Ga naar inhoud

Al gemeld

Veelgestelde vragen over schade en uw motorrijtuig

Heeft u de schade aan uw motorrijtuig al gemeld bij Univé? Hieronder leest u de antwoorden op veelgestelde vragen.

Heb je schade aan jouw auto en is de tegenpartij verantwoordelijk? Dan kun je dit aan Univé melden via de regeling Directe Schadeafhandeling (DSA). Voldoe je aan alle voorwaarden van deze regeling, dan zal Univé namens jou de schade verhalen op de tegenpartij.

De status van je schademelding vind je in Mijn Univé. Hier vind je ook alle correspondentie. 

Bekijk de status in Mijn Univé

Schade aan jouw autoruit

Is er schade aan jouw autoruit, dan kun je direct een afspraak met een Univé-schadehersteller maken. Je hoeft ruitschade dus niet eerst te melden bij Univé.

Maak een afspraak met een Univé-schadehersteller

Let op: Kies je niet voor een Univé-schadehersteller? Dan betalen wij jouw schade niet.
Bij autoruitschade worden er soms extra kosten in rekening gebracht voor mobiele service. Deze extra kosten worden niet vergoed. Die moet je dus zelf betalen.

Schade aan jouw auto

Nadat je bij Univé jouw schade hebt gemeld, kun je contact opnemen met de door jou gekozen Univé-schadehersteller. Het aangesloten schadeherstelbedrijf zal de schade aan jouw auto vaststellen en/of repareren en Univé hierover informeren.

Schade melden

Maak een afspraak met een Univé-schadehersteller

Op de WA-verzekering is geen eigen risico van toepassing. Maar wel op jouw WA Beperkt casco- (WA+) of WA Volledig casco- (All Risk) verzekering, als dat op het polisblad staat. Je vindt je polisblad in Mijn Univé via Mijn verzekeringen. Of in de Univé-app via Mijn verzekeringen.

Lees meer over eigen risico

Heb je alleen schade aan jouw autoruit en kan deze ruitschade worden hersteld? Dan betaal je geen eigen risico. Wanneer de ruit vervangen moet worden, betaal je € 150 eigen risico.

Lees meer over ruitschade

De meeste schades zijn binnen drie maanden na de melding afgehandeld. Mocht dit toch langer duren, dan houden wij je hiervan op de hoogte.

Een All Risk (volledig casco) verzekering dekt o.a. de schade die ontstaat aan jouw eigen voertuig. Als de schade jouw eigen schuld is en je meldt de schade bij Univé, zal jouw premie omhoog gaan. Want door de schade te claimen verlies je schadevrije jaren. Daardoor gaat de korting op jouw premie omlaag. Dat berekent Univé aan de hand van de bonus-malustabel.

Na de schademelding ontvang je in de meeste gevallen binnen 4 werkdagen bericht van Univé.

Heb je direct hulp nodig na een ongeval of bij pech onderweg?

Bel de Univé Alarmcentrale +31 592 348 112

De Univé Alarmcentrale is dag en nacht bereikbaar.

Ja. Als je een schade hebt gemeld of betrokken bent bij een gemelde schade. Bijvoorbeeld als je schade hebt geleden, schade hebt veroorzaakt of getuige bent geweest.