Ga naar inhoud

Al gemeld

Veelgestelde vragen over schade en uw aansprakelijkheid

Bent u aansprakelijk gesteld en heeft u de schade al gemeld bij Univé? Hieronder leest u de antwoorden op veelgestelde vragen. 

Bij schade  aan spullen krijgt u vaak via uw verzekering een vergoeding. Univé berekent de dagwaarde van de spullen. Dit is de nieuwwaarde min een bedrag voor veroudering en slijtage. Deze dagwaarde berekenen we met behulp van een afschrijvingstabel. Voor de meeste spullen betalen wij de nieuwwaarde als de spullen niet ouder zijn dan een jaar.

Voor deze verzekering geldt geen eigen risico, tenzij op uw polis iets anders staat vermeld. 

Een schade die wordt afgehandeld op deze verzekering heeft geen gevolgen voor uw premie.

Dit is afhankelijk van de soort schade. De gemiddelde afhandeltermijn is 2 tot 20 dagen. De schadebehandelaar houdt u op de hoogte.

Wanneer u bericht krijgt van Univé is afhankelijk van de manier waarop de schade is gemeld. 

  • Heeft u de schade zelf gemeld via de Univé-site? Dan krijgt u direct een bevestiging dat uw schade is behandeling is genomen. In deze bevestiging staat binnen hoeveel dagen u verder wordt geïnformeerd.
  • Heeft u de schade (telefonisch) gemeld via een medewerker van Unive Claim Service of een medewerker van uw regionale Univé-winkel? Dan heeft u in veel gevallen al informatie over uw schade ontvangen.
  • Heeft een tegenpartij een schade gemeld op uw aansprakelijkheidsverzekering? Dan nemen wij binnen vijf werkdagen contact met u op om de schade te bespreken.

De status van uw schademelding vindt u via het tabblad Schade in Mijn Univé en de Univé App.
Heeft u vragen over de voortgang? Dan kunt u altijd contact opnemen met één van onze medewerkers. Dat kan telefonisch via 0592 349 249. Maar u kunt uw vraag ook stellen via WhatsApp: 06 1277 8504.

Heeft u vragen over de voortgang, dan kunt u altijd contact opnemen met onze medewerkers. Dat kan telefonisch via 0592 349 249. Maar u kunt uw vraag ook stellen via whatsapp: 06 1277 8504.

In de polisvoorwaarden leest u wanneer een schade wel of niet wordt betaald. Valt de schade niet onder de polisdekking of bent u niet aansprakelijk voor de gemelde schade, dan krijgt u hierover bericht via de schadebehandelaar.

Ja. Als u een schade heeft gemeld of betrokken bent bij een gemelde schade. Bijvoorbeeld als u schade heeft geleden, schade heeft veroorzaakt of getuige bent geweest. Via de Stichting Centraal Informatiesysteem (CIS) delen Nederlandse verzekeraars informatie. Dit ter voorkoming van fraude en het beheren van risico’s. Het uitwisselen van informatie is gebonden aan strikte voorwaarden. Het privacyreglement van CIS is van toepassing. Op de website van CIS kunt u meer informatie vinden: www.stichtingcis.nl

Als u bij de schademelding heeft aangegeven dat de schade met u afgehandeld kan worden, betalen wij aan u. Maar heeft u hiervoor geen toestemming gegeven? Dan regelen wij de schade rechtstreeks met de tegenpartij.