Veelgestelde vragen overzicht
Heeft u vragen over uw verzekeringen of over het melden van schade? Kies hieronder in welk thema uw vraag valt en krijg gemakkelijk antwoord op uw vraag.
Veelgestelde vragen over Mijn Univé
Nee, je hoeft geen Mijn Univé aan te maken Die is voor schadeverzekeringen. Je zorgverzekering kun je inzien in Mijn Univé Zorg. Hier log je in met DigiD.
Wanneer je een account aanmaakt en kiest voor 'Identificeren zonder iDIN', ontvang je een bevestigingsmail met een activeringslink om je account te activeren. Heb je deze niet ontvangen? Controleer dan eerst je spambox in je e-mailaccount. Als de mail ook niet hierin staat, heb je mogelijk je e-mailadres verkeerd gespeld. Maak dan opnieuw een account.
Lukt het ook dan niet om je account te activeren? Neem dan contact op met onze Klantenservice.
Je inlognaam voor Mijn Univé is het e-mailadres waarmee je bij ons bekend bent. Weet je niet meer welk e-mailadres dat is? Neem dan contact op met onze Klantenservice.
Om in te loggen voor je zorgverzekering heb je een DigiD nodig. Dit kun je aanvragen bij een aantal Nederlandse gemeenten. Lees meer op digid.nl.
Ja, dat kan. Je kunt In Mijn Univé Zorg je adres wijzigen voor je zorgverzekering onder het kopje ‘Mijn Gegevens.’
Ja, je kunt je zorgverzekeringskosten bij Univé online declareren via Mijn Univé Zorg en de Univé app. Je kunt je declaraties ook online inzien.
In Mijn Univé vind je geen verzekeringen van ZEKUR. Hiervoor kun je terecht bij de klantenservice van ZEKUR.
Wanneer je een account aanmaakt en kiest voor 'Identificeren zonder iDIN', ontvang je een bevestigingsmail met een activeringslink om je account te activeren. Voor de veiligheid sturen we een e-mail naar het door jou opgegeven e-mailadres. Door in de mail op de activeringslink te klikken, activeer je je Mijn Univé-account.
Alleen de hoofdverzekerde van de zorgverzekering kan in Mijn Univé Zorg gezinsleden toevoegen of wijzigingen doorvoeren. Ook facturen en post gaan naar de hoofdverzekerde.
In Mijn Univé en Mijn Univé Zorg kun je op een veilige manier online je verzekeringen bekijken. Tot Mijn Univé Zorg heb je alleen toegang als je een Univé zorgverzekering hebt. Hier log je in met DigiD en kun je bijvoorbeeld declaraties indienen.
In Mijn Univé vind je alle andere verzekeringen van Univé. Hier log je in met je e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord. Je kunt hier bijvoorbeeld je verzekeringen wijzigen en schade melden.
Mijn Univé Zorg is een persoonlijke, beschermde online omgeving om alles rondom je Univé-zorgverzekering 24 uur per dag te regelen. Nadat je bent ingelogd met DigiD kun je makkelijk declaraties indienen, berichten bekijken of je verzekering wijzigen.
Als je je wachtwoord vergeten bent, kun je via de link ‘Uw wachtwoord vergeten?’ een nieuw wachtwoord aanvragen. Op het vervolgscherm vul je je e-mailadres in, daarna ontvang je van ons een mail met een link om het wachtwoord te wijzigen. Weet je niet meer welk e-mailadres je hebt gebruikt? Neem dan contact op met onze Klantenservice.
Vanwege veiligheid is de link in de mail 14 dagen geldig. Heb je je account niet binnen die tijd geactiveerd? Maak dan opnieuw een account aan.
Op de beginpagina van Mijn Univé kies je voor ‘Account aanmaken’. Vervolgens kun je kiezen uit twee manieren om een Mijn Univé-account aan te maken;
1. Kies je voor 'Identificeren met iDIN' dan verifieer je jezelf eenvoudig via je eigen bank. Je gegevens zijn hierdoor gelijk bij ons bekend en worden alvast voor je ingevuld. Je hoeft alleen nog maar een wachtwoord aan te maken en je hebt direct toegang tot Mijn Univé.
2. Kies je voor ‘Identificeren zonder iDIN’ dan moet je zelf je persoonlijke gegevens invullen en een wachtwoord aanmaken. Je ontvangt hierna een bevestigingsmail met een activeringslink om je account te activeren. Hierna heb je direct toegang tot Mijn Univé.
Univé vindt beveiliging belangrijk. Wij maken gebruik van het zogenaamde SSL-protocol, hiermee is de lijn tussen je computer of telefoon en de Univé-site goed beveiligd. Hierdoor is het voor anderen nagenoeg onmogelijk om je gegevens te onderscheppen. Zelf kun je ook bijdragen aan de veiligheid. Maak je wachtwoord voor Mijn Univé bijvoorbeeld niet te makkelijk en deel je wachtwoord niet met anderen.
Ja, je krijgt alleen toegang tot Mijn Univé Zorg via DigiD, een erkende en veilige methode. DigiD wordt ook gebruikt door bijvoorbeeld de Belastingdienst en gemeenten. Natuurlijk gaan we zorgvuldig met je gegevens om. Ook voor uw zorgverzekering in Mijn Univé Zorg geldt het privacybeleid van Univé.
Veelgestelde vragen over de Univé App
Je hebt waarschijnlijk geen zorgverzekering van Univé. Je kunt alleen een zorgverzekering van Univé koppelen in de Univé App.
Waarschijnlijk ben je niet ingelogd via de DigiD van de hoofdverzekerde. Maar via die van iemand anders. Zoals een gezinslid. Bij een zorgverzekering zijn gezinsleden namelijk gekoppeld aan de hoofdverzekerde.
Is in de app niet de DigiD van de hoofdverzekerde, maar van een gezinslid gekoppeld? Dan los je dit in twee stappen op:
- Maak de huidige DigiD-koppeling ongedaan. Dat kan in het menu via [Uw gegevens] en vervolgens [Zorggegevens]. Klik onder in dat scherm op de knop 'DigiD ontkoppelen'.
- Koppel de DigiD van de hoofdverzekerde in de app.
Heb je een vraag die hier niet tussen staat? Neem dan contact op met onze Klantenservice. Wij zijn bereikbaar per telefoon, WhatsApp, Facebook en Twitter.
Om veiligheidsredenen mogen apps alleen bestanden op een toestel opslaan wanneer je daar zelf toestemming voor hebt gegeven. Daarom moet je de Univé App eenmalig toegang tot jouw bestanden geven. Zodat de afbeelding van je zorgpas van je zorgverzekering op jouw toestel kan worden opgeslagen.
Nee, dan kun je de Univé App niet installeren. Je hebt minimaal Android versie 6.0 of iOS versie 13.0 nodig om de Univé App te kunnen gebruiken. Je kunt je verzekeringszaken natuurlijk nog wel online regelen via Mijn Univé.
Je kunt de Univé App downloaden via de App Store en via de Play Store.
Bekijk de video hieronder om te zien hoe je de Univé App op je telefoon kan downloaden en installeren.
Om deze inhoud te tonen dient u social media cookies te accepteren.
Veelgestelde vragen over inloggen met extra beveiliging
Heb je een verkeerd telefoonnummer ingesteld voor Veilig Inloggen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.
In Mijn Univé kun je jouw telefoonnummer aanpassen. Dit doe je zo:
- Ga in Mijn Univé naar “Gegevens”.
- Verander je mobiele nummer onder “Inloggegevens”.
Je kunt je telefoonnummer ook aanpassen in de Univé App.
Is je telefoonnummer niet meer actief, maar heb je wel de Univé App? Verander je telefoonnummer dan in de Univé App. Neem contact op met onze Klantenservice als je telefoonnummer niet meer actief is én je de Univé App niet hebt.
Tweestapsverificatie is een extra beveiliging van jouw Mijn Univé account. Het betekent dat je jouw login moet goedkeuren op een tweede plek. Bijvoorbeeld op je mobiel of in een app.
Bij Univé kun je op 2 manieren met tweestapsverificatie inloggen:
- Met je gebruikersnaam en wachtwoord, plus een sms-code op je telefoon.
- Met een QR-code die je scant in de Univé App.
Veelgestelde vragen over iDIN
iDIN is een veilige online identificatie- en inlogmethode die is ontwikkeld door banken. Ook de overheid en verzekeringsmaatschappijen, zoals Univé, maken gebruik van iDIN. De ‘iD’ van iDIN staat voor iDentificeren en de ‘IN’ staat voor INloggen. Want met iDIN kun je veilig en gemakkelijk online identificeren.
Veelgestelde vragen over online afsluiten
Heb je vragen over de wettelijke regelingen rondom verzekeringen? Kijk dan op de website Wijzer in geldzaken. Daar lees je per verzekering waar je op moet letten.