschappij zelf geen alternatief aanbiedt. Neem, voordat je kosten maakt, eerst contact op met de Univé Alarmcentrale via +31 592 348 112. Die helpt je om je terugreis opnieuw te regelen en bespreekt de vergoeding met je.  

Ook bij problemen met je vlucht op de terugweg bieden je reis- en annuleringsverzekering geen vergoeding voor vluchten die onderdeel zijn van pakketreizen. Als je dus vertraging hebt bij je terugvlucht of een nieuwe vlucht moet boeken, kun je het beste contact opnemen met je reisorganisatie. Die kan je een vergoeding of nieuwe vlucht aanbieden. 

Sluit jouw reis- en annuleringsverzekering af bij Univé 

Met een reis- en annuleringsverzekering ga je zonder zorgen op reis. Kosten die je maakt door bijvoorbeeld een lange vertraging op de heenreis worden dan vergoed. Een reis- en annuleringsverzekering sluit je bij Univé binnen een paar minuten online af. 

Bereken je premie