Ga naar inhoud

Privacyverklaring Univé

Wie zijn wij? 

Univé is een coöperatie en we staan dichtbij onze leden. We bieden de zekerheid van elkaar helpen. Al sinds 1794 helpen we risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat echt nodig is. Onder de naam Univé werken verschillende bedrijven en stichtingen samen. Univé bestaat uit de Univé Groep met locaties in Zwolle en Assen, en acht zelfstandige Regionale Univé-kantoren. We zijn actief als verzekeraar, bemiddelaar in verzekeringen of als dienstverlener van andere (financiële) diensten.

Wij vinden het belangrijk dat uw gegevens bij al deze bedrijven in even goede handen zijn. Daarom hebben wij voor deze bedrijven één privacybeleid vastgesteld. Zo houden al onze bedrijven zich aan dezelfde regels voor het omgaan met persoonsgegevens en voldoen we allemaal aan dezelfde strenge beveiligingseisen.

In deze privacyverklaring leest u wat voor gegevens wij van u verwerken, hoe wij daarmee omgaan en wat u van ons mag verwachten. De privacyverklaring geldt voor alle bedrijven die onder de naam Univé werken en voor ons merk ZEKUR. Deze verklaring geldt niet voor Stichting Univé Rechtshulp, de zorgverzekeraar N.V. Univé Zorg, Veilig op Weg en voor sollicitanten. Zij hebben ieder een eigen privacyverklaring. De contactgegevens van de Univé bedrijven waar deze privacyverklaring op van toepassing is, vindt u aan het eind van deze privacyverklaring.

Waarvoor gebruikt Univé uw persoonsgegevens?

De persoonsgegevens die wij krijgen, gebruiken wij alleen voor specifieke doelen:

Het aangaan en uitvoeren van (verzekerings- of bemiddelings-)overeenkomsten

Als u klant bij ons bent, hebben wij persoonsgegevens van u nodig. Bijvoorbeeld als wij met u een overeenkomst aangaan omdat u een verzekering afsluit, een dienst van ons afneemt, zoals fietslease of Veilig Wonen, of als wij een schadeclaim van u afhandelen. Het kan ook zijn dat wij optreden als bemiddelaar.

U sluit dan via een Regionaal Univé- kantoor of ZEKUR een verzekering of een ander (financieel) product af bij een (andere) verzekeraar of andere dienstverlener. Ook in dat geval hebben wij uw persoonsgegevens nodig. Als er meerdere mensen op een polis verzekerd worden, hebben wij van al die personen persoonsgegevens nodig.

Wij gebruiken uw persoonsgegevens bijvoorbeeld om:

  • u een verzekerings- of hypotheekadvies te kunnen geven;
  • u een offerte aan te kunnen bieden;
  • te beoordelen of wij een verzekerings- of andere overeenkomst met u willen sluiten;
  • te beoordelen onder welke voorwaarden wij een overeenkomst met u willen sluiten;
  • premies te berekenen en te innen of andere vorderingen te innen;
  • u te informeren over wijzigingen in onze voorwaarden of dienstverlening; Privacyverklaring Univé Pagina 5/21
  • een schadeclaim op een verzekering af te kunnen handelen;
  • u te kunnen helpen als u schade hebt;
  • een uitbetaalde schade te verhalen op degene die voor de schade aansprakelijk is;
  • uw vragen, klachten en verzoeken over onze dienstverlening te behandelen;
  • afspraken die wij met u maken, vast te leggen;
  • namens u een verzekering af te sluiten bij een andere financiële dienstverlener (als bemiddelaar);
  • u te kunnen accepteren voor een andere verzekeraar waarvoor wij gevolmachtigde zijn;
  • u gebruik te laten maken van één van onze overige (nieuwe) diensten, zoals Veilig Wonen, Energie van de Boer, Ondernemen zonder zorgen en Private Lease met Univé.

Risico’s beheersen

We willen een gezond bedrijf zijn en goede diensten verlenen. Het is daarom belangrijk om alert te zijn op de risico’s die wij als bedrijf lopen. Sommige risico’s raken zelfs de hele verzekeringsbranche. Denk bijvoorbeeld aan verzekeringsfraude. Wij onderzoeken deze risico’s en nemen zo nodig maatregelen.

  • Wij gebruiken uw persoonsgegevens bijvoorbeeld om:
  • de risico’s die wij verzekeren in te schatten en te analyseren;
  • de prijzen van onze producten goed te kunnen bepalen;
  • u te adviseren over het voorkomen en beperken van schades;
  • fraude te voorkomen, op te sporen en te beperken;
  • vast te stellen of u bent wie u zegt te zijn;
  • intern te controleren of er geen fouten zijn gemaakt en of de wet is nageleefd;
  • klant(tevredenheids)onderzoeken uit te voeren naar eigen producten en diensten of naar dienstverlening of producten die we hebben uitbesteed;
  • statistische of wetenschappelijke analyses uit te voeren;
  • onze adviseurs te trainen en te coachen.

Voor onze eigen marketingdoeleinden

Wij gebruiken uw persoonsgegevens ook om onze overige producten en diensten bij u onder de aandacht te brengen en aan u te verkopen. Wij gebruiken uw persoonsgegevens bijvoorbeeld om:

  • uw behoeften en voorkeuren in kaart te brengen;
  • onze producten en diensten beter op uw behoeften aan te laten sluiten;
  • u te informeren over onze producten en diensten en daarvoor aanbiedingen te doen (o.a. via e-mail, telefoon, post);
  • u uitingen en relevante advertenties van Univé te tonen in andere online omgevingen (o.a. websites, apps), met behulp van advertentienetwerken zoals Google, Facebook, LinkedIn en Bing;
  • loyaliteitsprogramma’s uit te voeren, zoals pakketkorting;
  • nieuwsbrieven te sturen;
  • marktonderzoek te doen.

Voldoen aan de wet

Soms zijn wij wettelijk verplicht persoonsgegevens te verwerken. Wij gebruiken uw gegevens bijvoorbeeld om:

  • vast te stellen wie u bent als dat moet van de wet;
  • vast te stellen of u op een (inter)nationale sanctielijst voorkomt;
  • te kunnen voldoen aan de zorgplicht die wij als verzekeraar/bemiddelaar hebben;
  • gegevens door te geven aan (overheids-) instanties als dat verplicht is. ]

Gevolgen niet volledig verstrekken van persoonsgegevens

Hebben wij bij het aangaan of gedurende de uitvoering van de verzekering of dienstverlening niet de benodigde persoonsgegevens van u ontvangen, dan kan dat leiden tot het niet sluiten van de overeenkomst of het niet (volledig) kunnen uitvoeren van de overeenkomst

Welke persoonsgegevens gebruiken we? En hoe lang bewaren we ze?

Wij leggen alleen gegevens vast die we echt nodig hebben. We bewaren uw gegevens niet langer dan nodig voor de doelen waarvoor we gegevens verzamelen. Dit is vastgelegd in ons archiefbeleid. We houden ons in ieder geval aan de wettelijke bewaartermijnen. De meeste gegevens bewaren we tot 8 jaar na afloop van de verzekering of na sluiting van het (schade)dossier of na beëindiging van de dienstverlening. Voor sommige gegevens of documenten hebben wij een andere bewaartermijn vastgesteld. Als er een afwijkende bewaartermijn is, hebben we dat in deze verklaring vermeld. Als de bewaartermijn is afgelopen vernietigen we de gegevens of anonimiseren we ze. 

Univé legt de volgende persoonsgegevens vast:

Contactgegevens

Gegevens die we nodig hebben om contact met u op te nemen, bijvoorbeeld:

  • naam;
  • adres;
  • geslacht;
  • telefoonnummer;
  • e-mailadres;
  • overig e-contact (social media);
  • naam van uw bedrijf;
  • wettelijk vertegenwoordiger;
  • bewindvoerder en gemachtigde.

Wij gebruiken deze contactgegevens om u persoonlijk te kunnen aanspreken en om u op het juiste adres en op de juiste manier te kunnen benaderen. Het kan ook zijn dat iemand anders namens u mag optreden. Dan hebben we ook de gegevens van deze persoon nodig.

Afwijkende bewaartermijnen

Wanneer u bij ons een offerte of informatie hebt aangevraagd, maar geen (verzekerings- of bemiddelings-) overeenkomst met ons hebt gesloten, bewaren wij uw gegevens maximaal 2 jaar.

Contactgeschiedenis

Dit zijn gegevens over het contact dat u met ons hebt gehad, bijvoorbeeld:

  • wanneer u met wie hebt gesproken;
  • waar het contact over ging, bijvoorbeeld een vraag, advies, klacht, verzoek om informatie of schademelding;
  • hoe u contact hebt opgenomen (post, e-mail, telefoon, Mijn Univé, contactformulier website, app, social media);
  • hoe het contact verlopen is. Daarvoor kan er een (kort en bondig) verslag van het gesprek gemaakt zijn, een opname van het telefoongesprek, een chat of direct message gesprek bewaard zijn (bijv. via WhatsApp).

Wij gebruiken deze contactgeschiedenis om te kunnen zien waar we het eerder met u over hebben gehad. We kunnen uw vraag of verzoek nog een keer teruglezen als we hem gaan beantwoorden. Dit helpt ons ook om te voldoen aan onze zorgplicht.

Afwijkende bewaartermijnen

Als u ons belt of als wij u bellen, laten wij het u van tevoren weten als wij het gesprek gaan opnemen. Het gesprek kan dan gebruikt worden om onze adviseurs te coachen en bij de behandeling van klachten. Deze telefoongesprekken worden maximaal 4 maanden bewaard. In die bewaarperiode kunt u het opgenomen gesprek nog beluisteren als u vragen hebt over de inhoud. Bij gesprekken, die wij opnemen voor opsporing en onderzoek van fraude en onderzoek naar mogelijke onregelmatigheden, melden wij niet van tevoren dat wij het gesprek opnemen. Wij bewaren deze gesprekken niet langer dan nodig, met een maximum van acht jaar.

Verzekerden-, polis- en klantgegevens

Wij verwerken persoonsgegevens om een verzekering af te sluiten of een andere dienst te bieden en in de administratie te verwerken. Het gaat dan bijvoorbeeld om:

  • geboortedatum;
  • geslacht;
  • burgerlijke staat;
  • IBAN;
  • gegevens van gezinsleden;
  • verzekeringsverleden;
  • gegevens over het beëindigen van de verzekering of dienst;
  • schadevrije jaren;
  • gegevens in verband met (collectiviteits)korting;
  • beroep;
  • kenteken;
  • gegevens over de dekking van de verzekering of de te leveren dienst;
  • offertes;
  • acceptatievoorwaarden
  • financiële gegevens als dat nodig is voor bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsverzekering;
  • verkeersboetes, als wij die ontvangen in geval van fietslease;
  • bevindingen van leveranciers in geval van Veilig Wonen en Ondernemen zonder zorgen.

Afwijkende bewaartermijnen

Als uw aanvraag voor een verzekering door ons is afgewezen, bewaren wij uw gegevens maximaal 5 jaar. \

Schadeclaimgegevens

Ook om een schadeclaim goed af te kunnen wikkelen, hebben wij gegevens nodig, zoals:

  • gegevens van betrokkenen bij de schade (bijvoorbeeld benadeelden, getuigen);
  • gegevens over de schadeclaim (zoals verklaringen van getuigen);
  • declaraties;
  • uitkeringsspecificaties;
  • gegevens schadevoorval (bijvoorbeeld situatieschets van een aanrijding);
  • toedrachtonderzoek.

Gevoelige persoonsgegevens

Soms beschikken wij over gevoelige gegevens, bijvoorbeeld over uw gezondheid of over het feit dat u in aanraking bent geweest met justitie. Ook uw burgerservicenummer en uw lidmaatschap van een vakbond zijn gevoelige gegevens. Wij willen deze gegevens extra goed beschermen en zijn dat ook wettelijk verplicht. Hoe gaan we daar mee om?

Medische gegevens

In bepaalde situaties hebben wij medische gegevens van u nodig. Zo vragen wij als verzekeraar om gegevens over uw gezondheid om te beoordelen onder welke voorwaarden wij een arbeidsongeschiktheidsverzekering met u willen sluiten. Ook als wij voor u bemiddelen voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering, een aanvullende zorgverzekering, een uitvaartverzekering of een levensverzekering, kan het nodig zijn gegevens over uw gezondheid naar de verzekeraar te sturen die de verzekeringsovereenkomst met u aangaat. Deze gegevens worden dan door u rechtstreeks naar de medisch adviseur van de verzekeraar gestuurd. Dit kan ook een extern medisch adviseur zijn die door de verzekeraar is ingeschakeld. Bij sommige uitvaartverzekeringen voeren wij gegevens over uw gezondheid rechtstreeks in het aanvraagsysteem van de verzekeraar in.

Verder vragen wij u om gezondheidsgegevens als u een claim doet op uw arbeidsongeschiktheids-, persoonlijke ongevallen- of reisverzekering of als u een letselschadeclaim bij ons hebt ingediend. Soms vraagt onze medisch adviseur deze informatie rechtstreeks bij uw huisarts, therapeut of specialist op. Dit doen wij alleen, als u ons daarvoor expliciet toestemming hebt gegeven.

Onze medisch adviseurs zijn BIG-geregistreerde artsen. Zij zijn verantwoordelijk voor de juiste verwerking van gegevens over uw gezondheid. Binnen Univé hebben alleen medewerkers van het medisch secretariaat toegang tot uw medische gegevens. En dat alleen als zij die nodig hebben voor de uitoefening van hun werkzaamheden. Deze medewerkers werken altijd onder directe verantwoordelijkheid van de medisch adviseur. Zij hebben, net als de medisch adviseur, een geheimhoudingsplicht.

Wij houden ons aan de regels van de Beroepscode voor Geneeskundig Adviseurs werkzaam in Particuliere Verzekeringszaken en/of Personenschadezaken.

Afwijkende bewaartermijnen

Medische gegevens worden door de verzekeraar tot 20 jaar na definitieve sluiting van het dossier bewaard.

Burgerservicenummer (BSN)

Als u premie betaalt voor een Univé-arbeidsongeschiktheidsverzekering of als u uitkeringen ontvangt vanuit uw arbeidsongeschiktheids- verzekering, heeft dat gevolgen voor uw inkomstenbelasting. Als verzekeraar zijn wij verplicht deze gegevens door te geven aan de Belastingdienst. Hiervoor hebben wij uw BSN nodig en leggen wij dit vast.

Als u via ons een zorg-, arbeidsongeschiktheids- of levensverzekering of hypotheek sluit, vragen wij naar uw BSN en geven dit door aan de verzekeraar of geldverstrekker. Deze is verplicht dit nummer in de administratie op te nemen.

Als bemiddelaar gebruiken wij uw BSN niet voor onze eigen administratie. Soms zijn wij verplicht een kopie van uw identiteitsbewijs te maken, bijvoorbeeld bij het sluiten van bepaalde levensverzekeringen. Op die kopie staat ook uw BSN. Wij hebben het BSN op de kopie niet nodig. Zorg er daarom voor dat uw BSN en pasfoto op de kopie van het identiteitsbewijs onleesbaar zijn gemaakt.

Afwijkende bewaartermijnen

Een BSN die wij als bemiddelaar in zorg-, inkomens- en levensverzekeringen of hypotheken ontvangen, wordt tot maximaal 1 maand na het afsluiten van de productovereenkomst bewaard. De feitelijke verzekeraar/geldverstrekker bewaart het BSN wel langer.

Strafrechtelijke gegevens

Als er strafrechtelijke maatregelen tegen u getroffen zijn, kan dat voor ons van belang zijn om te bepalen of wij een relatie met u willen aangaan of willen voortzetten. Denk bij strafrechtelijke maatregelen bijvoorbeeld aan een ontzegging van de rijbevoegdheid of een veroordeling voor verzekeringsfraude of een andere criminele daad. Als wij deze gegevens over u ontvangen, leggen wij die vast. Strafrechtelijke gegevens die wij naar aanleiding van bijvoorbeeld uw aanvraag ontvangen, worden verwerkt door onze afdeling Veiligheidszaken. De afdeling Acceptatie verwerkt gegevens over ontzegging van de rijbevoegdheid. Ook bij de afwikkeling van een schade kan er aanleiding zijn strafrechtelijke gegevens vast te leggen. Denk bijvoorbeeld aan schade als gevolg van rijden onder invloed. Voor het vastleggen en verwerken van strafrechtelijke gegevens houden wij ons aan de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars, het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen, de Gedragscode Persoonlijk Onderzoek en het Protocol Verzekeraars en Criminaliteit.

Afwijkende bewaartermijnen

Wij bewaren deze gegevens niet langer dan nodig is. Strafrechtelijke gegevens bewaren we maximaal 8 jaar na ontvangst.

Gegevens nodig voor veiligheid en fraudebestrijding

We gebruiken gegevens voor de veiligheid van onze medewerkers en klanten, om onze eigendommen te beschermen en om fraude te bestrijden. Dit zijn bijvoorbeeld camerabeelden, gegevens over uw identiteit, IP-adressen en schadeclaims.

Gebeurtenissenadministratie

In de financiële sector zijn vertrouwen en betrouwbaarheid van groot belang. Bepaalde gebeurtenissen die zich voordoen kunnen daarom onze speciale zorg en aandacht vragen. Deze gebeurtenissen leggen wij vast in een intern registratiesysteem, de zogenaamde Gebeurtenissenadministratie.

Aan onze Gebeurtenissenadministratie is een Intern Verwijzingsregister (IVR) gekoppeld. Dit IVR geeft alleen aan of iemand in onze Gebeurtenissenadministratie voorkomt. Alleen medewerkers van onze afdelingen Veiligheidszaken, Acceptatie en een beperkt aantal medewerkers van de afdeling Schade van de betreffende verzekeraar kunnen dit register raadplegen en de gegevens in de Gebeurtenissenadministratie inzien. Soms willen we met personen die voorkomen in het IVR geen relatie aangaan. Wij beschouwen hen dan als een risico voor Univé, de medewerkers of andere klanten van Univé. De Acceptatieafdeling of de afdeling Veiligheidszaken beoordeelt dit.

Incidentenadministratie

Ook kunnen wij uw gegevens opnemen in het Incidentenregister. In het Incidentenregister legt de afdeling Veiligheidszaken gebeurtenissen vast die de belangen, integriteit of veiligheid van de klanten of medewerkers van Univé (zouden kunnen) raken. Het gaat doorgaans om zwaarwegende incidenten die meer impact kunnen hebben dan de gebeurtenissen in de Gebeurtenissenadministratie. Als wij uw gegevens opnemen in het Incidentenregister, vertellen wij u dat per brief. Aan het Incidentenregister is een Externe Verwijzingsregister (EVR) gekoppeld. Het EVR geeft alleen aan of iemand in het Incidentenregister voorkomt. Ook andere verzekeraars in Nederland kunnen het EVR inzien. Zij kunnen dan gegevens uit het Incidentenregister bij ons opvragen. Wij houden ons daarbij aan het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen.

Afwijkende bewaartermijnen

Per geval beoordelen wij zorgvuldig hoe lang wij gegevens in het Incidentenregister bewaren. Gegevens in het Incidentenregister bewaren we maximaal 8 jaar.

Camerabeelden

Voor de beveiliging van onze bezoekers, medewerkers, gebouwen en terreinen of bij incidenten maken wij gebruik van cameratoezicht. En soms maken wij bij schadeonderzoeken gebruik van camera-observatie. Wij houden ons daarbij aan de zeer strenge regels die daarvoor gelden. Deze zijn onder andere vastgelegd in de Gedragscode Persoonlijk Onderzoek.

Afwijkende bewaartermijnen

Camerabeelden worden maximaal 4 weken bewaard of, in geval van incidenten, zo lang als nader onderzoek dit vereist.

Gebruikersnaam, wachtwoord, sms-code

Wij beveiligen onze apps en Mijn Univé met gebruikersnaam, wachtwoorden en soms sms-codes. Deze gegevens leggen wij versleuteld vast.

IP-adressen

Wij leggen IP-adressen vast om bijvoorbeeld in geval van (internet)fraude te kunnen laten achterhalen wie er achter het IP-adres zit.

Identificatie

Soms vragen wij u zich te identificeren. Wij doen dit om vast te stellen dat u degene bent wie u zegt te zijn. Wij doen dit bijvoorbeeld bij schadeonderzoek, om te controleren of u voorkomt op een (inter)nationale sanctielijst of om te voldoen aan de wet. Hierbij leggen wij niet meer gegevens vast dan noodzakelijk is.

Gegevens over het gebruik van onze website, Mijn Univé en apps

We willen graag dat u optimaal gebruik kunt maken van onze websites en apps. Daarvoor gebruiken we onder meer uw technische gegevens zoals uw IP-adres en gegevens over de pagina’s die u bezocht hebt en uw klik- en surfgedrag. Ook kunnen wij nagaan welke internetbrowser u gebruikt en met welk apparaat u surft of onze apps bezoekt. En ten slotte hebben we gegevens over de duur van een bezoek of sessie, wanneer u bent ingelogd op Mijn Univé en over cookies of uw cookie-instellingen.

De gegevens helpen ons om onze website te verbeteren. Bijvoorbeeld om te ontdekken waar in het aanvraagtraject mensen regelmatig lang moeten nadenken of zelfs stoppen.

Ook kunnen onze websitebeheerders dankzij de gegevens technische problemen van de website oplossen of de functionaliteit verbeteren. Om te zorgen dat u de informatie op onze website snel en eenvoudig kunt vinden, gebruiken we ook cookies (zie ook de cookieverklaringen op onze websites).

Social Media

We gebruiken uw gegevens om te kunnen reageren op berichten over Univé op social media, zoals een bericht dat u post op social media over Univé of gegevens (chats) die u deelt met ons webcareteam.

We zijn ook actief op social media. Ons webcareteam volgt berichten over Univé die voor iedereen toegankelijk zijn op internet. Het webcareteam geeft antwoord op berichten die aan Univé gericht zijn. Als wij reageren op uw berichten vragen wij u om uw persoonsgegevens via e-mail, chat of direct message bericht rechtstreeks naar ons te sturen. Dan kunnen anderen uw gegevens niet zien.

Nieuwsbrief

We meten hoeveel klanten onze nieuwsbrief openen of niet. Deze gegevens zijn anoniem en zijn niet naar u te herleiden.

Profilering en geautomatiseerde besluitvorming

Wij kunnen de persoonsgegevens die we van u ontvangen combineren (soms ook met andere al dan niet openbare gegevens), analyseren en gebruiken om voorspellingen te doen. Op basis van deze analyses of voorspellingen delen wij personen in categorieën (profielen) in. Dit heet profilering. Wij kunnen u bijvoorbeeld een aanbieding doen of bepaalde informatie verstrekken waarvan wij denken dat die relevant voor u is, gezien uw profiel. Of er juist voor kiezen om u niet te benaderen met een aanbieding of informatie, omdat we verwachten dat u daarin niet geïnteresseerd zult zijn. Wanneer wij voor u belangrijke beslissingen alleen op profilering baseren en deze beslissing automatisch wordt genomen, dan houden wij ons daarbij aan de wet. Wij zullen u in de gelegenheid stellen om uw kant van het verhaal te doen en u kunt bezwaar maken tegen de beslissing.

Hoe komen wij aan uw (persoons)gegevens?

Uw persoonlijke gegevens ontvangen we vaak van u zelf. U kunt de gegevens mondeling, telefonisch of schriftelijk aan ons hebben doorgegeven of hebben ingevuld in onze app of op onze website (bijvoorbeeld voor een premieberekening, voor de ZorgCheck of in Mijn Univé). Een Regionaal Univé-kantoor en ZEKUR kunnen als bemiddelaar optreden tussen u en bijvoorbeeld een andere verzekeraar of een hypotheekverstrekker. Dan ontvangen wij uw gegevens ook van hen, voor zover dat noodzakelijk is voor onze taken als bemiddelaar. Als u een verzekering aanvraagt via een vergelijkingssite, ontvangen wij van hen uw gegevens. We ontvangen ook gegevens over u van bijvoorbeeld getuigen, benadeelden en andere betrokkenen in een schadeclaim, als klanten van ons een conflict met u hebben, werkgevers of personen die u vertegenwoordigen.

We kunnen ook bepaalde organisaties die wij betrouwbaar vinden, om gegevens vragen. Het gaat daarbij om partijen zoals het CBS, RDW, het Kadaster, marktonderzoeksbureaus en dienstverleners op het gebied van krediet- registratie of dataverrijking (o.a. EDM, FRISS, Graydon, Experian, digitalAudience). Ook raadplegen we openbare bronnen. Wij gebruiken deze gegevens om risico’s te beoordelen, onze gegevens juist en actueel te houden, onze dienstverlening te verbeteren en om gerichte aanbiedingen te kunnen doen.

Met wie delen we persoonsgegevens?

Wij wisselen uw gegevens alleen met anderen uit als dit nodig is voor onze dienstverlening of als we hiertoe verplicht zijn. Wij houden ons dan aan de regels die gelden voor het delen van persoonsgegevens. Hieronder ziet u met wie wij persoonsgegevens kunnen delen.

Met dienstverleners die voor Univé werken

Univé schakelt soms bedrijven in om ons te helpen bij onze dienstverlening. Bijvoorbeeld bij het vaststellen van schadeclaims, voor IT dienstverlening of voor de verkoop en het onder de aandacht brengen van onze producten. Maar ook bijvoorbeeld voor het incasseren van de premie, voor tevredenheidsonderzoek (Motivaction International) of voor het bieden van hulp (VHD, Cyberscout). Wij delen dan alleen de persoonsgegevens die nodig zijn voor de opdracht. Met bedrijven die uw gegevens in onze opdracht verwerken, spreken wij af dat zij op een zelfde manier met uw gegevens omgaan als wij. En Univé blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen.

Met andere bedrijven als dat nodig is voor onze dienstverlening

Er zijn ook andere situaties waarin wij persoonsgegevens delen met bedrijven als dat nodig is voor onze dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan banken of postbezorgers, maar ook aan onderzoeksbureaus voor het onderzoeken van schademeldingen of fraude, aan schadeherstelbedrijven aan wie u opdracht hebt gegeven uw schade te herstellen of aan bedrijven die wij opdracht hebben gegeven om uw schoorsteen of uw dakgoot te reinigen. Wij delen dan alleen die gegevens die de dienstverlener nodig heeft om zijn werkzaamheden uit te kunnen voeren. Deze bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens.

Met de overheid

Univé geeft uw persoonsgegevens alleen door aan overheidsinstanties als wij daartoe verplicht zijn. Wij zijn bijvoorbeeld verplicht betaalde uitkeringen en ontvangen premies op de arbeidsongeschiktheidsverzekering door te geven aan de Belastingdienst. Deze gegevens zijn van belang voor het berekenen van uw inkomstenbelasting.

Overheidsinstanties waaraan wij persoonsgegevens verstrekken zijn algemene en bijzondere opsporingsinstanties (zoals politie en justitie), de Belastingdienst of toezichthouders (zoals De Nederlandsche Bank, Autoriteit Financiële Markten). Deze partijen moeten ons bovendien expliciet om uw gegevens gevraagd hebben, behalve bij fraude of misbruik van Univé-diensten. In dat geval doen we actief aangifte bij de politie en justitie en geven we de persoonsgegevens door die te maken hebben met de fraude.

Met andere bedrijven binnen Univé

Tussen de verschillende Univé-bedrijven worden gegevens gedeeld als dat nodig is voor de doelen waarvoor we gegevens verwerken. Een Regionaal Univé-kantoor kan als bemiddelaar optreden tussen u en de verzekeraar Univé Schade of de dienstverlener Univé Diensten. De bemiddelaar geeft dan uw persoonsgegevens aan hen door. Ook voor de pakketkorting worden gegevens tussen de verschillende Univé-verzekeraars gedeeld.

Als Univé Her de herverzekeraar is van uw Univé-verzekeraar kunnen ook gegevens gedeeld worden tussen uw verzekeraar en Univé Her.

Om u overal van dienst te kunnen zijn, kunt u bij al onze Regionale Univé-kantoren terecht met vragen en voor informatie over uw verzekeringen en de diensten die u van Univé afneemt. Voor dat doel hebben alle Regionale Univé-kantoren toegang tot uw klant-, polis- en contactinformatie. Univé Services verleent diensten aan andere Univé-bedrijven, bijvoorbeeld op het gebied van IT of marketing. Ook daarvoor kan het nodig zijn dat persoonsgegevens worden gedeeld. Alle Univé-bedrijven hebben met elkaar afgesproken dat zij samen verantwoordelijk zijn voor de correcte verwerking van persoonsgegevens. Zij stellen samen vast waarvoor en hoe de persoonsgegevens gebruikt worden. Door die gezamenlijke verantwoordelijkheid kunt u alle bedrijven van Univé aanspreken op het gebruik van uw persoonsgegevens.

Met andere verzekeraars en financiële instellingen

Univé wisselt persoonsgegevens uit met andere verzekeraars, bemiddelaars (bijv. Independer), herverzekeraars, herverzekeringsbemiddelaars en overige financiële instellingen als dat nodig is met het oog op uw verzekering. Bijvoorbeeld om een schadeclaim af te wikkelen of een betaling te doen. Een Regionaal Univé-kantoor en ZEKUR kunnen als bemiddelaar optreden tussen u en bijvoorbeeld een andere verzekeraar of een hypotheekverstrekker. Ook dan wisselen we persoonsgegevens met hen uit. Ontvangers zijn vervolgens zelfstandig verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens. Univé deelt gegevens over uw schadevrije jaren met andere verzekeraars in Nederland via Roy-data. In het kader van risicobeheersing en bestrijding en voorkoming van fraude, leggen verzekeraars persoonsgegevens in verband met royementen, vorderingen, het indienen van een (schade)claim en registraties vast in het Centraal Informatie Systeem (CIS) van de Nederlandse verzekeraars. Het is mogelijk dat bij schadevoorvallen en ingediende claims ook gegevens worden vastgelegd van personen die als tegenpartij of getuige bij het schadevoorval zijn betrokken. Zowel Univé als andere verzekeraars kunnen deze registratie raadplegen, bijvoorbeeld als u een verzekering aanvraagt of als u een schade claimt. Verzekeraars kunnen hiermee risico’s en de betrouwbaarheid van claims beoordelen en fraude tegengaan. Wanneer aan strikte voorwaarden is voldaan, wisselen wij fraude- en criminaliteitsgegevens uit met andere financiële instellingen en het Fraudeloket van het Verbond van Verzekeraars. Deze gegevens zijn opgenomen in registratie-systemen die aangemeld zijn bij de Autoriteit Persoonsgegevens, zoals ons Bedrijfsprocessensysteem, het Incidentenregister en het Extern Verwijzingsregister (EVR), dat wordt beheerd door CIS.

Uitleg over de vastlegging van uw gegevens bij CIS en hoe u CIS kunt verzoeken om inzage of eventueel aanpassing van uw persoonlijke registratie, kunt u vinden op de website van CIS en in het CIS privacyreglement.

Met bedrijven en verenigingen waar we mee samenwerken

Er zijn verschillende andere manieren waarop wij samenwerken met organisaties. Bedrijven en verenigingen kunnen bijvoorbeeld afspraken met ons maken over een collectieve korting op onze verzekeringen voor hun werknemers en leden. Of wij bieden onze klanten een gratis cursus of ander voordeel bij een organisatie aan, zoals bijvoorbeeld een EHBO-cursus. Om te controleren of u terecht gebruik maakt van zo’n (collectieve) aanbieding, delen wij gegevens met die bedrijven of verenigingen.

Met andere organisaties op uw verzoek of met uw toestemming

Op uw verzoek en/of met uw toestemming delen wij ook gegevens met andere organisaties. Wij geven dan alleen gegevens door die nodig zijn of waarvoor u toestemming hebt gegeven. Bijvoorbeeld in het geval waarin u een beroep doet op uw recht op dataportabiliteit. Dit is uw recht om gegevens die u aan ons hebt gegeven, door te geven aan een andere organisatie.

Met onderzoekers

Soms werkt Univé mee aan onderzoeken van bijvoorbeeld universiteiten, overheid of andere instellingen of samenwerkingsverbanden. Als daarbij persoonsgegevens worden gebruikt moeten de onderzoekers voldoen aan strenge eisen ten aanzien van geheimhouding en beveiliging. De resultaten van de onderzoeken zijn anoniem.

Met onze klanten wanneer zij het eigen risico naar u over moeten maken

Als u van een zakelijke klant van ons schadevergoeding ontvangt uit zijn Univé Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven, dan moet onze klant soms een deel van de schade zelf betalen; het zogenaamde eigen risico. Om onze klant in de gelegenheid te stellen dit bedrag aan u over te maken, delen wij uw betaalgegevens met hem.

Voor het delen van gegevens met andere bedrijven of instanties geldt verder:

Wij vragen alleen uw gezondheidsgegevens op als u ons daarvoor expliciet toestemming hebt gegeven. Wij vragen u in dat geval een machtiging te ondertekenen.

Als uw gegevens worden doorgegeven aan ontvangers in landen buiten de Europese Economische Ruimte, zullen wij er voor zorgen dat de gegevens adequaat beschermd zijn. Zo nodig zullen wij daarvoor afspraken maken met deze ontvangers.

Energie van de Boer

Voor Energie van de Boer werken wij samen met Greenchoice. Univé helpt agrarische en andere zakelijke klanten om hun dak van asbest te vervangen door een nieuw dak met zonnepanelen. De hiermee opgewekte energie wordt door Greenchoice terug geleverd aan onze klanten. Wij gebruiken uw gegevens om u per e-mail of telefonisch of post aanbiedingen te doen voor de levering van energie door Greenchoice. Hiervoor vragen we u vooraf toestemming. U kunt uw toestemming te allen tijde weer intrekken.

Als u gebruik maakt van Energie van de Boer, ontvangen wij van Greenchoice bericht als u klant bent geworden of hebt opgezegd, met de reden van opzegging. Wij gebruiken deze gegevens om het resultaat van Energie van de Boer te kunnen analyseren, om u gericht te kunnen benaderen en om onze producten en diensten te ontwikkelen. Wij ontvangen geen gegevens over uw energieverbruik.

Voor de gegevensverwerking voor het telefonisch benaderen van Univé-klanten om ze te interesseren voor Energie van de Boer en het doen van een persoonlijk aanbod voor een energiecontract met Greenchoice, zijn Univé en Greenchoice gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijke.

Meer informatie over uw privacyrechten vindt u verderop in deze privacyverklaring. Wilt u meer weten over de verwerking van uw persoonsgegevens en uw privacyrechten bij Greenchoice, raadpleeg dan de privacyverklaring van Greenchoice.

Hypotheekadvies en -bemiddeling

Voor hypotheekadvies en -bemiddeling en het verlenen van nazorg werken wij samen met Vereniging Eigen Huis en haar 100% dochter Eigen Huis Hypotheekadvies. Univé maakt hierbij gebruik van IT-systemen en administratieve processen van Vereniging Eigen Huis, waaronder De Hypotheekwacht. Univé en Vereniging Eigen Huis zijn gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van uw gegevens voor:

  • het aangaan en uitvoeren van de (bemiddelings)overeenkomst met u, waaronder het bemiddelen bij de totstandkoming van een overeenkomst van geldlening;
  • relatiebeheer, waaronder het beantwoorden van vragen, het vastleggen van contractuele afspraken en het innen van vorderingen;
  • het uitvoeren van marketingactiviteiten en loyaliteitsprogramma’s.

Vereniging Eigen Huis gebruikt uw gegevens ook voor het benodigde lidmaatschap voor het gebruik van De Hypotheekwacht. In het privacystatement van Vereniging Eigen Huis kunt u meer lezen over de wijze waarop Vereniging Eigen Huis uw persoonsgegevens verwerkt en hoe u uw privacyrechten kunt uitoefenen. Meer informatie over uw privacyrechten bij Univé vindt u verderop in deze privacyverklaring.

Facebook Custom Audience

Via Facebook Custom Audience kan Univé gericht reclame maken voor haar producten en diensten op de tijdlijn van een gebruiker. Univé uploadt een bestand met e-mailadressen in de advertising tool van Facebook. Facebook matcht vervolgens de geüploade gegevens, in gehashte vorm, met de beschikbare gegevens op het platform. Indien u bij Facebook bekend bent met datzelfde e-mailadres, wordt u gekoppeld aan een campagne die specifiek gericht is op de geselecteerde Facebook-gebruikers. U krijgt dan vervolgens in uw feed de advertentie van Univé te zien. De advertenties van Univé hebben betrekking op producten en diensten die vergelijkbaar zijn met producten en diensten waarvoor u van Univé klant bent.

De verwerking van enige persoonsgegevens die voortvloeit uit marketingactiviteiten op sociale media is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van Univé, namelijk direct marketing.

Voor het uploaden van de e-mailadressen van het beoogde publiek, de matching, en de daaropvolgende weergave van de reclame, zijn Univé en Facebook gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijke. Als u niet (meer) wil dat Univé uw gehashte e-mailadres met Facebook deelt, kunt u daartegen te allen tijde bezwaar maken. Ook kunt u, wanneer u een Univé advertentie tegenkomt op uw feed, bij Facebook aangeven dat u geen advertenties van Univé meer wil zien. Meer informatie over uw privacyrechten vindt u verderop in deze privacyverklaring. Wilt u meer weten over de verwerking van uw persoonsgegevens en uw privacyrechten bij Facebook, raadpleeg dan de privacyverklaring van Facebook.

Hoe zorgen we dat uw persoonsgegevens bij ons veilig zijn?

Wij hebben een streng (informatie)beveiligings- beleid om ervoor te zorgen dat uw gegevens bij ons veilig zijn. Onze toegangssystemen, computernetwerken en gebouwen worden daardoor goed beveiligd. Een speciaal team medewerkers ziet erop toe dat het (informatie)beveiligingsbeleid wordt nageleefd. Als er toch iets mis gaat en er ontstaat een datalek, dan lossen we dat op en nemen wij maatregelen om herhaling tegen te gaan. Ook registreren wij al onze datalekken. Ernstige datalekken melden wij ook aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Als dat nodig is, krijgt u persoonlijk bericht dat er een datalek is geweest. Al onze medewerkers hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. Ook hebben ze een eed of belofte afgelegd waarin ze beloven geheim te zullen houden wat aan hen is toevertrouwd. Alleen medewerkers voor wie dit nodig kan zijn voor hun werk, hebben toegang tot uw gegevens.

Beveiligd mailen

Wanneer wij gevoelige informatie via e-mail versturen, zoals gegevens over gezondheid, dan maken wij daarvoor gebruik van Zivver. Daarmee wordt de mail beveiligd verstuurd.

Vragen over uw gegevens, uw gegevens inzien, aanpassen en laten verwijderen

Voor vragen over uw gegevens kunt u terecht bij uw Regionale Univé-kantoor. Veel gegevens kunt u ook al vinden op Mijn Univé of Mijn ZEKUR zorg. Wij verstrekken geen gegevens over u, uw gezondheid, declaraties of schade via de telefoon of via e-mail, zonder dat wij zeker weten dat wij u persoonlijk aan de telefoon hebben, of dat de e-mail echt van uw e-mailadres afkomstig is. Als u anderen toestemming wilt geven om uw (verzekerings)zaken af te handelen, dan willen wij zeker weten dat u deze persoon daarvoor toestemming hebt gegeven. Soms vragen wij om een ondertekende machtiging. Zo kunnen wij misbruik van uw gegevens voorkomen.

Uw rechten

U hebt een aantal belangrijke rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens:

Recht op inzage van uw gegevens

Dit is uw recht om te weten welke gegevens wij van u hebben vastgelegd om te controleren of deze juist en volledig zijn. Veel gegevens kunt u terugvinden in Mijn Unive of Mijn ZEKUR zorg. Sommige gegevens kunt u daar ook aanpassen of verwijderen. Om inzage te krijgen in uw gegevens kunt u gebruik maken van het webformulier ‘Uw privacyrechten’. U vindt dit formulier op onze website. U kunt ook uw Regionale Univé-kantoor vragen dit formulier met u in te vullen.

Recht op aanpassing van uw gegevens

Dit is uw recht om uw gegevens zelf aan te passen of door ons te laten aanpassen als u van mening bent dat uw gegevens niet juist of niet volledig zijn vastgelegd. U kunt uw gegevens wijzigen in Mijn Univé of via uw Regionale Univé-kantoor. U kunt ook een beroep doen op dit recht door een e-mail te sturen naar privacy@unive.nl. Soms kunnen of mogen wij geen wijzigingen of verwijderingen doorvoeren. Bijvoorbeeld als dat in strijd met de wet is of als we de gegevens nog nodig hebben.

Recht op verwijdering van uw gegevens

Dit is uw recht om uw gegevens door ons te laten verwijderen. Dit is niet altijd mogelijk omdat er vaak (wettelijke) bewaartermijnen gelden. Als u uw gegevens wilt laten verwijderen, kunt u gebruik maken van het webformulier ‘Uw privacyrechten’. U vindt dit formulier op onze website. U kunt ook uw Regionale Univé-kantoor vragen het formulier met u in te vullen.

Recht op overdracht van gegevens (dataportabiliteit)

Dit is uw recht om uw gegevens, die u aan ons hebt gegeven, in digitale vorm over te dragen aan een andere organisatie. Een verzoek om overdracht van uw gegevens kunt u indienen door een e-mail te sturen naar privacy@unive.nl.

Identificatie

Als u vraagt om uw gegevens in te mogen zien, aan te passen, te verwijderen of over te dragen aan een andere verzekeraar, dan willen we zeker weten dat het verzoek echt van u komt. Dit is belangrijk om uw privacy te kunnen waarborgen. Wij vragen u daarom altijd om gegevens waaruit blijkt wie u bent. Als hiervoor een kopie van uw legitimatiebewijs nodig is, wordt dit na afhandeling van uw verzoek direct verwijderd.

Bezwaar maken

U kunt bezwaar maken tegen manieren waarop wij u commercieel benaderen, bijvoorbeeld tegen het ontvangen van commerciële aanbiedingen of nieuwsbrieven van Univé. Als u een aanbieding of nieuwsbrief per e-mail hebt ontvangen, dan kunt u zich hiervoor uitschrijven via de afmeldlink in de e-mail of u past uw contactvoorkeuren aan in Mijn Univé. U kunt ook bezwaar maken met het webformulier ‘Uw privacyrechten’ op onze website. Bij ZEKUR kunt u zich voor nieuwsbrieven en commerciële acties ook uitschrijven op de webpagina zekur.nl/uitschrijven.

Ook kunt u bezwaar maken tegen telefonische belacties en deelname aan klanttevredenheidsonderzoeken van Univé. Daarnaast kunt u bezwaar maken tegen dat Univé uw persoonsgegevens gebruikt om te analyseren en profileren voor marketing- en verkoopactiviteiten.

U maakt hiertegen bezwaar met het webformulier ‘Uw privacyrechten’ op onze website. Verder kunt u bezwaar maken tegen de manier waarop wij uw gegevens gebruiken wanneer u in een bijzondere situatie verkeert. U wilt dan misschien dat uw persoonsgegevens alleen worden gebruikt om een (verzekerings)overeenkomst te sluiten, om uw schade af te handelen of omdat het wettelijke verplicht is. U kunt er dan bezwaar tegen maken dat wij de gegevens voor andere doelen gebruiken. U maakt bezwaar door een e-mail te sturen naar privacy@unive.nl. U kunt uw bezwaar ook doorgeven aan uw Regionale Univé-kantoor.

Toestemming

Wanneer u ons toestemming hebt gegeven voor de verwerking van bepaalde persoonsgegevens, dan kunt u deze toestemming altijd weer intrekken. U kunt dit doen door dit door te geven aan uw Regionale Univé-kantoor of door een e-mail te sturen naar privacy@unive.nl.

Vragen en klachten over privacy

Wilt u meer weten over uw rechten of over hoe wij omgaan met uw privacy? Hebt u andere vragen over uw privacy of hebt u klachten over de manier waarop wij omgaan met uw persoonsgegevens? Neem dan contact op met uw Regionale Univé-kantoor of rechtstreeks met onze Functionaris Gegevensbescherming op privacy@unive.nl. Per post mag natuurlijk ook. Het adres is Postbus 15, 9400 AA, Assen.

Als u niet tevreden bent over de behandeling van uw klacht, dan kunt u hierover contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens via autoriteitpersoonsgegevens.nl. U kunt uw klacht ook voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), Postbus 93257, 2509 AG, Den Haag. U kunt hen ook bellen via 070 333 8 999 of contact zoeken via kifid.nl. U kunt uw klacht ook voorleggen aan de rechter.

We passen de privacyverklaring aan

Er gebeurt veel op het gebied van privacy en het gebruik van data. En de regelgeving verandert ook voortdurend. Wij passen deze privacyverklaring daarom geregeld aan zodat de manier waarop wij omgaan met uw gegevens steeds duidelijk is. Dit doen wij ook als er bijvoorbeeld iets verandert in onze bedrijfsactiviteiten. Bekijk daarom geregeld deze privacyverklaring opnieuw als u onze website bezoekt. Zo weet u altijd wat u van Univé kunt verwachten. Deze versie is van april 2022.

Univé Groep 
Coöperatie Univé U.A. 
Jan Bommerstraat 4 
9402 NR Assen 

Privacyverklaring Veilig op Weg

Wie zijn wij?

Univé is een coöperatie en we staan dichtbij onze leden. We bieden de zekerheid van elkaar helpen. Al sinds 1794 helpen we risico's te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat echt nodig is. Onder de naam Univé werken verschillende bedrijven en stichtingen samen. Univé bestaat uit de Univé Groep met locaties in Zwolle en Assen, en acht zelfstandige Regionale Univé-kantoren. We zijn actief als verzekeraar, bemiddelaar in verzekeringen of als dienstverlener van andere (financiële) diensten. 

Wij vinden het belangrijk dat uw gegevens bij al deze bedrijven in even goede handen zijn. Daarom hebben wij voor deze bedrijven één privacybeleid vastgesteld. Zo houden al onze bedrijven zich aan dezelfde regels voor het omgaan met persoonsgegevens en voldoen we allemaal aan dezelfde strenge beveiligingseisen. 

Veilig op Weg is een gratis aanvullende dekking op uw autoverzekering. Door het installeren van de Univé App en het activeren van de dekking Veilig op Weg, meet de app uw rijgedrag. In deze privacyverklaring voor Veilig op Weg leest u wat voor gegevens wij van u verwerken, hoe wij daarmee omgaan en wat u van ons mag verwachten.  

Waarvoor gebruikt Univé uw persoonsgegevens? 

Univé verzamelt en verwerkt de data en persoonsgegevens uit de Veilig op Weg App om uw ritscore te bepalen en u inzicht te geven in uw rijgedrag. Deze data wordt ook gebruikt om Veilig op Weg te analyseren en te verbeteren, nieuwe proposities op het gebied van mobiliteit te ontwikkelen en de verkeersveiligheid te verbeteren.  
Univé gebruikt de gegevens voor de volgende specifieke doeleinden: 

  • om u de mogelijkheid te bieden om gebruik te maken van de App en Univé Veilig op Weg; 
  • om ritscores op te bouwen zal Univé het rijgedrag detecteren en de locatie gebruiken; 
  • om correcte informatie te verstrekken over de App; 
  • om te kunnen reageren op uw reacties en problemen; 
  • voor data analyses en productverbetering; 
  • om een beoordeling te maken van de schaderisico’s van autoverzekeringen van Univé (niet voor het uitsluiten van klanten of fraudeonderzoek);  
  • om de verdiende korting van klanten te berekenen en het uitkeren van een premierestitutie bij goed rijgedrag;  
  • om inzichten te delen met de gebruiker in de vorm van advies om het rijgedrag te verbeteren; 
  • om wetenschappelijk onderzoek en statistisch onderzoek te doen die helpen om de verkeersveiligheid te verbeteren en deze geanonimiseerde data te delen met relevante instanties die de verkeersveiligheid bevorderen (dit betreft geen individuele klantgegevens); 
  • om try-before-you-buy klanten voor acquisitie te mogen benaderen.  

Univé verzamelt alleen persoonlijke informatie die juist en van toepassing  en is beperkt tot informatie die bijdraagt aan bovenstaande doeleinden.  

Gevolgen niet volledig verstrekken van persoonsgegevens 

Hebben wij bij het aangaan of gedurende de uitvoering van de aanvullende dekking Veilig op Weg niet de benodigde persoonsgegevens van u ontvangen? Dan kan de app Veilig op Weg mogelijk uw rijgedrag niet meten waardoor er geen ritscores en korting kan worden bepaald. Dit kan leiden tot het niet sluiten van de overeenkomst of het niet (volledig) kunnen uitvoeren van de overeenkomst. 

Voor onze eigen marketingdoeleinden 

Wij gebruiken uw persoonsgegevens ook om onze overige mobiliteitsproducten en -diensten bij u onder de aandacht te brengen en aan u te verkopen. Wij gebruiken uw persoonsgegevens bijvoorbeeld om:  

  • uw behoeften en voorkeuren in kaart te brengen; 
  • Veilig op Weg te verbeteren en beter op uw behoeften aan te laten sluiten; 
  • u te informeren over onze producten en diensten op het gebied van mobiliteit en daarvoor aanbiedingen te doen; 
  • marktonderzoek te doen om de verkeersveiligheid te verbeteren. 

Welke persoonsgegevens gebruiken we? En hoe lang bewaren we ze? 

Wij leggen alleen gegevens vast die we echt nodig hebben. We bewaren uw gegevens niet langer dan nodig voor de doelen waarvoor we de gegevens verzamelen. Dit is vastgelegd in ons archiefbeleid. De data uit de app Veilig op Weg en de financiële gegevens (zoals de korting die u heeft ontvangen) bewaren wij 7 jaar. Na deze periode wordt de data losgekoppeld van uw identificerende gegevens (geanonimiseerd).  De gegevens blijven wel bewaard en kunnen voor statistische analyse worden gebruikt. De gegevens zijn dan niet meer naar u te herleiden. Univé kan nog wel het kortingspercentage dat u per kwartaal heeft behaald zien, maar niet meer waarom.  

Univé werkt voor Veilig op Weg samen met een bedrijf dat zicht richt op kunstmatige intelligentie en datascience. In opdracht van Univé verzamelt dit bedrijf de data uit de app ten aanzien van de bewegingen van uw telefoon. Op basis van de sensordata worden de ritten van de gebruiker afgeleid. Aansluitend krijgt Univé alleen de rijdata en sensordata die betrekking heeft op de afgeleide ritten voor analyse. Het bedrijf verwijdert de data na 9 weken. Voor dit bedrijf is deze data is niet herleidbaar tot Univé-klanten. In de systemen van Univé worden de data pas gekoppeld aan uw klantgegevens.  

In de App Veilig op Weg vindt u uw ritgegevens, ritscores, kwartaalscores, kortingspercentages en een indicatie van de korting van de afgelopen maanden. Na deze periode ziet u alleen de totaalscore van de voorgaande kwartalen. 

Data van deelnemers aan try-before-you-buy bewaren wij 6 maanden. Dit doen we om (indien er toestemming is verleend) deelnemers te kunnen benaderen om de dekking af te sluiten.  

Contactgegevens 

Gegevens die we nodig hebben om contact met u op te nemen, bijvoorbeeld: 

  • naam; 
  • adres; 
  • (aanspreek)titel; 
  • Telefoonnummer; 
  • e-mailadres; 
  • eventueel bewindvoerder of gemachtigde. 

Appdata 

Met het activeren van Veilig op Weg geeft u Univé toegang tot de sensordata van uw telefoon. De app verzamelt informatie over het gebruik van de app. Bijvoorbeeld hoeveel gebruikers de Univé App gedownload hebben, of de app goed werkt en of gebruikers notificaties hebben gekregen.  

Sensordata 

Dit is de data die wij nodig hebben om uw rijgedrag te kunnen bepalen. Deze data zijn: 

  • de data van de accelerometer (versnellingsmeter) van uw telefoon; 
  • de data van de gyroscoop (bewegingssensor) van uw telefoon; 
  • de locatiegegevens (gps) van uw telefoon. 

Rijgedrag of rijdata 

Dit is de data over uw ritten die we halen uit de sensordata van uw telefoon. U kunt hierbij denken aan: 

  • de snelheid waarmee u rijdt; 
  • de plaats waar u op enig tijdstip bent; 
  • de versnelling die u ondervindt bij optrekken en remmen; 
  • telefoongebruik gedurende een rit (bellen en het aanraken van het touchscreen). 

Hoe werkt het registreren van mijn ritten via de Veilig op Weg App precies?  

De app verzamelt alle data ten aanzien van de bewegingen van uw telefoon (locatiegegevens, accelerometer en gyroscoop van uw telefoon). Op basis van de sensordata worden door een algoritme de autoritten van de gebruiker afgeleid. Univé gebruikt dus alleen de rijdata en sensordata die betrekking hebben op een autorit. Als op basis van het algoritme van de sensordata afgeleid wordt dat u loopt, fietst of met een bus rijdt dan worden deze gegevens uit de data gefilterd, niet opgeslagen en buiten de ritgegevens gehouden. Het kan heel soms voorkomen dat hierdoor een rit met uw auto niet gedetecteerd wordt als een autorit, maar als bijvoorbeeld lopen of fietsen. Andersom kan heel soms lopen of fietsen worden gezien als autorit.  

Wanneer u vindt dat een rit verkeerd geregistreerd is, dan kunt u de rit in de App verwijderen. De (persoons-)gegevens van deze rit worden dan ook verwijderd.  

Profilering  

Wij kunnen de persoonsgegevens die we van u ontvangen en data uit de Veilig op Weg app (appdata, sensordata en rijgedrag) combineren om voorspellingen te doen. Op basis van deze analyses of voorspellingen delen wij personen in categorieën (profielen). Dit heet profilering. Hiermee kan Univé bijvoorbeeld inzichten krijgen of gebruikers van de app Veilig op Weg minder schadelast hebben dan niet-gebruikers van de app. Ook kan Univé berichten naar de gebruiker sturen met tips om schade risico’s te beperken. 

Met wie delen we persoonsgegevens?  

Wij wisselen uw gegevens alleen met anderen uit als dit nodig is voor onze dienstverlening of als we hiertoe verplicht zijn. Wij houden ons dan aan de regels die gelden voor het delen van persoonsgegevens. Hieronder ziet u met wie wij persoonsgegevens kunnen delen. 

Met dienstverleners die voor Univé werken  

Univé schakelt soms bedrijven in om ons te helpen bij onze dienstverlening. Bijvoorbeeld voor IT dienstverlening of voor de verkoop en het onder de aandacht brengen van onze producten. Wij delen dan alleen de persoonsgegevens die nodig zijn voor de opdracht. 

Met bedrijven die uw gegevens in onze opdracht verwerken, spreken wij af dat zij op een zelfde manier met uw gegevens omgaan als wij. En Univé blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen. 

Met andere bedrijven als dat nodig is voor onze dienstverlening 

Er zijn ook andere situaties waarin wij persoonsgegevens delen met bedrijven als dat nodig is voor onze dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan banken of postbezorgers. Wij delen dan alleen die gegevens die de dienstverlener nodig heeft om zijn werkzaamheden uit te kunnen voeren. Deze bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens. 

Met de overheid 

Univé geeft uw persoonsgegevens alleen door aan overheidsinstanties als wij daartoe wettelijk verplicht zijn. Bijvoorbeeld wanneer u een ongeluk heeft en de politie uw rijdata van de Veilig op Weg App voor onderzoek nodig heeft.  

Overheidsinstanties waaraan wij persoonsgegevens verstrekken zijn algemene en bijzondere opsporingsinstanties (zoals politie en justitie), de Belastingdienst of toezichthouders (zoals De Nederlandsche Bank, Autoriteit Financiële Markten). Deze partijen moeten ons bovendien expliciet om uw gegevens gevraagd hebben, behalve bij fraude of misbruik van Univé-diensten. In dat geval doen we actief aangifte bij de politie en justitie en geven we persoonsgegevens door die te maken hebben met de fraude. 

Als u schade meldt, legt Univé die melding en de gegevens van de personen die bij de schade betrokken waren, zoals getuigen en tegenpartij(en), vast in het Centraal Informatie Systeem (CIS) van de Nederlandse verzekeraars. Ook andere verzekeraars kunnen deze melding zien. Verzekeraars kunnen hiermee de betrouwbaarheid van claims beoordelen en fraude tegengaan. 

Met organisaties waar we mee samenwerken 

Er zijn verschillende andere manieren waarop wij samenwerken met organisaties. Organisaties kunnen bijvoorbeeld afspraken met ons maken over het verbeteren van de verkeersveiligheid. Met deze organisaties kan Univé geanonimiseerde data delen die inzichten geven om de verkeersveiligheid te verbeteren.  

Met andere organisaties op uw verzoek of met uw toestemming 

Op uw verzoek en/of met uw toestemming delen wij ook gegevens met andere organisaties. Wij geven dan alleen gegevens door die nodig zijn of waarvoor u toestemming hebt gegeven. Bijvoorbeeld in het geval waarin u een beroep doet op uw recht op dataportabiliteit. 
Dit is uw recht om gegevens die u aan ons heeft gegeven, door te geven aan een andere organisatie. 

Met onderzoekers 

Soms werkt Univé mee aan onderzoeken van bijvoorbeeld universiteiten, overheid of andere instellingen of samenwerkingsverbanden. Als daarbij persoonsgegevens worden gebruikt moeten de onderzoekers voldoen aan strenge eisen. De resultaten van de onderzoeken zijn anoniem 

Voor het delen van gegevens met andere bedrijven of instanties geldt verder: 

Als uw gegevens worden doorgegeven aan ontvangers in landen buiten de Europese Economische Ruimte, zullen wij er voor zorgen dat de gegevens adequaat beschermd zijn. Zo nodig zullen wij daarvoor afspraken maken met deze ontvangers. 

Hoe zorgen we dat uw persoonsgegevens bij ons veilig zijn? 

Wij hebben een streng (informatie)beveiligings-beleid om ervoor te zorgen dat uw gegevens bij ons veilig zijn. Onze toegangssystemen, computernetwerken en gebouwen worden daardoor goed beveiligd. Een speciaal team medewerkers ziet erop toe dat het (informatie)beveiligingsbeleid wordt nageleefd. Als er toch iets misgaat en er ontstaat een datalek, dan lossen we dat op en nemen wij maatregelen om herhaling tegen te gaan. Ook registreren wij al onze data- lekken. Ernstige datalekken melden wij ook aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Als dat nodig is, krijgt u persoonlijk bericht dat er een data- lek is geweest. Al onze medewerkers hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. Ook hebben ze een eed of belofte afgelegd waarin ze beloven geheim te zullen houden wat aan hen is toevertrouwd. Medewerkers kunnen alleen die gegevens (in)zien die zij nodig hebben voor hun werk. In bijzondere situaties kunt u ons vragen om extra beveiligingsmaatregelen voor uw persoonsgegevens, bijvoorbeeld omdat u een publieke functie heeft of als u verblijft in een Blijf-van-mijn-lijf-huis. Geef dat dan door aan uw Regionale Univé-kantoor of via privacy@unive.nl. 

Vragen over uw gegevens, uw gegevens inzien, aanpassen en laten verwijderen  

Voor vragen over uw gegevens kunt u terecht bij uw Regionale Univé-kantoor. Veel gegevens kunt u ook al vinden op Mijn Univé. Wij verstrekken geen gegevens over u, uw gezondheid, declaraties of schade via de telefoon of via e-mail, zonder dat wij zeker weten dat wij u persoonlijk aan de telefoon hebben, of dat de e-mail echt van uw e-mailadres afkomstig is. Als u anderen toestemming wilt geven om uw (verzekerings-)zaken af te handelen, dan willen wij zeker weten dat u deze persoon daarvoor toestemming heeft gegeven. Soms vragen wij om een ondertekende machtiging. Zo kunnen wij misbruik van uw gegevens voorkomen. 

Beroep op uw rechten 

U heeft een aantal belangrijke rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens, zoals het recht op inzage, aanpassing, overdracht of verwijdering van uw gegevens.  

Recht op inzage van uw gegevens 

Dit is uw recht om te weten welke gegevens wij van u hebben vastgelegd. Veel gegevens kunt u terugvinden in Mijn Univé. Sommige gegevens kunt u daar ook aanpassen of verwijderen. U kunt gebruikmaken van uw recht op inzage via dit formulier. Om inzage te krijgen in uw gegevens kunt u gebruik maken van het webformulier 'Uw privacyrechten'. U vindt dit formulier op onze website. U kunt ook uw Regionale Univé-kantoor vragen dit formulier met u in te vullen. 

Recht op aanpassing van uw gegevens  

Dit is uw recht om uw gegevens zelf aan te passen of door ons te laten aanpassen als u van mening bent dat uw gegevens niet juist zijn vastgelegd. U kunt uw gegevens wijzigen in Mijn Univé of via uw Regionale Univé-kantoor. Soms kunnen of mogen wij geen wijzigingen of verwijderingen doorvoeren. Bijvoorbeeld als dat in strijd met de wet is. 

Recht op verwijdering van uw gegevens  

Dit is uw recht om uw gegevens uit de Veilig op Weg app door ons te laten verwijderen. Dit is niet altijd mogelijk omdat er vaak (wettelijke) bewaartermijnen gelden. Als u de App wilt behouden, maar de verzameling van uw real-time locatiegegevens wilt stopzetten, kunt u dat doen via de besturingsinstellingen van uw mobiele telefoon. Wanneer u de app verwijdert of de verzameling van uw locatiegegevens en sensordata stop zet, blijven de scores in de App zichtbaar. Wanneer u na 10 weken de App niet meer actief gebruikt (toegang tot uw locatiegegevens, accelerometer en gyroscoop van uw telefoon) dan stopt Univé de dekking Veilig op Weg automatisch.  
Als u uw gegevens wilt laten verwijderen, kunt u gebruik maken van het webformulier 'Uw privacyrechten'. U vindt dit formulier op onze website. U kunt ook uw Regionale Univé-kantoor vragen het formulier met u in te vullen. 

Recht op overdracht van gegevens (dataportabiliteit) 

Een verzoek om overdracht van uw gegevens kunt u indienen door een mail te sturen naar privacy@unive.nl.  

U kunt uw Regionale Univé-kantoor ook vragen om de overdracht van uw gegevens. 

Identificatie 

Als u vraagt om uw gegevens in te mogen zien, aan te passen, te verwijderen of over te dragen aan een andere verzekeraar, willen we zeker weten dat het verzoek echt van u komt. Dat is belangrijk om uw privacy te kunnen waarborgen. Wij vragen u daarom altijd om gegevens waaruit blijkt wie u bent. Als hiervoor een kopie van uw legitimatiebewijs nodig is, wordt dit na afhandeling van uw verzoek direct verwijderd. 

Bezwaar maken 

U kunt bezwaar maken tegen manieren waarop wij u benaderen, bijvoorbeeld tegen het ontvangen van commerciële aanbiedingen of nieuwsbrieven van Univé. Als u een aanbieding of nieuwsbrief per e-mail heeft ontvangen, dan kunt u zich hiervoor uitschrijven via de afmeld- link in de e-mail. Of u maakt bezwaar met het webformulier ‘Uw privacyrechten’ op onze website.  

Ook kunt u bezwaar maken tegen telefonische belacties en deelname aan klanttevredenheids- onderzoeken van Univé en tegen dat Univé uw persoonsgegevens gebruikt om te analyseren en profileren voor marketing- en verkoopactiviteiten. U maakt bezwaar met het webformulier ‘Uw privacyrechten’ op onze website. 

Verder kunt u bezwaar maken tegen de manier waarop wij uw gegevens gebruiken wanneer u in een bijzondere situatie verkeert. U wilt dan misschien dat uw persoonsgegevens alleen worden gebruikt om een (verzekerings-)overeenkomst te sluiten, om uw schade af te handelen of omdat het wettelijke verplicht is. U kunt er dan bezwaar tegen maken dat wij de gegevens voor andere doelen gebruiken. U maakt bezwaar door een e-mail te sturen naar privacy@unive.nl. U kunt uw bezwaar ook doorgeven aan uw Regionale Univé-kantoor. 

Toestemming intrekken 

Wanneer u ons toestemming hebt gegeven voor de verwerking van bepaalde persoonsgegevens, dan kunt u deze toestemming altijd weer intrekken. U kunt dit doen door contract op te nemen met uw Regionale Univé-kantoor of door een e-mail te sturen naar privacy@unive.nl. 

Vragen en klachten over privacy 

Wilt u meer weten over uw rechten of over hoe wij omgaan met uw privacy? Hebt u andere vragen over uw privacy of heeft u klachten over de manier waarop wij omgaan met uw persoonsgegevens? Neem dan contact op met uw Regionale Univé-kantoor of rechtstreeks met onze Functionaris Gegevensbescherming op privacy@unive.nl. Per post mag natuurlijk ook. Het adres is Postbus 15, 9400 AA, Assen. 

Als u niet tevreden bent over de behandeling van uw klacht, dan kunt u hierover contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens via  www.autoriteitpersoonsgegevens.nl. 

U kunt uw klacht ook voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), postbus 93257, 2509 AG, Den Haag. U kunt hen ook bellen via 070 333 8999 of contact zoeken via kifid.nl. U kunt uw klacht ook voor leggen aan de rechter. 

We passen de privacyverklaring aan 

Er gebeurt veel op het gebied van privacy en het gebruik van data. En de regelgeving verandert ook voortdurend. Wij passen deze privacyverklaring daarom geregeld aan zodat de manier waarop wij omgaan met uw gegevens steeds duidelijk is. Dit doen wij ook als er bijvoorbeeld iets verandert in onze bedrijfsactiviteiten. Bekijk daarom geregeld deze privacyverklaring opnieuw als u onze website bezoekt. Zo weet u altijd wat u van Univé kunt verwachten. Deze versie is van februari 2022. 

Univé Groep 
Coöperatie Univé U.A. 
Jan Bommerstraat 4 
9402 NR Assen