Ga naar inhoud

21 april 2020Ondernemen

Kijk wat vaker in de spiegel van de kapper

Jaap Zwiers is eigenaar van een kappersgroothandel in Groningen en dé leverancier in kappersproducten voor kappers in Noord-Nederland.

Passie, discipline en creativiteit zijn voor Jaap geen onbekende begrippen.

Ook in deze crisistijd vraagt zijn bedrijf om verandervermogen. Wist je dat? Wij gaan in ons leven gemiddeld 541 keer naar de kapper, waarbij wij in totaal zo’n 11.000 euro uitgeven. Met de gemiddeld 80 dagen dat Nederlanders in dat leven aan het in model brengen van hun kapsel besteden, zijn we een land met veel ijdeltuiten. Een goed kapsel geeft ons meer zelfvertrouwen.

In Nederland hebben we 27.000 kappers waarvan 20.000 eenmanszaken. Ongeveer 5.500 kapsalons hebben personeel in dienst. Het nare van deze periode is, dat als dit te lang gaat duren, er vele faillissementen zullen volgen in deze branche. Op dit moment verneem ik van onze relaties (kapsalons) dat ze staan te popelen om weer aan de slag te gaan.

Deze periode zet ons aan het denken. Hoe kunnen we creatief zijn in de ondersteuning richting de kappers. U heeft het mogelijk al voorbij zien komen; de verfbakjes-actie van uw lokale kapper. Daarnaast zijn we bezig om de kappers te voorzien van beschermende kleding. We willen ze ondersteunen door maximale veiligheid uit te stralen en hopen natuurlijk dat ze dan snel weer aan de slag kunnen. De kappers kunnen ook producten bij ons bestellen die wij rechtstreeks leveren aan hun klanten. Hierdoor ontlasten wij de kappers en diens klanten. Ook blijven wij de kappers stimuleren door vlogs te delen over producten en nieuwe trends.



De toekomst? Ik kan niet in de toekomst kijken, maar wat mijn gevoel zegt is dat je je moet blijven onderscheiden. Onderscheiden door meer diensten aan te bieden. Je kunt hierbij denken aan een hair & beautysalon. Zelf proberen wij ons al jaren te onderscheiden door een eigen Experience lijn. Aan deze lijn zijn een drietal merken verbonden. Deze producten genieten een internetbescherming en verzorgen wij intern de trainingen voor.

De kappers zullen hoogstwaarschijnlijk in de eerste periode na versoepeling van de regels in beschermende kleding hun werk uitvoeren. Zij moeten vertrouwen uitstralen door meer dienstbaar te zijn kwaliteit van topniveau te leveren zullen ze de klant(en) weer binden aan hun mooie bedrijf.

Mijn bewegingsmomenten zijn door de tijd waarin we leven niet veranderd. Ik heb nog steeds de discipline om 4 keer in de week 10 kilometer te lopen op de loopband. Voor mij voelt dit als veilig en dit blijf ik zeker volhouden. Want naast een drukke baan heb ik vaste momenten in de week waarop ik deze trainingen uitvoer. Ik wil een ieder mee geven, door een sterke wil en door samen creatief te zijn komen we sterker uit deze periode.

Deel dit bericht