Ga naar inhoud

Veelgestelde vragen overzicht

Heeft u vragen over uw verzekeringen of over het melden van schade? Kies hieronder in welk thema uw vraag valt en krijg gemakkelijk antwoord op uw vraag.

Veelgestelde vragen over Mijn Univé

Nee, je hoeft geen Mijn Univé aan te maken Die is voor schadeverzekeringen. Je zorgverzekering kun je inzien in Mijn Univé Zorg. Hier log je in met DigiD.

Wanneer je een account aanmaakt en kiest voor 'Identificeren zonder iDIN', ontvang je een bevestigingsmail met een activeringslink om je account te activeren. Heb je deze niet ontvangen? Controleer dan eerst je spambox in je e-mailaccount. Als de mail ook niet hierin staat, heb je mogelijk je e-mailadres verkeerd gespeld. Maak dan opnieuw een account.

Lukt het ook dan niet om je account te activeren? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Je inlognaam voor Mijn Univé is het e-mailadres waarmee je bij ons bekend bent. Weet je niet meer welk e-mailadres dat is? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Om in te loggen voor je zorgverzekering heb je een DigiD nodig. Dit kun je aanvragen bij een aantal Nederlandse gemeenten. Lees meer op digid.nl.

Wijzigingen van bijvoorbeeld je e-mailadres of telefoonnummer verwerken we direct en zijn meteen zichtbaar. Wijzig je je adres of een verzekering? Dan moet het systeem deze eerst verwerken, binnen 5 dagen zijn deze wijzigingen zichtbaar.

Je kunt alleen een Mijn Univé-account aanmaken als er verzekeringen op jouw naam staan. Je partner of kind(eren) kunnen geen account maken om de verzekeringen van het gezin in te zien.

Ja, dat kan. Je kunt In Mijn Univé Zorg je adres wijzigen voor je zorgverzekering onder het kopje ‘Mijn Gegevens.’

Ja, je kunt je zorgverzekeringskosten bij Univé online declareren via Mijn Univé Zorg en de Univé app. Je kunt je declaraties ook online inzien.

In Mijn Univé vind je geen verzekeringen van ZEKUR. Hiervoor kun je terecht bij de klantenservice van ZEKUR.

Wanneer je een account aanmaakt en kiest voor 'Identificeren zonder iDIN', ontvang je een bevestigingsmail met een activeringslink om je account te activeren. Voor de veiligheid sturen we een e-mail naar het door jou opgegeven e-mailadres. Door in de mail op de activeringslink te klikken, activeer je je Mijn Univé-account.

Alleen de hoofdverzekerde van de zorgverzekering kan in Mijn Univé Zorg gezinsleden toevoegen of wijzigingen doorvoeren. Ook facturen en post gaan naar de hoofdverzekerde.

In Mijn Univé en Mijn Univé Zorg kun je op een veilige manier online je verzekeringen bekijken. Tot Mijn Univé Zorg heb je alleen toegang als je een Univé zorgverzekering hebt. Hier log je in met DigiD en kun je bijvoorbeeld declaraties indienen.

In Mijn Univé vind je alle andere verzekeringen van Univé. Hier log je in met je e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord. Je kunt hier bijvoorbeeld je verzekeringen wijzigen en schade melden.

Mijn Univé

Mijn Univé is een persoonlijke, beschermde omgeving waar je 24 uur per dag je Univé-verzekeringen kunt inzien en wijzigen. Ook kun je schades melden of bijvoorbeeld een verhuizing of wijziging in je gezinssamenstelling doorgeven.

Mijn Univé Zorg is een persoonlijke, beschermde online omgeving om alles rondom je Univé-zorgverzekering 24 uur per dag te regelen. Nadat je bent ingelogd met DigiD kun je makkelijk declaraties indienen, berichten bekijken of je verzekering wijzigen.

Inloggen Mijn Univé Zorg

Als je je wachtwoord vergeten bent, kun je via de link ‘Uw wachtwoord vergeten?’ een nieuw wachtwoord aanvragen. Op het vervolgscherm vul je je e-mailadres in, daarna ontvang je van ons een mail met een link om het wachtwoord te wijzigen. Weet je niet meer welk e-mailadres je hebt gebruikt? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Vanwege veiligheid is de link in de mail 14 dagen geldig. Heb je je account niet binnen die tijd geactiveerd? Maak dan opnieuw een account aan.

Op de beginpagina van Mijn Univé kies je voor ‘Account aanmaken’. Vervolgens kun je kiezen uit twee manieren om een Mijn Univé-account aan te maken;

1. Kies je voor 'Identificeren met iDIN' dan verifieer je jezelf eenvoudig via je eigen bank. Je gegevens zijn hierdoor gelijk bij ons bekend en worden alvast voor je ingevuld. Je hoeft alleen nog maar een wachtwoord aan te maken en je hebt direct toegang tot Mijn Univé.

2. Kies je voor ‘Identificeren zonder iDIN’ dan moet je zelf je persoonlijke gegevens invullen en een wachtwoord aanmaken. Je ontvangt hierna een bevestigingsmail met een activeringslink om je account te activeren. Hierna heb je direct toegang tot Mijn Univé.

Univé vindt beveiliging belangrijk. Wij maken gebruik van het zogenaamde SSL-protocol, hiermee is de lijn tussen je computer of telefoon en de Univé-site goed beveiligd. Hierdoor is het voor anderen nagenoeg onmogelijk om je gegevens te onderscheppen. Zelf kun je ook bijdragen aan de veiligheid. Maak je wachtwoord voor Mijn Univé bijvoorbeeld niet te makkelijk en deel je wachtwoord niet met anderen.

Ja, je krijgt alleen toegang tot Mijn Univé Zorg via DigiD, een erkende en veilige methode. DigiD wordt ook gebruikt door bijvoorbeeld de Belastingdienst en gemeenten. Natuurlijk gaan we zorgvuldig met je gegevens om. Ook voor uw zorgverzekering in Mijn Univé Zorg geldt het privacybeleid van Univé.

Veelgestelde vragen over de Univé App

Klik in het inlogscherm op 'Ik weet mijn pincode niet'. Nu kun je inloggen met je e-mailadres en wachtwoord. Na het inloggen kun je opnieuw een 5-cijferige pincode instellen.

Elke pincode is gekoppeld aan één specifieke telefoon. Gebruik je meerdere toestellen, dan moet je voor elke telefoon een eigen 5-cijferige pincode instellen. Dit mag natuurlijke dezelfde pincode zijn, maar dat hoeft niet.

Je hebt waarschijnlijk geen zorgverzekering van Univé. Je kunt alleen een zorgverzekering van Univé koppelen in de Univé App.

Waarschijnlijk ben je niet ingelogd via de DigiD van de hoofdverzekerde. Maar via die van iemand anders. Zoals een gezinslid. Bij een zorgverzekering zijn gezinsleden namelijk gekoppeld aan de hoofdverzekerde.

Is in de app niet de DigiD van de hoofdverzekerde, maar van een gezinslid gekoppeld? Dan los je dit in twee stappen op:

  1. Maak de huidige DigiD-koppeling ongedaan. Dat kan in het menu via [Uw gegevens] en vervolgens [Zorggegevens]. Klik onder in dat scherm op de knop 'DigiD ontkoppelen'.
  2. Koppel de DigiD van de hoofdverzekerde in de app.

Ja, je kunt in de app inloggen met gezichtsherkenning (Face ID) als jouw apparaat dat toestaat. Je kunt dit instellen nadat je met jouw e-mailadres en wachtwoord bent ingelogd.

Ja, je kunt inloggen met jouw vingerafdruk (Touch ID). Dit kun je instellen nadat je met jouw e-mailadres en wachtwoord bent ingelogd.

Let op: touch ID werkt alleen als jouw telefoon het herkennen van vingerafdrukken ondersteunt.

Heb je een vraag die hier niet tussen staat? Neem dan contact op met onze Klantenservice. Wij zijn bereikbaar per telefoon, WhatsAppFacebook en Twitter.

De pincode/toegangscode kies je zelf. Met deze code kun je sneller inloggen. Je bepaalt zelf welke 5 cijfers je kiest voor jouw code. Elk cijfer mag maximaal 2 keer voorkomen.

Waarschijnlijk heeft je telefoon geen goede verbinding met het internet. Het kan ook gebeuren dat het systeem van DigiD een storing heeft. Probeer het dan later nog eens.

Om veiligheidsredenen mogen apps alleen bestanden op een toestel opslaan wanneer je daar zelf toestemming voor hebt gegeven. Daarom moet je de Univé App eenmalig toegang tot jouw bestanden geven. Zodat de afbeelding van je zorgpas van je zorgverzekering op jouw toestel kan worden opgeslagen.

Als je een nieuwe verzekering afsluit, moet die eerst worden beoordeeld. Pas als Univé jouw aanvraag heeft geaccepteerd, kun je deze in de app terugvinden. Vanaf dat moment staat de verzekering in jouw overzicht.

Je pincode blijft voor altijd geldig. Let er daarom goed op dat je een veilige pincode gebruikt! Dus niet je geboortedatum of een cijferreeks zoals "12345". Je kunt je pincode altijd veranderen in de app.

Nee, de app is niet ontwikkeld om goed te werken op een tablet of iPad. Het is mogelijk dat de app wel opent, maar het scherm is niet geschikt gemaakt voor weergave op een tablet of iPad. De kans bestaat dan dat je bepaalde onderdelen op de verkeerde plaats in het scherm ziet.

Nee, op een Windows-telefoon werkt de app niet.

Nee, dan kun je de Univé App niet installeren. Je hebt minimaal Android versie 6.0 of iOS versie 13.0 nodig om de Univé App te kunnen gebruiken. Je kunt je verzekeringszaken natuurlijk nog wel online regelen via Mijn Univé.

Als je een foutmelding krijgt, dan heeft het systeem een tijdelijke storing. Probeer het later nog een keer. 

Je kunt de Univé App downloaden via de App Store en via de Play Store.

Bekijk de video hieronder om te zien hoe je de Univé App op je telefoon kan downloaden en installeren. 

Om deze inhoud te tonen dient u social media cookies te accepteren.

Veelgestelde vragen over inloggen met extra beveiliging

Je logt in met je gebruikersnaam en wachtwoord van Mijn Univé, zoals je dat gewend was. Als tweede stap krijg je een sms met een code. Die code vul je in op je scherm. Daarna ben je ingelogd. 

Log je voor het eerst in met extra beveiliging? Dan vragen we je eerst om je mobiele telefoonnummer. 

Open de Univé App en scan je de QR-code op je beeldscherm. Dit doe je zo: 

  • Kies op het inlogscherm van Mijn Univé voor ‘Inloggen met de Univé-app’.  
  • Open de Univé App op je telefoon. 
  • Ga naar ‘Profiel’ en klik op ‘QR-code scannen’.  
  • Scan de code op het inlogscherm van Mijn Univé.  
  • Je bent nu ingelogd. 

Heb je een verkeerd telefoonnummer ingesteld voor Veilig Inloggen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

In Mijn Univé kun je jouw telefoonnummer aanpassen. Dit doe je zo: 

  1. Ga in Mijn Univé naar “Gegevens”. 
  2. Verander je mobiele nummer onder “Inloggegevens”.  

Je kunt je telefoonnummer ook aanpassen in de Univé App

Is je telefoonnummer niet meer actief, maar heb je wel de Univé App? Verander je telefoonnummer dan in de Univé App. Neem contact op met onze Klantenservice als je telefoonnummer niet meer actief is én je de Univé App niet hebt. 

Tweestapsverificatie, een extra beveiliging voor inloggen, maakt Mijn Univé nog veiliger. Zo wordt de kans dat iemand anders inlogt met jouw account en persoonlijke gegevens een stuk kleiner. 

Ja. Elke keer dat je inlogt, moet je je identiteit bevestigen met een extra beveiliging.

We willen inloggen in Mijn Univé veilig én makkelijk maken. Daarom mag je zelf kiezen welke manier jij het handigst vindt.  

Je kunt inloggen met: 

  • Een sms-code. 
  • Een QR-code die je scant in de Univé App. 

Tweestapsverificatie is een extra beveiliging van jouw Mijn Univé account. Het betekent dat je jouw login moet goedkeuren op een tweede plek. Bijvoorbeeld op je mobiel of in een app.

Bij Univé kun je op 2 manieren met tweestapsverificatie inloggen: 

  1. Met je gebruikersnaam en wachtwoord, plus een sms-code op je telefoon.  
  2. Met een QR-code die je scant in de Univé App. 

Veelgestelde vragen over iDIN

Zeker. IDIN zorgt voor digitale veiligheid. Want iDIN is gebaseerd op internetbankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDIN net zo veilig is als internetbankieren.

Nee, de overheid biedt iDIN en DigiD naast elkaar aan. Bij sommige websites kun je zelf kiezen of je gebruik wilt maken van iDIN of DigiD.

Ja dat mag, omdat Univé zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) houdt en de gegevens alleen gebruikt voor de doeleinden die Univé aan haar klanten bekend heeft gemaakt.

Is iDIN tijdelijk niet beschikbaar, dan kun je ervoor kiezen om een Mijn Univé-account aan te maken zonder identificeren via iDIN. Je vult dan zelf je persoonlijke gegevens in.

iDIN is een veilige online identificatie- en inlogmethode die is ontwikkeld door banken. Ook de overheid en verzekeringsmaatschappijen, zoals Univé, maken gebruik van iDIN.  De ‘iD’ van iDIN staat voor iDentificeren en de ‘IN’ staat voor INloggen. Want met iDIN kun je veilig en gemakkelijk online identificeren.

Nadat je je via iDIN hebt geïdentificeerd, krijgt Univé toegang tot één of meer van de volgende gegevens: je voorletter(s), achternaam, woonadres, leeftijdsindicatie (18 jaar of ouder), geboortedatum, geslacht, e-mail en/of telefoonnummer. Univé krijgt dus geen toegang tot je bankgegevens.

Veelgestelde vragen over online afsluiten

Heb je vragen over de wettelijke regelingen rondom verzekeringen? Kijk dan op de website Wijzer in geldzaken. Daar lees je per verzekering waar je op moet letten.

Als je de verzekering meteen wilt laten ingaan, kies je als ingangsdatum vandaag. Wil je de verzekeringsdatum later laten ingaan? Dan kan dat natuurlijk ook. Selecteer dan de juiste datum

Bij Univé betaal je via automatisch incasso. Je bepaalt zelf in hoeveel termijnen je betaalt: per maand of per jaar. Kies je voor jaarbetaling bij onze zorgverzekering? Dan krijg je 1% korting op je premie.

Dat kan. Je kunt dit doorgeven bij het afsluiten van je verzekering, of je rekeningnummer aanpassen in Mijn Univé.

Jouw voorkeuren

Univé verzamelt persoonlijke gegevens wanneer je unive.nl bezoekt. Dat doen we met cookies. We gebruiken je gegevens om unive.nl goed te laten werken en te verbeteren. Ook kunnen we met cookies unive.nl relevanter maken voor jou. Geef hieronder aan welke cookies wij van jou mogen verzamelen. Of accepteer alle cookies.

{{category}} {{description}} {{status}}
MarketingMet deze toestemming verzamelen wij met cookies informatie over jouw bezoek aan onze website, en combineren dit met jouw klant- en contactgegevens. Zo krijgen wij een beeld van jouw interesses en voorkeuren. Met deze informatie kunnen wij content en advertenties via onze e-mails, websites en mediapartners beter afstemmen op jouw klantrelatie, voorkeuren, profiel en verwachting. De advertenties buiten onze website kun je zien bij onder meer Facebook, Google en LinkedIn doordat we versleutelde klant- en contactgegevens met hen delen en cookies en vergelijkbare technieken gebruiken.
PersonalisatiePersonalisatiecookies brengen jouw surfgedrag op unive.nl in kaart. Hiermee maken we unive.nl persoonlijker voor jou.
YouTubeCookies van YouTube zorgen ervoor dat je video’s kunt kijken op unive.nl.